Technologie Taptic Engine v Apple výrobcích dokáže ošidit vaše prsty

27. březen 2015

Zprávy o představení nových produktů Applu vždy provází značná dávka hysterie. Letos většinu pozornosti slízly chytré hodinky Apple Watch a nový Macbook, který si vysloužil nemálo posměchu kvůli tomu, že má pouze jediný port. Trochu tak zapadla asi nejzajímavější novinka: Taptic Engine.

Loňské oznámení Apple Watch vyvolalo lavinu spekulací o tom, že konečně přichází éra wearables. Brzy prý máme být ověšeni nejen všemožnými chytrými přístroji, ale i chytrým textilem. Podle všeho to však zatím vypadá, že Apple Watch umožní svých uživatelům hlavně nevytahovat svůj iPhone tak často z kapsy. Je evidentní, že Apple ze svých chytrých hodinek chtěl udělat i módní doplněk a navázat na tradici hodinek jakožto statusového symbolu. To se ale bije s faktem, že hodinky stojí (na statusový symbol) pouhých několik stovek dolarů.

O novém Macbooku se všude dočtete hlavně to, že má pouze jediný port, který slouží jak k nabíjení, tak k přenášení dat. Spousta kritiků vnímá radikální omezení počtu portů jako šílenství a předpovídá komerční neúspěch nového Macbooku. Nejde však opomenout, že poptávka po jednoduchých počítačích je obrovská a většina uživatelů nepotřebuje víc než jeden multifunkční port.

Především je ale na novém Macbooku zajímavá nová technologie s názvem Taptic Engine. Všichni jsme zvyklí, že touchpady mají tlačítka fungující jako tlačítka klasické myši. Touchpad nového Macbooku však nic takového nemá. Dokonce ani celý touchpad nefunguje jako jedno velké tlačítko, jak to bývá u některých laptopů. Když na něj kliknete, máte přesto pocit, že jste něco zmáčkli. Umožňuje to právě Taptic Engine. Ten sestává ze sady miniaturních elektromagnetických motorů ukrytých pod touchpadem. Ty jsou schopny ošidit vaše prsty, které mají pocit, že něco stlačily, přestože se samotný touchpad nepohne ani o milimetr.

03347851.png

Technologie je přenositelná i na dotykové obrazovky (ostatně je už obsažena i v Apple Watch). Nejde však jenom o vyřešení nepříjemnosti absence zpětné vazby při psaní na chytrých telefonech a tabletech. Taptic Engine otevírá zcela nové možnosti interakce s vašimi zařízeními. Nemusí totiž jen simulovat kliknutí, ale může se stát novým kanálem, skrz který k vám budou z telefonu či tabletu proudit informace.

Například výzkumníci z Disney vyvíjejí software, který by způsobil, že by ikonky jednotlivých souborů měly svou virtuální hmotnost – čím větší soubor, tím „těžší“ by vám skrze dotykovou obrazovku připadal. Možná využití jsou i prozaičtější. Například ve hře Angry Birds byste pomocí podobné technologie mohli cítit, jak moc je natažený prak. Jednotlivé internetové stránky či aplikace by zase mohly mít různé textury, vnímatelné skrze dotyk vaší obrazovky. Taptic Engine a podobné technologie tak snad přinesou virtuální prostor, který si můžete ohmatat.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.