Temná budoucnost digitální reklamy

16. červenec 2015

Internetová média panikaří. Jeden z nejpopulárnějších prohlížečů – Safari – již brzy totiž bude sám blokovat reklamy on-line – i bez oblíbeného pluginu AdBlock, který pro změnu před dvěma měsíci spustil vlastní prohlížeč pro Android. Chystá se apokalypsa příjmů z digitální reklamy, na kterých je většina on-line médií existenčně závislá?

Peníze z reklamy jsou to, co pohání provoz celého internetu. Přesto je ale celý ekosystém digitální reklamy velmi neefektivní. Desítky procent z celkového internetového provozu jsou věnovány právě přenosu reklamy. Průměrnému uživateli internetu se měsíčně zobrazí téměř dva tisíce reklam. Přitom až na třetině těch, které jsou započítány jako zobrazené, nikdy lidské oko nespočine. I ty, které si najdou cestu ke skutečným uživatelům, vnímá pouze malé procento lidí a jen drobný zlomek z nich na reklamu klikne – statisticky je pravděpodobnější, že přežijete leteckou havárii, než že kliknete na reklamní banner. Navíc až půlka kliků na bannerovou reklamu je nezáměrná.

Není proto náhodou, že nejúspěšnější média internetové éry, servery jako BuzzFeed nebo Huffington Post, se snaží nespoléhat na klasickou bannerovou reklamu, nedokonale měřenou v zobrazeních a klicích. Místo toho se soustředí na takzvané nativní reklamy, které mají v obou společnostech na starosti jejich vlastní reklamní oddělení. Ty tvoří nedílnou součást jejich fungování. Nativní reklamy, které se ve své podstatě snaží přesvědčit čtenáře, že nečte nebo nesleduje reklamu, ale infotainment, mají samozřejmě své vlastní problémy. Kromě ztenčující se hranice mezi reklamou a redakčním obsahem se BuzzFeed už několikrát dostal do konfliktu se svými inzerenty. Kvůli některým dokonce server i mazal články, které jim nevoněly.

Technologické weby jako PandoDaily nebo Re/code se snaží svou závislost na klasické internetové reklamě snížit, například pořádáním placených a sponzorovaných konferencí a přednášek. Většina obsahu na PandoDaily navíc v posledním měsíci zmizela za paywall. Aby se tím ale web neodřízl od možnosti šíření na sociálních sítích, zavedl pro své předplatitele možnost odemknout na 48 hodin až 20 článků měsíčně.

03314589.jpeg

Internetem způsobené narušení zavedených modelů financování zasáhlo i ty největší mediální domy a mnoho společností šok vůbec nepřežilo. Ty, které pád příjmu z inzerce nezabil, zatím rozhodně neposílil. Spousta mediálních společností je do velké míry závislá na nedokonalé bannerové reklamě a rozšíření nástrojů k její blokaci by jim mohlo způsobit značné finanční potíže. Třeba nás ale případná krize digitální reklamy konečně zbaví nevzhledných a nefunkčních blikajících bannerů.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.