V roce 2015 budou streamovací služby válčit naplno

18. prosinec 2014

V uplynulém roce se z hudebních streamovacích služeb konečně stalo velké téma. Nejenže služby jako Spotify, Rdio nebo Pandora o značný kus narostly. Znatelné začaly být, krom dlouholetého propadu v prodejích fyzických nosičů (až na renesanci vinylů), také klesající prodeje digitální hudby. Nutnost najít řešení problému hudební distribuce je tak pro hudební průmysl (který má za sebou scvrknutí ze 40 miliard dolarů v roce 1999 na letošních 15) naléhavější než kdy jindy. Na trh se navíc chystá vstoupit dvojice nových velkých hráčů.

V polovině roku koupil Apple společnost Beats Electronics. Koupě nejvíc ikonické sluchátkové společnosti takřka lifestylovou značkou Apple jistě dává smysl. Součástí balíku byla ale i streamovací služba Beats Music. O budoucích plánech pro Beats Music se Apple zatím příliš nevyslovil. Je ale nasnadě, že se technologický gigant snaží vykompenzovat padající prodeje ve svém digitálním obchodě s hudbou iTunes, se kterým by měl v následujících měsících Beats Music propojit. Apple tak má možnost postupně zapojit Beats do operačních systémů stovek milionů svých zařízení, a proto se s ním určitě do příštího roku musí počítat jako s velkým hráčem.

Čtěte také

Nejvýraznější z nastupujících streamovacích služeb Spotify má pošramocenou pověst po potyčce s Taylor Swift. I přes debatu o tom, zdali Spotify (ale i v Evropě nedostupná Pandora či Rdio) dostatečně platí hudebníkům a vydavatelstvím za přehrávání jejich hudby, je jistě úctyhodné, že v době, kdy má hudební průmysl přibližný obrat 15 miliard dolarů ročně, přerozdělilo Spotify v posledním roce licenční poplatky ve výši 1 miliardy dolarů. A to jen s 12,5 miliony platícími uživateli. Je však otázkou, jestli by Spotify nemělo – už jen z důvodu vylepšení mediálního obrazu – přistoupit na požadavky některých labelů. Taylor Swift například požadovala, aby její nové album bylo přístupné pouze platícím uživatelům, a nikoliv těm, jejichž poslouchání má být (hůře) zaplaceno reklamou přehrávanou mezi písněmi.

03276633.jpeg

Přestože se o něm mnohdy neuvažuje ve stejné kategorii, zdaleka největší streamovací službou už je dávno YouTube. Ten navíc v nejbližší budoucnosti plánuje spustit placenou službu YouTube Music Key. YouTube není tak často kritizovaný za vyplácení poplatků jako Spotify nebo Pandora, přestože jsou mnohdy ještě bídnější. Je tomu tak bezpochyby proto, že hudebníci a vydavatelství vnímají YouTube spíše jako propagační platformu než streamovací službu. Placený Music Key by tento rozpor mohl vyřešit. Otázkou zůstává, kolik běžných uživatelů YouTube bude ochotno si připlatit za prémiovou službu.

Apple Beats i YouTube Music Key jistě zamíchají kartami. Není však jasné, nakolik budou mít Apple a Google (kterému patří YouTube) na srdci přímo řešení spletitého problému distribuce hudby. Apple těží většinu zisků hlavně z prodávání hardwaru, Google zase táhne kupředu sběr dat a jejich využívání k prodávání reklamy. Z trojice probraných služeb se jediné Spotify věnuje čistě hudbě. Ve streamovacích válkách, které se rýsují na obzoru příštího kalendářního roku, tak půjde opravdu o hodně.

03276780.png
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.