Velké labely Warner a Sony se chtějí dělit o zisky s hudebníky. Ale proč?

11. únor 2016

Dva velké labely Warner Music Group a Sony Music Entertainment minulý týden ohlásily, že se plánují podělit o zisky z podílu vlastnictví Spotify, kdyby prodávaly své akcie po vstupu streamovací služby na burzu. Začínají velká vydavatelství dělat něco pro lepší výdělek svých hudebníků, nebo jde jenom o chytrý marketingový tah?

Nejmedializovanějším aspektem konfliktu o tok peněz v měnícím se hudebním průmyslu je vztah mezi vydavatelstvími a hudebníky na straně jedné a streamovacími službami na straně druhé. Ne že by společnosti jako Spotify, Tidal a Apple Music neměly co zlepšovat. Opomíjený, ale možná ještě důležitější je pro vyřešení spravedlivého financování také vztah mezi vydavatelstvími a hudebníky, kteří se jim upsali. Ať už jde o samotné poplatky za streamování, zálohy, které dostala velká vydavatelství od Spotify, nebo zmíněné podíly v samotné společnosti.

Dělení případného výdělku z podílu Spotify má být jak v případě Warneru, tak v případě Sony obdobné. Nejprve si odečte svůj díl samotné vydavatelství. Zbytek bude rozdělen mezi hudebníky podle toho, jak moc je jejich hudba na Spotify streamována.

Čtěte také

Server Music Business Worldwide celou zprávu řádně relativizuje. Peníze z podílu vlastnictví, které řadoví hudebníci z katalogu Warneru či Sony dostanou, prý představují jen zlomek toho, co Spotify vyplácí hudebnímu průmyslu každý měsíc. Ostatně tím, že v kontextu jde v podstatě o drobné, se netají ani ředitel Warneru Stephen Cooper. Ten při oznámení z minulého týdne prohlásil: „Hlavním zdrojem zisku ze streamovacích služeb pro nás stále zůstávají poplatky za samotné streamy.“

Zakladatel Music Business Worldwide Tim Ingham vidí za kroky dvou velkých labelů snahu o přetažení části katalogu od jejich jediné relevantní konkurence: Universal Music Group. Warner i Sony sice tím, že se podělí s umělci, přijdou o pár desítek milionů dolarů, za ty si ale koupí auru velkého vydavatelství, které jedná s hudebníky v rukavičkách. „Warner a Sony pouze názorně ukázaly, že to, co je na hudebním průmyslu nejcennější, je stále totéž: muži a ženy, kteří píší písně a stojí před mikrofonem. V hudebním průmyslu roku 2016, převráceném vzhůru nohama, se z dobrého zacházení s umělcem najednou stala konkurenční výhoda,“ shrnul svůj dojem. Bude zajímavé sledovat odezvu Universalu. Nechá se zlomit tlakem Sony a Warneru, nebo snad nabídne svým hudebníkům něco lepšího, třeba větší podíl ze streamů? To asi sotva.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.