YouTube chce konkurovat Spotify, má problémy už před startem

27. leden 2015

Placená streamovací služba YouTube Music Key ještě není ani plně spuštěná, a už se dostala do konfliktu s hudebníkem. Violoncellistka Zoë Keating napsala článek pro web Digital Music News, ve kterém popisuje, jak se nepohodla s Googlem vlastněnou službou poté, co na ni byl vyvíjen nátlak. Když nezpřístupní svou hudbu na Music Key, nebude prý moci nadále reklamou zpeněžovat své písně na standardním YouTube.

YouTube už několik let umožňuje hudebníkům přivydělávat si pomocí reklam zobrazovaných před a během videí s jejich hudbou. A to nejen u těch, která na web nahraje hudebník sám nebo jeho vydavatelství. Pomocí služby Content ID rozpozná YouTube, když je konkrétní hudebníkova skladba použita v jakémkoliv nahraném videu. Když někdo nahraje klip a použije k němu vaši hudbu, Content ID vám ho umožní buďto zcela zablokovat, ztišit zvukovou stopu, sledovat statistiky přehrání, nebo zpeněžit. V momentu, kdy uživatel, který video nahrál, nechává sám přes video zobrazovat reklamy, dostanete z ní přibližně třetinu z příjmu. Jestli reklamu u videa nastavenou nemá, můžete si toto díky Content ID vynutit.

Přes funkci rozpoznávání videí si můžou hudebníci přijít na víc peněz, než kdyby se museli spoléhat pouze na sebe. Přesto však nevynáší YouTube bůhvíjaké peníze. Podle Billboardu byla pomocí služby Content ID (založené v roce 2007) přerozdělena 1 miliarda dolarů. V porovnání s v roce 2008 spuštěnou streamovací službou Spotify, která je nejčastějším obětním beránkem v debatách o finanční stránce streamování hudby, je to pouhá polovina. A to přesto, že má YouTube v dnešní době odhadem přes dvacetkrát uživatelů víc a už v době, kdy společnost spouštěla Content ID, byl největším videoserverem na internetu.

03302211.jpeg

Placená služba Music Key má pravděpodobně za cíl mimo jiné zlepšit nuzné platby, které hudebníci od YouTube dostávají. Reputaci YouTube mezi širší veřejností rozhodně nepomáhá, že přesné částky, které vyplácí, nejsou známé, protože součástí jeho smluv s hudebníky jsou dohody o mlčenlivosti.

Zoë Keating si ve svém článku stěžuje, že ji YouTube chce donutit podepsat smlouvu na pět let, která by zpřístupnila její hudbu na Music Key. Bez této smlouvy bude prý zablokován její kanál, a bude jí tak znemožněno zpeněžovat svou hudbu přes Content ID. Zároveň by ji smlouva zavazovala nahrávat svou hudbu na YouTube ve stejný moment, kdy ji bude zveřejňovat i jinde. Zástupci YouTube označili její tvrzení za „očividně nepravdivá“. Nijak rozsáhleji se však prozatím k obviněním nevyjádřili. Podle Paula Resnikoffa píšícího pro Digital Music News je však možné, že se YouTube jen snaží vyhnout kauze a mezitím si interně vyjasňuje, jak celý přechod na Music Key hudebníkům podat.

Streamování hudby se v loňském roce definitivně stalo horkým tématem, a YouTube tak muselo být jasné, že dříve nebo později vstoupí do kontroverzních vod. Ředitel Spotify Daniel Ek musí být rád, že po několika měsících, kdy se nedalo mluvit o hudebním streamování beze zmínky rozepře mezi jeho společností a Taylor Swift, přebral pochodeň otloukánka někdo jiný. Společnost Spotify dnes rozvázala spolupráci s PR firmou M&C Saatchi a bude zajímavé sledovat, jestli se jí podaří zlepšit reputaci. Pro YouTube může být zatím útěchou, že Spotify z kontroverze i těžilo – mediální pozornost společnosti totiž přinesla zrychlený nárůst uživatelů. Třeba se to podaří i YouTube.

03243470.png

Čtěte také

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.