YouTube není pro děcka, ty streamují jinde

5. květen 2015

Téměř každý dnes nosí v kapse chytrý telefon, na kterém si může kdykoliv přehrát jakékoliv video. Ačkoliv to tak v Česku mnohdy nepůsobí, rychlost mobilních připojení každoročně roste. Video na internetu je tak přístupnější než kdykoliv dříve – a to je znát i na penězích, které se v něm točí. Nemyslete si však, že synonymem videa na internetu je stále jen YouTube.

Kus lukrativního koláče streamování videa (a s ním spojené reklamy) si chce utrhnout nejen Facebook, který se od loňského roku masivně pustil do bitvy o video talenty na internetu a dnes jeho uživatelé streamují přes 3 miliardy videí denně. Podobným směrem od loňského roku míří i Tumblr, i když zdaleka ne s takovým úspěchem.

Za svou desetiletou existenci se značně změnil i samotný YouTube. Jeho těžištěm už dávno nejsou jen amatérské záběry a hudební videa. Dnešní hvězdy YouTube, jejichž symbolem se stal na počítačové hry zaměřený PewDiePie, mají profesionální produkci, manažery, smlouvy na sponzoring a vydělávají až miliony.

Vine byl spuštěný před dvěma roky Twitterem jako server umožňující sdílení 6 vteřin dlouhých, zasmyčkovaných videí. Jeho tvůrci ho prý zamýšleli jako prostředek pro zachycení atmosféry. Velice záhy se však jeho středobodem staly komediální miniatury. Server sice nemá žádný přímý model na zpeněžení zhlédnutí videí jako YouTube, ale hvězdy šestivteřinových videí jako Dallas Cameron, King Bach nebo Brittany Furlan vydělávají za brandované Viny až desetitisíce dolarů. Podobně jako Instagram nebo Snapchat vsází Vine oproti čím dál tím víc profesionalizovanému YouTube na neumělost a náhlou inspiraci.

Na poli livestreamů šlape YouTube na paty hned několik služeb. Server Twitch, určený primárně k streamování videoher, nedávno předběhl Facebook v podílu množství zasílaných dat ve Spojených státech. Zároveň na sebe strhávají značnou pozornost aplikace jako Meerkat a Periscope, určené k živému streamování videa z chytrých telefonů.

Ani loajalitou profesionálních vloggerů si YouTube nemůže být jistý. Facebooku stále ještě chybí přehledné vyhledávání v jeho rostoucí databázi videoobsahu. Jak ale ukazuje nový server Vessel, hrozí, že talenty z YouTube přetáhne někdo, kdo jim jednoduše víc zaplatí. Pokud si nedá pozor, rozsáhlé impérium YouTube se může pomalu začít rozpadat.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.