Rok 2015 v českém divadle podle Tyjátru: Pozvolná dynamika a Pařízek i Špinar

30. prosinec 2015

Rok 2015 přinesl řadu seriózních i bizarních výzev. Např. absurdní kontroverze provázející přemístění busty Rudolfa Hrušínského v budově Národního divadla se letos do highlightů nedostane, spíš „kaplička“ samotná. Stejně jako každý rok do bilančního speciálu rubriky Tyjátr přijala pozvání některá z výrazných osobností české divadelní publicistiky, tentokrát dlouholetá redaktorka časopisu Nový Prostor Marta Harasimowicz.

Rok 2015 byl podle Marty Harasimowicz v lecčems klidnější než ten předešlý a „neprovázely jej natolik velké a zuřivé kauzy“. Vyhrocené dění v podobném duchu jako loni snaha o zrušení Činoherního studia v Ústí nad Labem, doprovázená ohromnou pozorností odborné, praktické i divácké veřejnosti, se letos neodehrávalo – až na kritické situace v Městském divadle Kladno, kde byl odvolán umělecký ředitel Daniel Přibyl, a v opavském Slezském divadle, kde došlo ke střetu zaměstnanců s nově jmenovaným ředitelem.

Čtěte také

Velkým tématem roku 2015 byl ale comeback Dušana Davida Pařízka jak s vídeňskou Směšnou temnotou, tak s mezinárodní koprodukcí Kauza Schwejk Studia Hrdinů. „Inscenace mě příliš nezaujala, ale jsou v ní mimořádně dobré herecké výkony.“ Zároveň v českém divadelním prostředí nevznikla ani v roce 2015 nějaká obdobně stylově vyhraněná nebo svým intelektuálním záběrem podobná scéna, jako bylo právě Pařízkovo Pražské komorní divadlo v Komedii.

03526504.jpeg

Zároveň se jako velký příslib pro osvěžení kostnatými stereotypy zanesené značky Národního divadla i jeho progresivní směřování a možnost oslovit mladší publikum jeví umělecké vedení Daniela Špinara a jeho týmu. Oproti jeho inscenaci Zemětřesení v Londýně vyvolává pochybnosti připravovaná inscenace Nezvalovy Manon Lescaut. Kromě toho se podle Marty Harasimowicz prosadili i další tvůrci jako např. brněnská režisérka Barbara Herz s inscenací Zpráva o zázraku (Josef Toufar), „která přináší objevný výklad jinak mockrát prozkoumané události a zároveň originálně míchá principy pašijových her a veskrze moderní postupy“.

„Já jsem poměrně optimistická v tom, že to české divadelní prostředí je sice malé, ale poměrně živé. Projekty, které tady vznikají, jsou různorodé a zdá se mi, což je možná české specifikum, že se tady docela často v rámci konkrétních projektů setkávají vyhlášení umělci a profesionálové s lidmi, kteří se k divadlu dostávají jinak a dělají ho více ochotnicky. Takže pro nějaký ideový kvas určitě je,“ uzavírá poměrně optimisticky divadelní publicistka Marta Harasimowicz.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.