Tyjátr: Brněnská Lysistrata je naléhavým manifestem pacifismu

23. únor 2015

Nedávná diskuse nad smyslem koncepce pražského Národního divadla jako instituce, která se rozpoutala kolem nástupu Daniela Špinara do „zlaté kapličky“, má docela jasnou odpověď v Brně. V Mahenově činohře tamějšího Národního divadla již nějakou dobu hrají autorskou variaci Romana Sikory na Aristofanovu Lysistratu a Sofoklova Aianta v režii Martina Čičváka.

Mimořádně kritická a vtipná protiválečná inscenace totiž antickým textům dodává ryze aktuální kontext a je skvělým příkladem, jak by se mohla „národní divadla“ dramaturgicky profilovat.

„Roman Sikora napsal zbrusu nový text na základě pečlivého studia Aristofanovy Lysistraty a Sofoklova Aianta. Když jsme připravovali Lysistratu, svým způsobem vrcholilo hnutí na Majdanu a nějak se nám to přirozeně spojilo. Téma chlapů, kteří vyživují válku svými těly i životy, stejně jako žen, kterým se vrací muži z frontové linie nebo míst jako náměstí Nezávislosti v Kyjevě, a nejsou schopní normálního života, se objevuje už u Aristofana,“ říká dramaturg inscenace Lysistrata/Aiás Martin Kubran. „Spolu s Martinem Čičvákem a Rastislavem Ballekem dlouhodobě vytváříme a nosíme v sobě jakousi vnitřní dramaturgii. Tím, že spolupracujeme více jak dvacet let, ta témata rozvíjíme postupně a objevují se v takových cyklech nebo sériích. Pro Slovenské národné divadlo jsme s Martinem Čičvákem připravili v jedné sezoně Aristofanovy Oblaky, které se na Slovensku, a pokud vím, ani v Čechách příliš nehrají. Rastislav Ballek poté inscenoval kompletní Aischylovu trilogii Orestia.“

03322277.jpeg

Antické texty jsou pro Kubrana a jeho kolegy výchozím materiálem k preciznímu uchopení problémů současnosti: „Dnes se redefinuje nanovo základ evropské kultury, redefinuje se demokracie, to, jakým způsobem souvisí s kapitalismem a jak je to reflektované. Znovu se otevírá obrovské schizma mezi Východem a Západem. Všechny tyto motivy se nachází už v antice i starověké polemice – co je demokracie, jak funguje a v čem je náchylná k velkým nedostatkům – nakolik je zkorumpovatelná a v podstatě nedokonalá.“

V tomto myšlenkově hutném podhoubí vznikala také inscenace Lysistrata/Aiás, ale také třeba další z výrazných brněnských počinů Martina Čičváka – Sofoklova Antigona (na repertoáru v sezoně 2007/8). Ztráta manžela a válečné šílenství při obléhání Tróje, která může být stejně Sarajevem, Kobani nebo naposledy Debalceve, doženou Lysistratu k nápadu, že pokud Řekové i Trójané nesloží zbraně, jejich ženy jim odepřou sexuální rozkoš. Tvůrci původní textový materiál obohatili o řadu motivů parodujících všemožné stereotypy euroatlantické, převážně patriarchální společnosti. Inscenace se stává intenzivním manifestem pacifismu i feminismu. Zároveň inscenátoři nikoho nešetří. Utahují si z absurdity kultu válečných hrdinů, falešného modlářství, ale také ironizují militantní postoje aktivistických skupin jako Femen nebo Pussy Riot.

03322276.jpeg

Aktuální kontext tvůrci do inscenace dávkují nenásilně, přitom je ale evidentní, o čem a proč se hraje. Názorová vyhraněnost, schopnost kombinovat závažnou tematiku a parodii je ukázkovým příkladem, kam by měla směřovat velká činoherní divadla, jako je tomu např. v Německu. Obraz světa je v inscenaci velmi kriticky nastavený. Problémy se v Lysistratě pojmenovávají až bolestivě konkrétně, aniž by to působilo zbytečně návodně nebo se vytrácela kvalita textu.

Zjištění, „že válka je blbost“, není v brněnské Mahence banální. Je to hluboké filozofické poznání, že všechno, na čem nám záleží, se může snadno proměnit v prach. Pokud už to v současnosti náhodou dávno nehoří.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio