Tyjátr: Divadlo VOSTO5 v Kolonizaci kříží Vetřelce se Vzpourou mozků

9. únor 2016

Divadlo VOSTO5 strávilo měsíc v americkém Utahu uvnitř zařízení simulujícího povrch Marsu. Na základě návštěvy centra a studia klasických českých komiksů z časopisu ABC i nejrůznějších konceptů vzniku života ve vesmíru připravil režisér Jiří Havelka se svým týmem na jevišti pražského Divadla Archa inscenaci Kolonizace, „sci-fi se vším všudy“.

Novinka skupiny VOSTO5 je opět čistou žánrovkou. Po komiksové adaptaci Pérák (Na jméně nezáleží. Rozhodují činy!), příběhu z protektorátní Prahy, kde s nacistickými okupanty soupeří maskovaný mstitel, přichází soubor se sci-fi. Opět jim jako jedna z inspirací slouží český komiks. Série Vzpoura mozků a následující Galaxia, které vycházely v 70. a 80. letech v časopise ABC mladých techniků a přírodovědců, spolu s některými teoretickými koncepty vzniku života jsou základem příběhu čtyř kosmonautů. Není známé pozadí ani účel jejich cesty, pro inscenaci je podstatný jejich objev tajuplné komory při geologickém průzkumu.

Tvůrci sice Kolonizaci anoncují jako „interaktivní“, ale to je spíš ornamentální prvek. Publikum se sluchátky je rozmístěné po celé ploše jeviště a sleduje vývoj spíš jako němý svědek. Když se aktéři dostanou do kotle tvořeného jevištěm mezi diváky, zcela je ignorují. Je to ve výsledku škoda, protože Kolonizace mrhá svým ohromným potenciálem.

03564872.jpeg

Poddruhů sci-fi je celá řada, ale málokdo se rozhodne žánr převádět na jeviště. Kolonizace je technicky brilantní a snaha o navození co nejreálnější iluze mimozemského prostředí se Jiřímu Havelkovi a zejména jeho sounddesignérům daří nejvíc v první, čistě zvukové části, která připomíná ikonickou scénu expedice na neznámou planetu z Vetřelce Ridleyho Scotta. Popis postupu expedice v kombinaci se zvuky dýchání a ambientním doprovodem vytváří hutnou atmosféru nejistoty a napětí, i když se nic výrazného neděje.

Hodinová seance ovšem postupně ztrácí napětí, protože VOSTO5 přestává mít nad příběhem kontrolu. Vzrušující záhada, která provází začátek, stejně jako zprvu nejasný původ expedice se zlomí do příliš popisné a doslovné roviny. Formální postupy se sice variují a neustále překvapují vizuální okázalostí, ale v průběhu se vyčerpávají a ničím nevyvážené dialogy upadají do vzrůstajícího patosu a vážně míněné poselství vyznívá spíš směšně. Z možné parodie klišé se stala jeho recyklace. To, co fungovalo u Dechovky, tedy konkrétní spojení s prostorem, kde diváci nefigurovali jako neviditelná masa a byli rovnocennou součástí fóra i celku, se v Kolonizaci vytrácí.

03564873.jpeg

Inscenaci lze vnímat spíš jako zvukovou a lightdesignérskou instalaci se špičkovými kostýmy. Přesto by její scénář svou stavbou, upadajícím tempem a dramaturgickou stagnací neuspěl ani jako rozhlasová hra. VOSTO5 si splnila sen, ale nechala převládnout technologie a upozadila tím charakteristický rys své práce – čirou radost.

03564870.jpeg
autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.