Tyjátr: Farma v jeskyni sesílá hikikomori na vaše rody

1. únor 2016

Taneční skupina Farma v jeskyni necelé dva roky po premiéře projektu Informátoři přichází s další inscenací. Po důkladném výzkumu fenoménu hikikomori na různých úrovních, který probíhal celý loňský rok, představila v prosinci v plzeňském prostoru DEPO projekt Odtržení/Disconnected. Jeho zatím finální podobu prezentovala v prostoru DOX.

Režisér, choreograf, mystik a filozof skupiny Farma v jeskyni Viliam Dočolomanský se asi definitivně zaměřil na témata asijské provenience. V Informátorech tematizoval zoufalý boj aktivistů s potravinářskou korporací, který vedl k sérii nevyjasněných vražd insiderů a whistleblowerů. V zatím poslední inscenaci Odtržení se zase zaměřil na fenomén hikikomori, tedy od společnosti dobrovolně izolované Japonce s převráceným denním režimem, kteří se upínají ke knihám nebo videohrám.

03560334.jpeg

Odtržené je možné v lecčems považovat za pokračování předešlých Informátorů, nejen tématem, ale také přístupem. Dočolomanský nechává oproti předešlé inscenaci divákům i tanečníkům větší prostor, aby si mohli o problému něco myslet. Staví je do pozice, kdy si mohou připadat pouze jako částeční, nikoliv úplně bezmocní přihlížející. I když je fenomén hikikomori spíš „exotický“, je jeho přenositelnost možná. Mix generačního střetu a extrémních nároků na výkonnost, které méně stabilní jedince ženou do kouta, jsou totiž známé a v jisté formě popsané problémy také v našem prostředí. Přesto svým zpracováním zůstávají spíš cizí a chladné, byť ne tak intenzivně jako u Informátorů. Dočolomanský dosazuje jako hlavního viníka korporativní mechanizaci práce ubíjející individuální potřeby. Nepřítele opět označuje sebevědomě, bez náznaku problematizace, což výsledné sdělení zplošťuje na prázdný aktivistický pamflet.

Srovnání inscenací Odtržení a Informátoři se nedá vyhnout ani v souvislosti s paradoxním rozporem mezi vynaloženou energií a rozpačitým dojmem. Tanečnice proletí celek v nepřetržité, uhrančivé akci na hranici vyčerpání. Řízný elektronický soundtrack a psychedelické projekce dopují zběsilost Odtržených a Dočolomanský cizeluje velmi dynamický tvar. Prázdnota, kterou režisér popisuje a napadá, se ale dostává do základu samotného konceptu a tanečnice přes extrémní zátěž nesdělují nic výraznějšího než shrnutí známých věcí – například toho, že stres je ubíjející. Inscenace Farmy v jeskyni obvykle bývají v neustálém procesu a mění se představení od představení. Možná když Viliam Dočolomanský poleví v zaťatém, ultimativním postoji a pustí do světa Odtržených i někoho jiného než sebe a svůj tým, dosáhne kýženého emociálně zdrcujícího efektu.

03560333.jpeg
autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.