Tyjátr: Festival Move the City ohýbal brněnský čas a prostor

26. srpen 2014

V ulicích Brna probíhal 2. ročník velmi specifického, na první pohled neviditelného festivalu Move the City. Hlavní programovou linii tvořily pohybové workshopy. Účastníci se i s lektory pohybovali v brněnských městských exteriérech. V tanečních choreografiích se stávali přirozenou součástí architektonické výbavy města a oživovali ji svým nenápadným jednáním. Navíc performancemi upozorňovali na zautomatizované míjení architektury jako něčeho samozřejmého.

„Tato akce je specifická tím, že propojuje, nebo je to spíš pokus propojovat tanec a architekturu. Pro mě samotnou je to zajímavé tím, že já jsem historička umění a zabývám se architekturou. Mám dojem, že architektonické teorie nejsou schopné postihnout některé jemné nuance spojené s interpretací prostoru nebo souvislosti, které se nedají přímo popsat a jednoznačně zachytit. Tanec má jako jeden z uměleckých výrazů potenciál takové věci otevírat a to je důvod, proč jsem se rozhodla pro propojení pohybu a architektury,“ říká kurátorka Fóra pro architekturu 4AM Petra Hlaváčková z organizačního týmu festivalu. „Každý ročník má jiné téma. Ten první byl zaměřený hodně na výzkum ve veřejném prostoru, teď jsme to pootočili na vnitřní prožívání, na zkoumání struktury těla a naopak zase na tělesnost architektury a právě interpretace architektury pomocí těla,“ dodává.

Move the City from GUERILLA.film on Vimeo.

Klíčovými workshopy byly nenápadné procházky městem, kdy choreograf vedl účastníky workshopu se zavřenýma očima po ulicích města. Občas je nechal se podívat na zlomek okamžiku a zase vedl dál. Byl to bezprostřední kontakt se známými místy za zcela jiných okolností, která se krátkými intervaly pozorování proměňovaly. „Každý lektor má trochu jiný přístup k improvizaci, dopoledne probíhají takové rozehřívací tréninky slovenské choreografky a tanečnice Anny Sedlačkové, což znamená, že workshopy probíhají normálně na sále. Potom odpoledne Vangelise Legakise, řeckého tanečníka a choreografa, který teď dlouhou dobu pobýval v Číně i Indii. Hodně se zaměřuje na propojení tance, čchi-kungu a meditace,“ říká Petra Hlaváčková k mezinárodně obsazenému týmu.

03193067.jpeg

Festival také neměl v převážné části pevně stanovené dějiště. Volnost v tvorbě se promítala do aktuálních inspirací, co je prostor a jak s ním zacházet. Nebyla to však pouze místa vybíraná zcela náhodně, jak komentuje kurátorka: „Workshopy probíhaly částečně na brněnské hvězdárně a nám se hrozně moc líbil ten prostor, protože je celý prosklený a měli jsme tam první lekce. Ty další probíhaly na veřejnosti, protože jedním z aspektů festivalu bylo ukázat, že ve veřejném prostoru města Brna se lze volně pohybovat a dělat tady víc věcí, než jak je obecně tolerováno.“

Festival je unikátní nejen interdisciplinárním propojováním úvah o prostoru a pohybovém divadle. Je totiž podvratný hned na několika úrovních. Jednak upozorňuje na úbytek „svobodného pohybu“ ve městě, což komentuje Petra Hlaváčková: „Pro nás je důležité ukázat, že veřejný prostor v Brně nebo i dalších městech nabízí mnohem víc, než lidé obvykle využívají. Lehnout si někam ve městě je známka toho, že je to svobodný prostor.“ Také se festival svou jednoduchou organizací a subtilním, téměř neviditelným zázemím vymezuje vůči monstrózním přehlídkám podobného typu. Aktéři Move the City v ulicích Brna vytvářeli neokázalé a paradoxně obrovské jeviště.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.