Tyjátr: Když se na hradeckém Open Airu zhluboka dýchá

1. červenec 2014

Každoroční hradecký festival Divadlo evropských regionů je přehlídkou českého činoherního divadla i netušených světových kontextů. Nadneseně řečeno však jeho „duši“ tvoří nepřetržitý Open Air Program, prorostlý do spletitých uliček v centru města i přilehlých parků. Hudební těleso, zčásti složené z naháčů na Jižních terasách, improvizátoři v několika stanech, až rituální noční podívané na nádvořích – i to tvoří obrovskou mozaiku míchající nezávislé profesionály i poloprofesionály skryté v hlubokém undergroundu.

„Letos si myslím, že je atmosféra dobrá. Dopoledne to tady na Open Airu oproti minulým ročníkům míň žije, byl větší program pro děti. Ale jinak odpoledne to tady žije a je skvělé, že město je vtažené do atmosféry celého festivalu. Mejdany jsou tady divoké až do rána bílého,“ říká dlouholetá návštěvnice festivalu Henrietta. Na prostorném pískovitém chodníku v Žižkových sadech se rozprostírá jádro celého festivalového života. Vedle bezpočtu stánků se na trávníku rozprostírá několik šapitó, kde bez problémů běží několik představení zároveň.

03155300.jpeg

Jedno z nich přijeli také odehrát brněnští improvizátoři Služebníci lorda Alfréda. Jejich člen Saša Stankov netrpělivě vyhlíží ze zatím uzavřeného největšího Open stanu. „No přijeli jsme a je to parádní. Je tady spousta lidí a já jenom zírám. Všichni se vyvalují, opalují, někteří se chodí ptát, kdy a jak nám to začne,“ dodává. „Já jsem tady i se Služebníky poprvé. Roman Blumaier tady hrál loni s Městským divadlem Zlín a to si hodně pochvaloval, že hráli ve stanu a atmosféra super. Vlastně ještě Sára Venclovská, co je taky u nás v souboru, hrála Maryšu v Klicperáku a svěřila se, že HaDivadlo mělo taky perfektní atmosféru. Nedá se tu nic pokazit, bude to jenom dobré.“

Atmosféru na jejich improvizační show Jukebox lze velmi dobře vztáhnout i na zbytek festivalu. Netrpělivé skupinky diváků s patřičnou razancí vtrhnou pod čerstvě přístupné celty a obsazují sedadla. Divadelníci, diváci, nadšenci i kolemjdoucí s velkou bedlivostí hltají každý fórek. „Mně se to spíš potvrdilo. Já jsem čekal, že to nebude špatné, už protože atmosféra v okolí je příjemná a přívětivá. Vykrystalizovalo to do krásy a mám z toho velkou radost,“ říká Stankov po odehraném, hurónsky přijatém představení. Navíc je Jukebox založený na výzvách ze strany publika, které poté herci rozehrávají v krátkých úsečných skečích. Publikum se zapojuje stejně razantně, jako se dere na jednotlivá představení. Někteří dokonce stojí i dlouhé řady. Herec Roman Blumaier, dlouholetý člen Služebníků lorda Alfréda a souboru Městského divadla Zlín, dodává: „Bezpochyby to bylo i počtem diváků. Nám se dlouho nestalo, že by na našem představení bylo tak moc lidí, odhaduji 130 až 140 diváků, když beru v potaz Jukebox. Reagovali živelně a myslím, že je strhla mnohost, s jakou pak otevřeně reagovali. Pro mě to bylo taky perfektní.“

03155301.jpeg

Esprit sounáležitosti umění s městem i umělců s jeho obyvateli vytváří už několik let vzácně pozitivní vibrace a ojedinělou živoucí atmosféru, kterou vidí shodně divadelník Saša Stankov, divačka Henrietta anebo členka produkčního týmu Tereza jako „velké ňuňu“.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.