Tyjátr: Koncerny, koncepty a korporace Farmy v jeskyni

14. duben 2014

Mezinárodně proslulá skupina Farma v jeskyni představila v předvečer festivalu Česká taneční platforma nový projekt. Inscenace Informátoři (nebo také Whistleblowers) vychází z úvah nad rozšiřováním vlivu mocných firem na občanskou společnost nebo primárně nevýdělečný sektor. Jak naivně námět zní, tak ve výsledku vypadá na jevišti.

Novou inscenaci Viliama Dočolomanského asi nejlépe charakterizuje polopropustná stěna v zadním prospektu, kterou si lze symbolicky představit jako interpretační klíč k celku. Vše za zdí se totiž děje zastřeně, jaksi pro sebe. Skoro to chvílemi vypadá, že tvůrci nepotřebují někoho dalšího zvenku, aby si o inscenaci něco myslel či její myšlenky sdílel. Dočolomanský zkrátka svým posledním počinem staví všechny před hotovou věc. Rétorika, s jakou se pouští do kritiky korporátních praktik, je natolik agresivní, že připomíná lacině politická gesta. Potřeba vnucovat publiku představu vražedných dinosaurů převrací výsledný účinek. K dýchavičně proklamovaným svědectvím o „nekalých aktivitách“ tak není problém zachovat naprostý odstup.

Nejvíc paradoxní na Informátorech je jejich vnitřní rozpolcenost, která téměř hraničí s definicí jakékoliv propagandy. Formálně jsou totiž strhující a technicky brilantní produkcí. O to děsivější je jejich jednostranné vyznění, které nepodněcuje diváka k hledání jiné perspektivy, než vytváří Dočolomanský. Naprostá dominance ho tak staví nad téma a v podstatě na stejnou úroveň kritizovaných „protivníků“. Také to jeho tvorbu zásadně vrací v čase. Téma „zlé nadnárodní korporace, která znásilňuje vše, kam vejde“ se moderním divadlem táhne pár desetiletí a dozrálo v polemiky daleko hlubší, než kterou otevírá Dočolomanský.

03101803.jpeg

Extrémní penzum vydané energie je naprosto neúměrné tomu, jak prázdně vyznívají fascinující výkony tanečníků. Pohybové pasáže by totiž byly dostatečně vypovídající i bez verbálních komentářů. Dokumentární vložky pak činí z čistého, brutálního konceptu lehce komickou podívanou. Čím víc vět zaznívá, tím víc mizí kouzlo inscenace, precizní gesta postrádají smysl a skvělá hudba melodii. Celek se propadá do plytkosti a v divákovi narůstá pocit zmaru z bezduše odeznívajícího špičkového tance. Aktuální projekt Farmy v jeskyni tak především předvádí rozpolcenost formálně současného, ale obsahově dost banálního retra.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.