Tyjátr: Láska, sex a Harry Potter. Palmovka paroduje příručku úspěšného svůdce

20. březen 2017

Divadelní soubor F. X. Kalby, který tvoří tým kolem píšícího herce Tomáše Dianišky, rozebírá v dalším žánrovém pastiši příručku úspěšného svůdce Jak sbalit ženu 2.0. Moudré rady jak jinak než paroduje. Ironicky odvyprávěný příběh smolaře, který absurdním poučkám podléhá a nakonec se jim vzepře, činí z pražského Divadla pod Palmovkou a především jeho studiové scény Palm Offka jedno z nejvýraznějších generačních divadel u nás.

Herci spojení s libereckým nezávislým souborem Divadlo F. X. Kalby se po přesunu do Prahy napojili na spřízněné tvůrce a členy ansámblu Divadla pod Palmovkou, aby postupně zaplnili podkrovní studiovou scénu a okupovali ji vrchovatě zábavným autorským divadlem. Herec a dramatik Tomáš Dianiška, nominovaný na Cenu divadelní kritiky, kromě svých kolegů přetáhl do Prahy také část svého repertoáru, na který pochopitelně navazuje novými inscenacemi.

Posledním projektem kolektivu Divadla F. X. Kalby je svérázná adaptace příručky Jak sbalit ženu 2.0 od Tomáše Baránka. Dianiška nechává tipy a triky z knihy zaznívat jako vnuknutí shůry, která vstupují do života ze začátku nesmělého smolaře Kamila (Jakub Albrecht), z něhož se postupně vyloupne „nejšťastnější chlap na světě“. Jeho každodenní realita, zprvu zpestřená pouze obrazem bílého koně pobíhajícího v mořských vlnách, se změní v malé dobrodružství.

Bizarní rady vedoucí Kamilovy budoucí kroky ovšem nejsou jediným textem, který se v inscenaci Jak sbalit ženu 2.0 objevuje. Tomáš Dianiška si totiž od materiálu drží odstup, všemožně ho paroduje a doplňuje o popkulturní odkazy. Mezi pubertálně přidrzlé a vulgární žertíky ve stylu filmu Prci, prci, prcičky vstupuje např. výjev z devadesátkového klasického kýče Duch s Patrickem Swayzem. Autor ale neopomíná ani citovat hadí řeč z Harryho Pottera nebo internetovou celebritu a věštkyni Jolandu. Za hláškami se zběsilou kadencí a zdánlivě banální zápletkou se decentně skrývá hořká pachuť depresivní romance o tom, že se chcete někoho dotýkat, a ono to zkrátka nejde.

Aktéři si vystačí s minimem dekorací. Studiový prostor v podkroví zabydlují převážně publikem, které sedí po obou stranách hrací plochy. Herci vnímají s nadhledem téma i sebe. Jakub Albrecht se jako Kamil stává hrdinou běžných dní, jehož existence je až skličujícím způsobem trapná. Situace, do kterých ho inscenátoři staví, z něj činí nového mučedníka – problémy s nesmělostí prochází jako očistcem. Jeho cesta vede za vysněnou Evou (Tereza Dočkalová). Každý sebemenší a banálnější krok se dá v inscenaci vnímat se zatajeným dechem.

Původní tým F. X. Kalby ve složení Barbora Kubátová, Jakub Albrecht, Tomáš Dianiška, obohacený o Terezu Dočkalovou z Palmovky a další, začíná na Palmovce vytvářet konzistentní, samostatnou větev domácí divadelní scény. Ředitel Michal Lang má v domě skupinu s velkým potenciálem přilákat mladé publikum, protože se po dlouhé době v repertoárovém provozu divadla vyprofilovala generační scéna, která dokáže otevřeně a nepřezíravě komunikovat s vrstevníky.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.