Tyjátr: Milenci z MeetFactory chtějí hranice bourat jinak

6. květen 2014

Dalším projektem v MeetFactory není překvapivě žádná záludná halucinace s široce rozvětvenými interpretacemi, ale dramatizace románu Milenec Avrahama Jehošuy, který propojuje několik osobních, nepříliš šťastných vztahů na pozadí čtvrté arabsko-izraelské války.

Na inscenaci není pouze obvyklé, jak se poetikou i stylově vymyká celkové dramaturgii MeetFactory, ale také tím, že ji režíruje Radim Špaček – primárně filmový režisér. Proč zvolili právě takový titul, vysvětluje dramaturg Matěj Samec. „Bylo by to příjemné mít titul, který neexperimentuje, je srozumitelný a přitom se jedná o současnou literaturu, která hledá nové cesty. Je to novinka i pro Radima, který dělá divadlo poprvé, takže jsme chtěli něco, co neklade hádanky za tři rohy jako postdramatický text.“

03115101.jpeg

Ačkoliv je toto první přímá zkušenost Radima Špačka s režií, s týmem Komedie strávil několik dlouhých okamžiků při přípravě série záznamů jejích inscenací. Zda ho to nelákalo se jakkoliv inspirovat, režisér komentuje dále: „Komedie pro mě byla samozřejmě velkým inspiračním zdrojem. Už jenom ten způsob herectví, který tady reprezentuje Ivana Uhlířová, anebo vůbec celá ta jejich strohost, to byla věc, které mě na jejich divadle vždycky obrovsky zajímala.“

Obsazení či civilní stylizace není však jedinou paralelou s inscenacemi Komedie. Inscenaci doprovází vynikající hudba Ivana Achera, která bývala nedílnou součástí projektů Dušana D. Pařízka, Davida Jařaba i Kamily Polívkové. Úplná náhoda to není, jak dodává Špaček. „My jsme se díky Komedii i tomu, že jsem byl její velmi věrný divák, velmi skamarádili. Ale před tři čtvrtě rokem mi dělal Ivan hudbu k dokumentu z Afganistanu a u toho jsme si řekli, že nám vyhovuje tento druh spolupráce.“

Vedle Ivany Uhlířové, která je na minimalistický vizuál i uměřené herectví zvyklá, v inscenaci účinkuje také Robert Nebřenský, který je orientovaný spíše na komediální formy. Jak se hrála postava, která žije s roztříštěným vědomím, že pokud chce učinit manželku šťastnou, musí vypátrat jejího dávného ztraceného milence. „Pro mě je tahle role hodně těžká, není to možná ani tím obsahem, ale spíš formou. Je to divadlo, se kterým já jsem se nikdy nesetkal. Je to pro mě hodně stylizované a více psychologické, než jsem byl dosud zvyklý ve svých rolích, co jsem zatím měl příležitost zažít, bylo jednodušší než toto,“ dodává Nebřenský.

03115100.jpeg

Zároveň se jistým způsobem všech arabsko-izraelských konfliktů účastnilo i Československo. Nad jeho úlohou se zamýšlí režisér Radim Špaček. „Naše role v dějinách, kdy jsme nejdřív Izrael podporovali – např. školili jejich piloty a dodávali jsme zbraně, a pak se to hned ze dne na den po únoru otočilo a začali jsme zbraně dodávat té druhé straně. Myslím si, že tohle máme ještě nevyřešeno, že máme tolik kaněk v našich dějinách a tohle není zas až tak důležité a nevěnuje se tomu zas až tak velká pozornost. Proto jsem rád, že díky tomuto představení to třeba v někom začne hlodat.“

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.