Tyjátr: Nultý bod začal slepým výstřelem z revolveru

22. červenec 2014

Letošní ročník mezinárodního tanečního festivalu Nultý bod otevřela taneční inscenace Obstarej si revolver německé choreografky Heleny Waldmann. Performerka Brit Rodemund se na bílé ploše rozpohybuje mezi měkkým světlem a igelitovými pytlíky. Smýká sebou o zem nebo občas ležící v tichu poslouchá úsečné reprodukované promluvy. Vlní se mezi pochybami o svém vztahu ke klasickému baletu a nechává se pomalu pohlcovat ztrátou orientace.

Obstarej si revolver je dalším z příkladů, které potvrzují často bizarní rozpor mezi intenzivní přítomností performera, jím vydanou energií a zmatečným, mnohdy rušivým, násilně roubovaným obsahem. Tanečnice během bezmála dvouhodinové produkce neopustila jeviště a bez přestání těkala, s naprostou finesou prováděla složité baletní figury i jejich pokřivené verze, válela se v hromadě pytlíků coby šustícím štěstí a občas si pohrávala s různými předměty.

03169343.jpeg

Interakce s rekvizitami se dají v inscenaci označit za jakási časová zastavení a patří vůbec k tomu nejlepšímu, co Brit Rodemund na jevišti vytváří. Jejich půvab ještě podtrhuje jejich ostrovtip a ironie. Na rozdíl od zbytku inscenace nesetrvávají ve strnulé vážnosti. Hned v začátku se tanečnice všemožně bije pantofli po těle. Brilantně dohraný výjev tak působí, že boty z nějakého důvodu nechtějí, aby se hýbala. Dalším fascinujícím obrazem je procházka s vypouklou skleněnou deskou. Tanečnice opisuje obvod jeviště a při každé malé zastávce schová hlavu za sklo, a opticky si tak deformuje obličej. Vyplazuje jazyk, šklebí se jak děcko na důchodce. Kratochvilná scéna je precizní evokací niterného propadu a ukázkou, jak se sterilně vyhlížející celek po ohledání vnitřku stává vlastní parodií. Podvratně se tak bourá a zároveň opodstatňuje přehnaně seriózní ráz celé inscenace. Hru s ironizujícími motivy uzavírá koupání v hromadě oranžových plastových sáčků. Chemické akvabely na samotný závěr přesto rozporuplný celkový dojem „nerozplavaly“.

Inscenace je ve své většině tematicky i motivicky velmi nesoustředěná. Jediný prvek řádu se ukrývá v častém přepínání světel ve stylu „detail a celek“. Do akce vstupují reprodukované promluvy, které jakoukoliv konzistenci chaoticky a hlavně zbytečně rozmělňují. Jak si vysvětlit scénu, ve které ve zvukové stopě běží záznam ženského hlasu vysvětlujícího zaujatému sexuálnímu analfabetovi význam klitorisu, těžko soudit. Směšné to je nikoli kvůli absurdnosti všech zúčastněných prvků, ale protože je to zkrátka křečovité.

Inscenaci nejvíce poškozuje myšlenkově neuspořádaná snaha apelovat abstraktními náznaky, které mají až příliš velké ambice o „čemsi“ horlivě vypovídat. Jejich zmatečnost pak naprosto zastírá výkon tanečnice, byť by byl sebekoncentrovanější.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.