Tyjátr: Švédští cirkusoví apokalyptici vypluli na plachetnici čiré radosti

25. leden 2016

Švédská skupina Svalbard Company uvedla v pražském prostoru Jatka78 světovou premiéru svého projektu All Genius All Idiot, tripovou postapokalyptickou hříčku. Čtveřice s projektem po dvou odehraných představeních v Praze odlétá na šňůru do Londýna nebo na měsíční australský festival Adelaide Fringe.

„Když jsme studovali ve Stockholmu na cirkusové univerzitě, tři z nás – Santi, Tom a Ben – žili ve člunu, který se jmenuje Svalbard, odtud jsme odvodili název. Svalbard (v češtině Špicberky) je ostrov v Severním ledovém oceánu poblíž polárního kruhu. Podle skandinávské mytologie je to místo, kde se uchovávají všechna semínka. V současnosti tam skutečně působí obrovská podzemní laboratoř, kde v semenné bance kromě rostlin uchovávají DNA několika tisíců druhů zvířat,“ říkají členové mezinárodní, nedávno vzniklé trupy Svalbard Company pěstující nový cirkus. Spolužáci Ben, John Simon, Tom a Santiago svůj debut All Genius All Idiot uvedli jako světovou premiéru právě v Praze. Ačkoliv je tohle jejich první oficiální inscenace, cestovali s ní už jako s work-in-progress projektem: „Vytvořili jsme už letní verzi. Přijeli jsme do Prahy na třítýdenní rezidenci, něco nazkoušeli a pak jsme s tím tvarem ‚na půl cesty‘ vyjeli v létě hrát do Švédska, Dánska, Anglie, Francie nebo Španělska. Nebyla to show v pravém slova smyslu. Proto jsme tomu uzpůsobili i název na Almost Genius Almost Idiot.“

03556177.jpeg

Svět inscenace vypadá, jako by někdo na večírku v reklamní agentuře rozlíval po zdech koncentrovanou kyselinu. „Zánik apokalypsou je základní idea představení All Genius All Idiot. Vzadu visí obrovský zborcený billboard na čerstvý vzduch, všude se válí odpady a my vypadáme, jak vypadáme. Říká se o nás, že děláme ‚cirkusový grunge‘. Když někteří viděli starší verzi, tak jim to připomínalo filmy Tarantina, Jarmusche nebo Lynche,“ říkají aktéři.

Inscenace samotná je překotná, nesmlouvavě dekadentní jízda. Z celku čiší naprostá svobodomyslnost, notně podpořená všemožnými divokými nápady. Uprostřed scény se nachází několik převržených nákupních vozíků a aktéři kolem nich pobíhají s posvátnou úctou, vzájemně se šťouchají jako primáti obdivující obelisk ve filmu 2001: Vesmírná odysea. V každém detailu – krkolomné a s naprosto samozřejmou ladností prováděné choreografii, živě míchaných samplech i absurdních textech písniček – je znatelný velký požitek i to, že se tvůrci neberou příliš vážně.

03556175.jpeg

Čtveřice aktérů vstupuje na scénu jako nově ustanovené božstvo, kolektiv hledačů nového řádu po konci světa v dostatečně výstředních kostýmech. „Velmi nás ovlivnil ‚queer‘ jako slovo, ale také jako estetika. Na jednu stranu bylo docela těžké pro nás i veřejnost přijmout, že v cirkusové skupině působí pouze muži. Na druhou stranu jsme tím směřovali k tomu, abychom ‚popřeli testosteron‘, aniž bychom si z toho dělali samoúčelnou legraci. Můžeme tím podtrhnout nějakou vnitřní ženskost i jakousi ladnost,“ dodávají členové Svalbard Company, jejichž inscenace byla co do formy i obsahu nevídaně svobodná.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.