Tyjátr: Svět jako změť hesel. Fractus V grandiózně otevřel Tanec Praha

5. červen 2017

Letošní ročník festivalu Tanec Praha otevřel Fractus V, projekt jedné ze světových špiček tanečního divadla, belgického choreografa Sidi Larbi Cherkaouiho. Ve svých výpravných podobenstvích míchá taneční i hudební styly napříč kulturami a často se zabývá úklady globalizace a přednostmi multikulturalismu. Technicky špičková choreografie Fractus V dokonale nastartovala letošní ročník, jehož leitmotiv je „Tancem proti předsudkům“.

Sidi Larbi Cherkaoui, belgický choreograf a performer, se jako tvůrce začal výrazně prosazovat kolem roku 2000, kdy zprvu působil jako interpret a následně se sám začal angažovat jako choreograf. Jedním z nejvýraznějších charakteristických znaků jeho práce je mezinárodní obsazení. V tanečním divadle to není nic neobvyklého, nicméně Cherkaoui se ve svých projektech se skupinou Eastman spoléhá na skutečně velmi různorodou partu. Obklopuje se tanečníky různých stylů a součástí jeho tlupy je i hudební těleso, ve kterém se potkávají hráči na sitár, japonské bubny i zpěvačky tradičního španělského flamenka. Světový, nejen mimoevropský, věhlas mu přinesl koprodukční projekt Sutra, na kterém spolupracoval s šaolinskými mnichy.

Z představení Fractus V

Tematika migrace a vzájemného ovlivňování kultur je pro Cherkaouiho ústřední, není tomu jinak ani i v opulentní produkci Fractus V. K vytvoření inscenace ho inspirovaly myšlenky filosofa Noama Chomského o tom, jak filtrovat informace z masmédií i takzvaných alternativních zdrojů a pokoušet se vytvářet vlastní pravdivý obraz světa. Spolu se čtveřicí tanečníků v ní přichází sám jako aktér na obrovskou scénu. Pokud se zaměříme pouze na pohyb, tak je inscenace skutečně esencí toho nejlepšího, na co lze v tanci vůbec narazit. Technicky brilantní interpreti předvádí náročné i nápadité Cherkaouiho hrátky s tělem s naprostou samozřejmostí a lehkostí.

Choreograf pracuje i v dalších projektech se zbanalizovanými, zautomatizovanými pohyby, které dává do zcela nových souvislostí. Tanečníky uvádí do vzájemného vztahu, skoro jako konkrétní postavy, a rozehrává mezi nimi situace, na které se dá zírat v úplném diváckém vytržení. Jeho komplikované scénografie mají blíž k divadlu než k tanci. V obrovském prostoru se tentokrát jeho postavy koncentrovaly pouze do malého chumlu uprostřed scény. Sidi Larbi Cherkaoui totiž dokáže s obdobnou intenzitou zalidnit jeviště malou skupinkou, stejně jako dvěma desítkami tanečníků. I sólo působí jako monumentální podívaná. Jedna z figur stojí uprostřed pódia a jediné, co kmitá, jsou její dlaně a předloktí. Technicky bezchybná interpretace nepostrádá vtip, probouzí svalovou paměť, až se u ní člověk rozpomene, jak může tělo fungovat. Tanečníci prvně vystýlají podlahu velkými trojúhelníkovými bloky a poté z nich staví pomyslnou hradbu, která se s efektním rachotem zřítí jako domino – jeden blok po druhém.

Problém nastává, když se v inscenaci začne mluvit a tanečníci reprodukují Cherkaouiho myšlenky. Už samotný pohybový výraz a napětí dávaly velmi čitelně najevo, co si choreograf se svým týmem o civilizaci myslí, promluvy, které připomínaly výtah z moudra rozdávajícího absurdního webu, nebyly potřeba. Fractus V ale jako kýč nepůsobí, zůstal autentický, plný osobního nasazení i odbojnosti. Není lepší potvrzení podvratnosti, než když lidé nadšeně aplaudují špičkovým výkonům, aniž by si uvědomili, že umění je právě o nich.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.