Tyjátr: Vzestup říše vyhořelých zvířat

8. září 2014

Holešovické Studio Hrdinů odstartovalo třetí sezonu inscenací textu Říše zvířat německého dramatika, mistra slovního šachu Rolanda Schimmelpfenniga. Režisérka Kamila Polívková se soustředila na materiál spíše s realistickým základem, přesto se dostává k tematizaci abstraktních hodnot. Hlavní linii inscenace totiž tvoří depresivní přemítání o syndromu vyhoření a smyslu jakékoliv kreativní práce.

V šatně sedí několik herců, kteří již šestou sezonu účinkují v divácky vděčné, zato stupidní show. Zprvu působí jako skupina pomatených individuí. Částečně vinou svou i osudu se nedokážou hnout z místa a zakrněli v rolích. Hrají africká zvířata ve velkých maskách, přes které je navíc málokdo poznává. I když postavy podávají na jevišti sebelepší výkon, jsou zkrátka neviditelnou pracovní silou.

03202372.jpeg

V inscenaci Říše zvířat se na situaci „vyhořelých looserů“ v závěsu ubíjející rutiny nahlíží jízlivě, ale také s jistým soucitem. „Míra autenticity, o kterou se snažíme, vychází i z vlastní zkušenosti herců, stejně jako ze zkušenosti konkrétně s tímto zkoušením. Už jenom to, že po někom, kdo na to není zvyklý, chcete, aby se nalíčil nějakým sajrajtem od hlavy až k patě nebo si nasadil masku, ve které nic nevidí i neslyší, tak to samozřejmě vyvolává okamžiky, kdy to není vůbec příjemné,“ dodává režisérka Kamila Polívková. Pronikání do vzorců chování v hereckých šatnách je celkem frekventovaný motiv. Schimmelpfennig obraz hereckých půtek zbavuje bulvární banality a odhaluje intriky jako doživotní prohru. Dlouholetý člen souboru Divadla Komedie i osobnost Studia Hrdinů Jiří Štrébl to hodnotí ze své pozice. „Záleží na tom, v jakém jste souboru. Když hrajete v něčem, o čem my tady – muzikálu, který není na úplně špičkové úrovni, tak samozřejmě ty nenávisti a bolesti jednotlivých herců se v šatně projeví. Já mám to štěstí, že i když o tom hrajeme, tak se to ve Studiu Hrdinů neděje. Většina lidí, kteří hrají v Říši zvířat, je z bývalé Komedie a tam se to taky nestávalo. Samozřejmě že se člověk občas pohádá, ale např. tady to zkoušení bylo naprosto mimořádné.“

Masky zvířat, které brání k identifikaci postav na jevišti, jsou ve skutečnosti obří origami. Nádherná maska antilopy (Ivana Uhlířová) se také stala emblémem celé inscenace. „Když jsme přemýšleli o výtvarné koncepci, tak nám bylo jasné, že vzhledem k našim podmínkám si nemůžeme dovolit nějaký výraznější přepych. Nakonec jsme se dopracovali k technice origami a vyhledali přes Českou origami společnost jejího zakladatele Ondřeje Cibulku. Oslovili jsme ho ke spolupráci a on nám nakonec masky navrhl a vyrobil,“ říká režisérka.

03202371.jpeg

Pro Kamilu Polívkovou odráží maskování postav také jejich psychickou kondici. „I když výsledný tvar vypadá organicky a je to nádherná hlava divokého zvířete, tak ten vznik je geometrie a matematika. Má přesná pravidla a to mi zapadá do obrazů Říše zvířat, kdy se ten člověk/herec stává opravdu pouhou součástí nějakého mechanismu a nemá ani tvář.“

Inscenace Říše zvířat otevírá řadu témat, která jsou v poměrně stísněném světě českého divadla zlehka kontroverzní, jako např. význam divadelních cen. „Myslím, že v našem prostředí to takovou váhu nemá. Nemám pocit, že by někdo, kdo dostane v České republice divadelní cenu, získal větší respekt veřejnosti nebo kolegů a nějakým způsobem mu to otevřelo další možnosti pracovat nebo se dostat k více příležitostem. Jistě by to takto dávalo smysl, u nás to ale nefunguje,“ komentuje Kamila Polívková.

Říše zvířat sice občas zlehka rytmicky uvadá, ale stále platí za jistě zrající inscenaci s velkým kultovním potenciálem.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio