Tyjátrovo slovenské léto, část 1.: Nová dráma Bratislava

16. květen 2016

Bratislavský festival Nová dráma představuje každoroční průřez slovenskou divadelní tvorbou zaměřený na nejsoučasnější domácí, světovou i původní dramatiku. Profilem akce, která v podstatě startuje sérii slovenských divadelních festivalů od konce jara k začátku podzimu, otevíráme seriál Tyjátrovo slovenské léto.

„Tento festival vznikl jako podpora mladým tvůrcům, aby se nebáli inscenovat současnou dramatiku. Teď ve dvanáctém, ale už také v desátém ročníku jsme zjistili, že už není potřeba dělat nějakou podporu, protože divadla se nějak vyrovnala s tím, že je potřeba uvádět témata současného divadla a hledat nové způsoby, jak je inscenovat. Například v tomto ročníku je posun v tom, že máme na programu divadla repertoárového typu, která se odvážila něco vytvořit formou improvizace nebo kolektivní tvorby,“ říká na úvod vedoucí dokumentačního oddělení bratislavského Divadelního ústavu Dária Fojtíková Fehérová o festivalu Nová dráma.

Čtěte také

Garantem selekce festivalového programu je tříčlenná dramaturgická rada. Její součástí byla také divadelní publicistka a redaktorka časopisu kød (Konkrétne o divadle) Katarína Cvečková. „Festivalový výběr se specifikuje na dramatické texty posledních deseti let, to znamená, že nyní jsem vybírala věci, které vznikly nebo byly vydány od roku 2006. Berou se do toho – záleží jak pro koho – bohužel nebo naštěstí dramatizace,“ dodává Cvečková k výběru inscenací, který byl v letošním ročníku ovlivněný ještě další veličinou: „Specifické to v dramaturgické radě bylo letos v generačním složení i profilaci členů. Byli jsme tam tři. Já jako zástupkyně asi nejmladší generace divadelních kritiků, Marek Godovič, zástupce střední generace a hlavně taneční kritiky, a publicistka Zuzana Uličianská za generaci nejdéle píšících autorů.“

03629239.jpeg

Vedle performativních projektů, jako Solo lamentoso Slávy Daubnerové nebo Kafka Dreaming Petera Tilajčíka a Tomáše Procházky, se na programu objevila autorská inscenace Oběť Davida Jařaba z divadla Aréna. Ve výběru převažovaly tituly soustředěné do Bratislavy.
„V konečném důsledku jsme si řekli, že kvalita inscenací je pro nás důležitější než přivézt provinční divadlo. Takže se nám dovézt věci mimo Bratislavu zase až tak nepovedlo. Tento rok je festivalový program spíše složený z bratislavských divadel plus jedno z Žiliny a Nitry,“ opodstatňuje Katarína Cvečková.

Nová dráma je také soutěžní a kromě cen studentské poroty uděluje Grand Prix Nová dráma, kterou nakonec získala inscenace Extrakty a náhrady divadla SkRAT. Pro předsedu mezinárodní poroty režiséra Dodo Gombára je ocenění spíše symbolické. „Já jsem tady poprvé, ale už mě oslovovali vloni. Já se necítím jako nějaký hodnotitel, ale sám jsem zvědavý, jaký je profil slovenského divadla. Nevím, jestli je naším úkolem nebo dramaturgické rady, která inscenace vybírá, něco objevovat. Myslím, že úkolem je spíše něco spojit a nabídnout to během pěti dnů na nějaké platformě, kde to člověk vidí pohromadě.“

03629238.jpeg

A jaké perspektivy vidí pro festival Dária Fojtíková Fehérová? „Vzniká tady generace čerstvých absolventů uměleckých vysokých škol, kteří nejsou zatížení nějakými rezidui z minulosti, bývalým režimem ani jinými politickými a společenskými tlaky. Zdá se, že začínají tvořit úplně volně a svobodně. Spíše než v repertoárových divadlech dostávají příležitosti a prostor v nějakých nezávislých uskupeních nebo si sami časem nějaké uskupení sami založí, takže si myslím, že v budoucnu uvidíme více nezávislých divadel,“ uzavírá.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.