Výročí divadelní alchymie na Radiu Wave: Tyjátr je na vlnách už 10 let

14. březen 2017

České divadlo za posledních deset let urazilo dlouhou cestu plnou proměn. Výrazní čeští tvůrci se čím dál častěji nebojí konfrontovat vlastní tvorbu se silnou evropskou konkurencí z divadelních velmocí jako Německo, Maďarsko nebo Polsko. A rubrika Tyjátr dělá divadelní vlny přesně deset let, během kterých jsme se v pořadu snažili všechny trendy a zajímavé scény zachytit. V bilančním speciálu přinášíme malé ohlédnutí za tím, co nás od roku 2007 zajímalo.

Dušan David Pařízek, ředitel kdysi neprávem opomíjeného a kritiky odstřelovaného Pražského komorního divadla, se nakonec stal největší hvězdou německého divadla a jeho vídeňská Směšná temnota posbírala nejvíc cen v historii. Připomeňme, že nejít v roce 2012 do Komedie, tedy těsně před jejím zavřením, znamenalo v kruzích nadšenců pro sofistikované divadlo pomalu sebevraždu. Režisér Jan Mikulášek se z fascinujících velkých pláten v ostravském Národním divadle moravskoslezském přesunul do brněnské Reduty, aby nakonec zakotvil v Divadle Na zábradlí.


Brněnské HaDivadlo se za uměleckého vedení Mariana Amslera stalo z provinční experimentující scény naprostou špičkou pro publikum hlavně z řad vysokoškoláků. Daniel Špinar jako umělecký šéf nastavil zcela nový kurz pražského Národního divadla, kam jako kmenový režisér v blízké budoucnosti nastoupí divadelní pankáč Jan Frič. Někdejší dramaturgyně první scény Lenka Havlíková, která na jeviště Národního divadla přinášela provokativní současné texty, založila vlastní divadlo X10. Nyní s ním obývá strašnickou scénu. V poslední dekádě se také výrazně emancipovalo autorské hnutí Handa Gote i řada dalších tvůrců kolem divadla Alfred ve dvoře. Mezi činoherní scény čím dál více vstupují experimentální prostory jako MeetFactory nebo NOD. Ústecké Činoherní studio přestálo téměř rok trvající existenční krizi s nečekaně katarzním vyústěním a divadlo hraje dál. České taneční a pohybové divadlo se stalo svébytnou platformou. Těší se zaslouženým mezinárodním úspěchům.

A za posledních deset let se proměnila také rubrika Tyjátr, která o těchto dynamických změnách přináší reportáže, případně je reflektuje formou rozhovorů nebo recenzí. „Nemůžu uvěřit, že už je to deset let, co jsme spolu s šéfredaktorkou Radia Wave Juditou Hrubešovou zakládaly divadelní rubriku Tyjátr. Když jsem na Radiu Wave začínala, chtěla jsem se věnovat divadlu, a tak jsem ji otravovala tak dlouho, až se mi to povedlo,“ říká redaktorka Českého rozhlasu Zuzana Filípková. Provázela relací zaměřenou na pražské i mimopražské alternativní scény od března 2007, kdy éterem stanice poprvé prolítl pilotní díl. Po ní jako dlouhodobější redaktorky přišly Anna Nováková, Anna Hašková, Veronika Dospělová, následovaná Veronikou Štefanovou a Lindou Duškovou. Nakonec od června 2013 vede Tyjátr svým hlasem Martin Macháček, kterého slýcháváte doteď.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.