Universum: Jak na poznámky? Notebook nebo papír? A co na to mozek?
Píšete si poznámky raději rukou, nebo do notebooku? Vyplatí se spíše poslouchat výklad a věnovat se látce, nebo si zapisovat každé slovo přednášejícího? A zkoušeli jste si někdy přednášku nahrávat?
Nepište si na přednáškách poznámky. Mozek jednoduše není schopen se soutředit na dvě věci, tedy vykládanou látku a zároveň psaní poznámek, radí paní Danuše Steinová, předsedkyně České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging.
„Když píšeme poznámky, tak náš mozek velice dobře zaregistruje, kam jsme si to napsali, to si bude spolehlivě pamatovat, ale už nám uteče obsah té informace. V okamžiku, kdy to píšete, tak mozek je v pohodě, protože on ví, že to je někde zapsáno, že se nemusí namáhat a nemusí tu informaci zpracovat.“ Člověk by si měl zápisky vytvořit až po přednášce z toho, co si zapamatoval. „Pak máte naprostou jistotu, že to, co si zapisujete, už umíte,“ vysvětluje Danuše Steinová.
Zároveň ale uznává, že mozek přijme průměrně pouze 7 faktů při jednom vjemu. Pokud tedy chodíte na přednášky, kde do vás profesoři celou hodinu sypou jednu informaci za druhou, nějaké poznámky jsou třeba. Vhodné mohou být například zápisky formou myšlenkové mapy. Do ní si zapište ty atraktivní informace, které vás během výkladu zaujaly.
Východiskem by se mohlo zdát nahrávání zvukového záznamu přednášky. To umožňuje dávat během výkladu pozor a student zároveň nepřijde o žádnou informaci. Výpisky si může udělat v klidu doma. Přestože mnohé vzdělávací instituce začínají své přednášky nahrávat a záznamy studentům zpřístupňovat, mnozí pedagogové nejsou touto možností nadšeni. Je tedy vždy lepší požádat přednášejícího o souhlas.
Pokud si ale přednášku nahráváte a víte, že vám její obsah neuteče, může to vést k tomu, že nebudete dávat pozor a čas prosezený na přednášce nebude k ničemu, varuje odbornice na paměť. V souboji papír s perem proti notebooku vítězí podle Danuše Steinové rozhodně ta starší metoda. „Existují studie, které podporují to, abychom používali ty přirozené nástroje, což je ruka, protože tam dochází k úplně jiné koordinaci mezi mozkovými hemisférami než při tom, když ťukáte do počítače,“ upřesňuje.
Poslechněte si celý rozhovor!
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.