Universum: Mají být univerzity morální autoritou?

24. listopad 2015

Téma pro speciální díl Universa, které jsme připravovali na 17. listopad, se ukázalo být tak rozsáhlé, že se do jednoho dílu prostě nevešlo. Rozhodli jsme se věnovat filozofickým otázkám ohledně role univerzit ve společnosti i poslední listopadový díl. České univerzity se rozhodly postavit k tématu uprchlíků přicházejících do Evropy aktivně. Masarykova univerzita v Brně se dlouhodobě angažuje v uprchlickém zařízení v Zastávce u Brna a vyhlásila i speciální stipendium pro studenty, kteří se účastní humanitárních aktivit. Univerzita Karlova zase nabídla studium v angličtině a bydlení na koleji zdarma.

To ale vyvolalo vlnu nevole ze strany veřejnosti. „Je to placené z našich daní…“, „Proč nemám studium zdarma za to, že jsem z Plzně.“ a podobně. A tak jsme si položili otázku: Měla by vůbec univerzita hrát roli určité morální autority a z této pozice zasahovat do veřejné debaty?

Otázku jsme položili stejným hostům, kteří hovořili v minulém díle Universa. Jako první nám odpovídal náměstek ministra školství pro vysoké školy Robert Plaga: „Vysoké školy jsou centrem vzdělanosti. Měly by poskytovat prostor pro veřejnou debatu, která se týká jakýchkoliv otázek. Z toho vyplývá, že by to měla být morální autorita, která k tomu poskytuje prostor.“

Čtěte také

„Myslím, že by univerzity určitě měly hrát roli morálního příkladu a morální inspirace pro své studenty. A tím myslím ne kamenné budovy, ale osobnosti na univerzitě. K čemu jinému by vysoká škola nebo univerzita měla vést než k nějakému jasnému, občanskému, na hodnotách postavenému postoji. Z toho vyplývá, že když se pak dějí ve společnosti extrémně špatné věci, tak si myslím, že univerzity (stejně jako akademici, vědci, všichni, kdo se řadí k intelektuální elitě národa) by neměly v takových chvílích mlčet a měly by hrát i tu roli veřejné morální autority. Vyjadřovat se k tomu, co se v tomto státě děje,“ myslí si Šimon Pánek, ředitel Člověka v tísni. K tomu navíc dodává: „Univerzity by měly sloužit především studentům. Je důležité, aby studenti odcházeli z vysokých škol inspirováni k životu, inspirováni k tomu, dělat věci, které mají smysl, a dělat je dobře. V jakékoliv profesi. Stát za nějakými hodnotami, jako jsou pravda, čest, férovost. Hodnotami, které zní možná pateticky a jako trochu do starého železa, ale v podstatě věcmi, které nám víc a víc chybí ve společnosti.“

Bývalý rektor Univerzity Karlovy a dnešní senátor Václav Hampl dává do souvislostí morální a informované rozhodování: „Já si myslím, že by to měla být jejich ambice, protože morální rozhodování hodně souvisí s poznáním, s porozuměním věcem, s kontextem. To jsou všechno věci, které do morálního rozhodování musí vstupovat. Myslím si, že by univerzity měly mít tu ambici. Samozřejmě jim to není dáno nějak shůry automaticky.“

03074452.jpeg

Současný rektor Karlovy Univerzity Tomáš Zima hovoří dokonce o třetí roli univerzit: „Jednoznačně ano. Pohled na univerzity současného světa je, že kromě špičkového výzkumu, kvalitního vzdělávání je tu takzvaná třetí role univerzit, to je právě vztah univerzity a společnosti a univerzity jako místa vzdělanosti. Univerzity by se měly podílet na objektivním informování veřejnosti. I v minulých dobách se přece významné autority – králové – radily s akademickou obcí.“ I on hovoří o potřebě dostatku kvalitních informací pro morální rozhodování: „Lidé jsou často pod vlivem názorů médií a média jsou někdy účelově manipulována, placena. Je to otázka dostatku informací. Někdy si lidé dělají názor na základě nedostatku informací nebo informací zkreslených nebo nepravdivých.“

Morální hodnoty obecně nejsou univerzální. Součástí imatrikulačních slibů nebo promocí na mnoha univerzitách je však slib sloužit pravdě. Je ale otázka, kolik studentů a absolventů se jím ve svém následujícím profesním životě skutečně řídí.

autor: Jana Římanová
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.