Nightfall: Soumrak jedné éry, začátek další

29. březen 2013

Galerie Rudolfinum představuje třetí ze série velkých výstav, které mapují současné tendence v malířství. Po Beyond Reality a nedávno skončeném Motýlím efektu aktuálně uvádí expozici Nightfall / Soumrak: Nové tendence ve figurální malbě, na které můžete vidět vybraná díla víc než dvaceti světových umělců.

„Téma první místnosti zní Rozbitá krajina a pokřivená krása. Můžete tu vidět nové přístupy ke krajinomalbě. Možná jste překvapeni, že tu vidíte i velmi zářivé barvy, ale jistě také cítíte to napětí a jisté očekávání, co se bude dít,“ uvádí britská kurátorka Jane Neal návštěvníky do prostor výstavy Nightfall / Soumrak. Její název je inspirován povídkou Isaaka Asimova z roku 1941, která se zabývá osudem civilizace po naprostém zatmění Slunce. To je podle kurátorky i klíč pro vystavená díla zhruba dvaceti zastoupených umělců, kteří pocházejí ze zemí od USA po Rusko. Zvláštní akcent je věnován skupině malířů z německé lipské školy a také z akademie v rumunské Kluži.

„Vždycky mě zajímal – a stále zajímá – koncept ‚nového člověka‘. Konkrétně situace lidí, kteří byli donuceni přesunout se v 60. letech z rumunského venkova do měst. Nuceným stěhováním ztratili některé ze svých hodnot a zároveň nebyli schopni přijmout hodnoty nové, městské. A tak se z nich staly jakési hybridní postavy,“ vysvětluje u svých obrazů lidí zahrádkařících před svými paneláky právě jeden z rumunských umělců, Serban Savu.

„Témata mých obrazů se týkají lidské identity, toho, jak rozumíme sami sobě, jak se chápeme, toho, jak já vnímám naše místo, to, kam patříme,“ dodává moldavský malíř Alexander Tinei o své autorské perspektivě.

02857277.jpeg

Expozice Nightfall / Soumrak je rozdělena do pěti významových celků, vedle zmíněných krajinomaleb se věnuje primárně portrétní a figurativní malbě, ale najdou se tu i díla abstraktní nebo ovlivněná televizní a filmovou vizualitou a novými technologiemi.

„Vidíte, že se jedná o techniku koláže, umělec využívá photoshop a nová média. A to je patrné i na dalších malbách v tomto sále – i jejich samotný tvar evokuje rozměry nových velkých monitorů. Myslím si, že tohle je velmi zajímavý vývoj v malířství,“ říká kurátorka Jane Neal u pláten Justina Mortimera. Podle ní právě tyto nové vlivy vlévají čerstvé impulzy do malířství, které bylo zejména v 90. letech považováno za překonané a v podstatě vymírající umění. Odkazuje tak na další možné čtení názvu výstavy – soumrak jedné éry je počátkem další.

Výstavu Nightfall / Soumrak: Nové tendence ve figurální malbě můžete v pražské Galerii Rudolfinum vidět do 24. května.

autor: Robert Candra
Spustit audio