Remember, remember the 5th of November…

16. listopad 2011

Zatímco v České republice dozníval svátek Všech svatých, ve Velké Británii se připravovali na ohnivou šou plnou světel a vybuchujících ohňostrojů. Pátá listopadová noc je totiž nocí Guye Fawkese. A Britové vědí, jak ji oslavit.

Remember, remember the 5th of Novemeber… zní v jedné z nejznámějších lidových básní spojených s legendární postavou britské historie Guyem Fawkesem. 5. listopadu 1605 se pokusila skupina spiklenců nazývající se Gunpowder Plot vyhodit do vzduchu budovu Parlamentu i s přítomným králem Jakubem I. Stuartem. Katolické spiknutí proti protestantskému králi se nezdařilo a jeho hlavní vykonavatel Guy Fawkes byl zajat, mučen a popraven. Britové od té doby pravidelně slaví tuto událost jakožto šťastný den přeživšího krále. Za ta léta se však britské vnímání slavnosti posunulo od oslavy monarchie k oslavám Fawkesova nedokonaného činu. Oficiálně jiskří ohňostroje pro britskou monarchii, neoficiálně je uctíván Guy Fawkes, současný symbol revolty proti státní politice, který tolik zpopularizoval film V for Vendetta.

Návštěva Velké Británie v období kolem 5. listopadu může být pro Čecha výjimečným zážitkem, především jedná-li se o město, jako je Bristol. Bristol, známý především jako kolébka trip hopu, skýtá velké množství kulturního a uměleckého vyžití. 5. listopadu 2011 se v hudebním klubu Motion konal tematický večer nazvaný Gunpowder Plot. Jeho průvodcem byl konferenciér Doug Francisco maskovaný jako Guy Fawkes, který přesně o půlnoci asistoval veřejnému pálení obrovské makety Big Benu. Politicky lehce provokativní akci přihlížely stovky účastníků, kteří před tím zhlédli punkovou exhibici akrobatů z Invisible Circus. O souboru Invisible Circus hovořil jeho zakladatel Doug Francisco alias Guy Fawkes.

Doug Francisco
Idea pro vytvoření takového souboru se zrodila v Londýně zhruba v roce 1991. Od roku 1996 jsme začali cestovat jako kočovná skupina pouličních herců. Po roce 2000 jsme se natrvalo usadili v Evropě, vrátili jsme se zpět do Velké Británie. V průběhu let se povaha souboru dost změnila. Začínali jsme jako malá skupina kočovných herců putujících po Evropě a žili nespoutaným stylem života. Nejvýraznější změna přišla ve chvíli, kdy jsme se usadili v kamenné budově. Tím pádem jsme měli na starost performativní prostor a jeho provoz. V Bristolu jsme se usadili po nepříjemných zkušenostech z Ameriky a ve finále i z Londýna. V té době jsme se seznámili se spoustou lidí z Bristolu, což nás motivovalo se do Bristolu přestěhovat.

02483131.jpeg

Invisible Circus se věnuje řadě uměleckých aktivit, mezi něž patří i exhibiční akce typu Gunpowder Plot Night v bristolském Motion. Nad hlavami rozjásaného publika se na lanech, šálách a kruzích zavěšovaly akrobatky doprovázené živou hudbou kapel Semerins anti-social club nebo Sheelanagig. Choreografkou a iniciátorkou hudebně cirkusového punkového kabaretu byla Marada Manussen.

Marada Manussen
V Invisible Circus se věnuju závěsné akrobacii na šálách, což jsem předváděla i dnes večer. Dělám i jiné druhy závěsné akrobacie a mimo jiné navrhuju a vyrábím kostýmy pro hudebníky, akrobaty i herce. Invisible Circus má jinou poetiku, než na kterou můžete být zvyklí u komerčních novocirkusových souborů. Kromě komorních představení vytváříme velká představení, jako byl Carny Ville, kde artisti šplhali po stěnách bývalé požární stanice, seskakovali na lanech ze střechy.
Já pocházím z Brisbane, takže i moje cirkusová technika se začala utvářet v Austrálii v souboru Vulcano Women Circus. V podstatě jsem začala s cirkusem poměrně pozdě, ve svých 27 letech. Díky cirkusu jsem zjistila, že mnohdy je možné úplně všechno, vloží-li se do toho člověk s plnou sebedůvěrou.

02483130.jpeg

Invisible Circus patří k nejvýznamnějším a největším souborům nového cirkusu v Bristolu. Sdružuje kolem sebe nezávislé umělce a tvoří představení, která trvají i několik dní. Jejich poslední největší událostí byl kabaret Carny Ville, představení site specific na nádvoří zrušené požární stanice. Myšlenka, která spojovala jednotlivé kabaretní výstupy, pramenila z touhy po kráse, šílenosti i tvůrčí svobodě ústící v revoluční kolektivní umělecký akt.
Inivisible Circus za léta svého dlouhého trvání prošel výrazným vývojem a vystřídal řadu originálních působišť, mezi která patřila i stará katedrála nebo zmíněná požární stanice. Dnes okupují rozsáhlé umělecké centrum na okraji Bristolu. Mezi současné vůdčí umělecké osobnosti souboru patří i Sarah Kim Fielding.

Sarah Fielding
K Invisible Circus jsem se přidala v roce 2005. Od té doby uplynulo šest veselých let s tímto souborem, se kterým jsem pracovala na řadě představení, která už nedokážu ani spočítat. Hned první představení mi přišla fascinující. Odehrávala se na obrovských parkovištích a celá poetika představení, a vůbec celého souboru, byla postavená na tom, co kdo do projektu přinese ze svých dovedností. Poetika souboru i naše zaměření se začaly více měnit ve chvíli, kdy jsme vnesli do souboru peníze, které jsme chtěli využívat pro vytváření lepších podmínek pro inscenaci i pro kvalitnější prostředky na její zpracování – od kostýmů až po produkci. Bez peněz je to samozřejmě snazší, protože to všichni dělají z lásky k umění. Jakmile ale přijdou peníze, je potřeba s nimi umět hospodařit.

02483132.jpeg

Bristol není jenom cirkus, trip hop a Banksyho provokativní graffiti, je to pulzující město plné překvapení a zážitků, které si budete pamatovat. I will always remeber Bristol in November.

Spustit audio