Looper: Zítra vstanu a zabiju sám sebe

16. říjen 2012

Časová smyčka je prevít. Hlavně když ji ve vzdálenější budoucnosti používá mafie k tomu, aby posílala adepty na popravu do méně vzdálené budoucnosti, kde se jich ujme speciálně proškolený Looper. Jeho úkol? Zmáčknout kohoutek a zbavit se těla, které vlastně neexistuje. Jednoduché, milý Watsone.

Teoreticky snadná živnost má však svoje úskalí. Předně: pokud někdo z řad Looperů vystoupí, musí se smířit s tím, že zabije sám sebe. Nikoli konvenční sebevraždou, ale odrovnáním své o třicet let starší verze, poslané zpět strojem času. Pak si jen naplánovat tři dekády života v bohatství a čekat na neodvratnou smrt. Být Looperem tak obnáší poněkud povrchní životní styl: drogy, prostitutky, luxus, prázdnota, navíc v nehostinném světě, kde zločin prostupuje všudypřítomnou chudobu.

Joe je typický produkt životního stylu na hraně – žije teď, střílí to, co přiletí z budoucnosti, a dopředu se nedívá. Tedy až do chvíle, kdy mu na bílém popravišti u kukuřičného pole přistane jeho o třicet let starší já, vyřídí ho ranou pěstí a dá se na útěk. Joe se ocitá ve dvojím ohni. Z jedné strany velmi rozhněvaní zaměstnavatelé, z druhé jeho zkušenější, tvrdší a nepolapitelné já, které se vrátilo s konkrétním plánem – zlikvidovat za každou cenu dítě, z nějž se v budoucnosti stane mystický nad-boss a způsobí Joeovi staršímu bolestivou ztrátu.

Looper Riana Johnsona je příslušníkem sílícího proudu nízkorozpočtových sci-fi, které přejímají ambice, jež postupně opouštějí žánrové filmy v mainstreamu (patří sem např. Zdrojový kód, Správci osudu či Vyměřený čas). Scénář spojuje dva příběhové prvky. Časovou smyčku a motiv „vyvoleného“ dítěte, budoucího krutovládce, dítě které lavíruje mezi dobrem a zlem. Na ději jde dobře vypozorovat, jak postupně nabaloval vrstvy. Na začátku stála pouze jednoduchá myšlenka krátkého filmu: nájemný vrah má zabít své budoucí já. Posléze se začaly přidávat motivace a vedlejší zápletky.

02741591.jpeg

Tady někde začínají problémy jinak nesporně solidně napsaného a invenčně natočeného příběhu. Looper působí dojmem jednoduché povídky, která se v první polovině nadějně rozjede kombinací nápaditě střižené akce a zajímavě načrtnutého světa, a v polovině druhé upadne do ospalého motivování rozdvojené postavy. Joeovo starší já přináší tuctové melodrama o osudové lásce, jehož banalitu zachraňuje jen to, jak elegantně ho dokáže Johnson ve zkratce vyprávět. Jeho mladší verze tráví velkou část filmu přerodem z bezohledného feťáka v člověka, který se stará o matku a dítě, jež se stane cílem jeho dvojníka z budoucnosti.

Myšlenka, že se utkají dvě různě motivované verze téhož člověka, je vzrušující, ale Looper ji nedokáže příliš naplnit obsahem. Spíš sklouzává do prázdné manýry. Bruce Willis protančí dějem s několika „mcclanovskými“ přestřelkami, namaskovaný Joseph Gordon-Levitt se především druhou polovinou líně prokonverzuje. Rian Johnson sice šikovně buduje atmosféru na žánr velmi úspornými prostředky, bohužel jako vypravěč se příliš nepředvede. Jeho časový paradox je paradoxní tím nejočekávanějším způsobem, který lze rozklíčovat velmi záhy (kdo se vrací časem zvrátit budoucí událost, musí nutně poznat, že jeho návrat „vždy byl“ pevnou součástí této budoucnosti). Navíc se vše odehrává ve světě, který je spíše účelovou kulisou než fungujícím prostorem. Dozvíme se o něm jen to, co se dá využít ve vyspekulované zápletce, nic podnětného navíc.

02742999.jpeg

Těžko se zbavit dojmu, že kdyby Looper zůstal krátkým filmem s přímočarou premisou, mohla to být královská zábava. Rian Johnson se ho však rozhodl rozvést a to prvotní energii spíše rozmělnilo. Nezbývá než se radovat z ingrediencí: tvrďáckého Willisova projevu, efektní a přitom promyšlené režie, hezkého vizuálu a především žánrového filmu, který vážně není hloupý. K tomu, aby byl Looper filmem chytrým, tu přebývá banální psychologie a příliš předvídatelná práce s dějovými elementy. Na to, kolik jich v průběhu zkombinuje, nakonec nabídne vlastně příliš málo.

Hodnocení: 70 %

Looper
Rian Johnson, USA, 2012, 118 minut

autor: Vít Schmarc
Spustit audio