Thor: Blockbuster pro celý Midgard

17. únor 2014

Thor, syn Odinův, chlouba Asgardu. Nositel bájné síly kladiva Mjolnir. Neomylný válečník, bujarý společník a nesnesitelný floutek, který má zasednout na otcův trůn a řídit zájmy božské říše. Ta zažívá období křehkého míru s ledovými obry z Jotunheimu, kteří byli na hlavu poraženi Odinem a teď spřádají plány pomsty.

Vychloubačný Thor chce všem v Asgardu dokázat, že dostojí velikosti otce, a vydává se tajně na trestnou výpravu do srdce nepřátelské říše. Jeho zpupnost rozpoutá další válku a rozzuřený Odin svého neposlušného a hrdého syna zbaví božských schopností a svrhne na zem. Další v pořadí nástupnictví je tak lstivý Loki.

Zatímco se v bájné říši bohů schyluje k dalším intrikám a zradám, budí se blonďaté princátko v Midgardu, který je nám smrtelným lépe znám pod názvem Země. Čeká ho lekce pokory, protože božské tělo zaplavily slabosti smrtelníků a drtivá síla Mjolniru je mu teď nedostupná, i když kladivo leží na dosah ruky, v poušti Nového Mexika. Bouřlivák Thor si tak musí projít pozemským ponížením, během něhož nalezne lásku i moudrost, tolik důležitou pro krále Asgardu. Pěkná pohádka, není-liž pravda… Severskými mýty inspirovaný komiks nakladatelství Marvel Thor měl při svém převodu na plátno jedno velké štěstí. Neujal se ho rutinér, který by se pásl především na lesklém pozlátku, ale mistr divadelního patosu Kenneth Branagh.

02330227.png


Pod jeho konzervativním vedením vzniklo cosi, co výtečně pasuje do škatulky epická pohádka prosáklá mytologickou inspirací, sebeironií a výtečně vybranými hereckými typy. To pak ani tolik nesejde na tom, že scénář patří mezi mírně řečeno řídké – příběh nemá nijak rafinovanou výstavbu a závratnou gradaci, zvraty jsou spíše opatrnické, některé dialogy poněkud bezduché a stylizace promluv nekonzistentní (Thor jedná chvíli jako středověký křupan, chvíli jako Guth-Jarkovský). Ani stokrát omletý příběh o superhrdinovi z říše zázraků by příliš dobře neprosperoval, kdyby režisér neprokázal svůj vyhlášený cit pro heroický patos a teatralitu.

Precizně vedení herci překvapivě nepůsobí v digitálních a opulentních kulisách Asgardu nijak nepatřičně, jejich vzájemné třenice mají náboj a překvapivě dobře je překlenutý i kontrast mezi pohádkovou výpravou říše bohů a nudnou pouští Nového Mexika. Kdykoli filmu hrozí směšnost, přispěchá si na pomoc jemnou sebeironií a těžkotonážním charismatem Chrise Hemswortha, který vstupenku do první hollywoodské ligy patřičně zúročil – nejen prvotřídní muskulaturou, ale i šibalským leskem v oku a šarmem božského odpadlíka. Vynikající souhra s noblesním Anthonym Hopkinsem i neodolatelně sarkastickým Stellanem Skarsgĺrdem se stará o to, že tenhle pohádkový mýtus funguje uspokojivě jako popkulturní jednohubka se specifickou chutí poctivé filmařiny a rozmáchlé epiky.

02330226.png

Oč lépe se Branagh vyzná v řízení osudových drah bohů i smrtelníků, o to více se pere s akční stránkou Thora, která svými polodetaily, nadbytečným třetím rozměrem a absencí moderních obezliček vyhlíží trochu dýchavičně a diváka namlsaného současnou extratřídou nejspíš příliš neuspokojí. Thor sází na kulisy, výpravu a šarm postav, což v důsledku bohatě vyváží i jistou technickou lopotnost, s níž se blonďatý kladivář snaží vyrovnat bezprostředním konkurentům.

Právě to je na něm tolik sympatické – obřadnost, noblesa, aristokratická sebeironie. Mohl to být další hloupý blockbuster, ale pod rukama Branaghova týmu se změnil ve velmi podmanivou podívanou. V nejlepším slova smyslu pro celý Midgard.

Hodnocení: 75%

autor: Vít Schmarc
Spustit audio