Cestování autem do Chorvatska - za kolik a jak ušetřit? (léto 2008)

Chorvatsko - Foto: Ondřej Jánoška

ChorvatskoFoto: Ondřej Jánoška

Prázdniny jsou v plném proudu a Motožurnálu jako každým rokem pravidelně ve středu nabízí "chorvatský speciál", který je zaměřený na Čechy nejnavštěvovanější přímořský stát. Celé prázdniny vám společně s našimi zpravodaji budeme přinášet užitečně rady na cestu do Chorvatska. Teď pro vás máme souhrn těch nejdůležitějších informací, které po cestě jistě využijete.

Nejprve ale trochu odbočíme a začneme jistě tou nejdůležitější zprávou pro české turisty, kterých se každoročně do Chorvatska vydává kolem 800 000 a z toho zhruba dvě třetiny upřednostňují ubytování v apartmánech a vlastní stravu. Chorvaté zrušili úplný zákaz dovozu masa a mléčných výrobků a stanovili limit - jeden kilogram živočišných výrobků na osobu. Do limitu patří kromě masných a mléčných výrobků také vajíčka a med. Zrušení zákazu platí do konce roku. 

Ceny potravin sice oproti loňskému roku opět mírně vzrostly, ale rozdíl mezi Českou republikou a Chorvatskem je minimální. 

A teď pojďme na silnice. V první řadě bychom vás chtěli upozornit na chorvatské řidiče, kteří jsou někdy přezdíváni jako "střelci". Doporučujeme vám jezdit maximálně opatrně, protože Chorvati jsou za volantem trochu nepředvídatelní - odbočují bez udání směrového znamení, předjíždějí i přes plné čáry a moc nedodržují rychlost. Rozhodně s nimi raději neměřte síly, protože by se vám to nemuselo vyplatit - pokuty jsou vysoké. 

Ovšem podle zkušeností stálých zpravodajů zase nejde mluvit o neukázněných řidičích všude na území Chorvatska. Například v Dubrovníku jezdí řidiči mnohem předpisověji. 

V okolí turistických center jezdí mnoho skútrů a slabých motocyklů. Na ty si dejte obzvlášť pozor, protože to jsou většinou turisté, kdo na nich jezdí. Přestože na motorce v průběhu roku moc nejezdí, na dovolené si ji půjčí a podle toho také vypadá jejich řidičské umění. 

CESTA 

Trasa: Praha-Vídeň-Graz-Maribor-Záhřeb-Split (1050 km).
- hraniční přechody: Hatě (A) - Šentilj (SLO) - Macejl (HR) 

Při slabém provozu a bez větších zdržení trvá cesta okolo 12 hodin. Nejdražší pohonné hmoty jsou v Rakousku, takže se určitě vyplatí natankovat ve Slovinsku. Za rakouskou dálniční známku zaplatíte 7,70 Eura. Ve Slovinsku byste za ani ne dvacetikilometrový úsek mezi hraničním přechodem Šentijl a Mariborem normálně platili mýtné 0,75 Eura, ale od 1. července 2008 už musíte mít dálniční známku. To by ještě nemusel být takový problém, ale pouze v případě, že by Slovinci stejně jako Rakušané nabízeli desetidenní kupóny. Ovšem, nejlevnější možný kupón je půlroční a stojí 35 Eur pro osobní auta (pro motocykly stojí 17,5 Eura). 

Za Mariborem potom začíná asi nejhorší část cesty, protože Slovinci stále nepostavili v tomto úseku dálnici. Jede se tedy po silnicích prvních tříd, které vedou přes města a je tam často omezená rychlost. Pokud nejste ochotni platit nemalou částku za dálniční známku, můžete se slovinské dálnici vyhnout a k chorvatským hranicím jet po vedlejších silnicích. 

Máte dvě možnosti:
První vede po souběžné silnici číslo 437, která kopíruje dálnici až do Mariboru. Hned po překročení rakousko-slovinské hranice odbočte na první benzínovou pumpu a na sjezdu k ní se opět držte vpravo na Maribor, Šentilj a Pesnicu, jinak byste se dostali k pumpě a zpět na dálnici. Potom najedete na silnici č. 437, po které pojedete až do Mariboru. Tady vás čeká průjezd městem, nejprve se držte ukazatelů na Dravograd, centrum, potom už na Zagreb, Ljubljanja a Ptuj. Za Mariborem pojedete po hlavní silnici číslo 1, která se pak mění na 9 a pokračuje až k chorvatským hranicím. 

Druhá varianta se vyhýbá Mariboru a vede po vedlejších silnicích. Po překročení rakousko-slovinské hranice odbočte stejně jako v prvním případě na benzínovou pumpu. Potom ale podjeďte dálnici a držte se silnice č. 438, pak odbočte na Lenart na 433. Dále se držte na Biš po silnici číslo 229, za městem Ptuj se napojte na hlavní silnici číslo 2, přejeďte řeku Drávu a po silnici číslo devět se dostanete až na hranice s Chorvatskem. Celá objízdná trasa je dlouhá přibližně 50 kilometrů, o 19 km delší než po dálnici. 

Ale počítejte s tím, že objízdné trasy budou ucpané, protože ani ne dvacetikilometrový úsek dálnice se bude každý pokoušet objet. 

Po překročení slovinsko-chorvatských hranic začíná asi po čtyřech kilometrech dálnice A1, úsek Macelj-Krapina, a navazuje na dálnici do Záhřebu (poplatek za úsek Macelj-Krapina je 39 kuna za osobní auto). Na cestě ze Záhřebu do Splitu zaplatíte na poplatcích 157 kuna. 

Pokud budete pokračovat dále ze Splitu na jih směrem k Dubrovníku, pojedete po dalším nově otevřeném 37kilometrovém úseku dálnice A1 Dugopolje-Šestanovac, který objíždí Omiš (poplatek je 14 kuna). Celá trasa ze Záhřebu do Šestanovace stojí na poplatcích 171 kuna. Potom už na vás čeká "stará známá" jadranská magistrála. 

Tady si dejte pozor - podle zkušeností našich zpravodajů - na často špatné dopravní značení. V okolí turistických středisek se také pohybuje mnoho lidí na silnici a vzhledem k tomu, že tamější silnice nejsou příliš široké, dochází tu často k dopravním nehodám. 

Trasa: Praha-Brno-Bratislava-Csorna-Szombathely-Zalaegerszeg-Nagykanizsa-Záhřeb-Split (1090 km)
- hraniční předchody: Kúty (SK) - Rajka (H) - Goričan (HR) 

Tato cesta je zajímavou alternativou k "oježděné" trase přes Rakousko a Slovinsko. Je pouze o pár kilometrů delší (necelých 1100 km) a cesta trvá okolo 12 hodin stejně jako přes Rakousko a Slovinsko. Místo rakouské dálniční známky si koupíte slovenskou za v přepočtu 125 korun a na chorvatských dálnicích potom zaplatíte téměř srovnatelné poplatky. 

Po celou cestu přes Maďarsko pojedete po mezinárodní silnici E65, která navazuje na slovenskou dálnici D2 z Bratislavy. Poplatků na maďarské dálnici se obávat nemusíte, tento úsek zatím ještě není zpoplatněn. Přestože je E65 mezinárodní silnice, není zrovna v nejlepším stavu. Navíc budete často projíždět vesnicemi, kde je omezená rychlost. Ale co se dodržování dopravních předpisů týče, Maďaři jsou snad ještě horší než my a na předepsanou rychlost vůbec nedbají. 

Ceny pohonných hmot v Maďarsku jsou srovnatelné s českými a bez problémů se dá platit kartou. 

Trasa: Praha-České Budějovice-Linz-Salzburg-Villach-Ljublana-Trieste-Pula (860 km)
- hraniční přechody: Dolní Dvořiště (A) - Karawankentunnel (SLO) - Viniva/Bosanci (HR) 

Cestou z Prahy na Istrii do Puly - nutno říct, tato cesta je vůbec nejdražší variantou - zaplatíte 7,70 Eura za rakouskou dálniční známku a celkem 15,5 Eura za průjezd třemi tunely, včetně hraničního tunelu Karawankentunnel mezi Rakouskem a Slovinskem. Ve Slovinsku zaplatíte 35 Eur za dálniční známku a v Chorvatsku pouze mýto za přejezd mostu Mirna - 14 kun. 

CHORVATSKÉ DÁLNICE 

Dálniční poplatky 

Dálniční poplatky můžete platit kreditní kartou nebo v kunách a platí se většinou po ujetí určitého úseku dálnice. Platbu kartou vřele doporučujeme, zpravidla je to rychlejší než platit hotově. Podívejte se na aktuální mapu chorvatských dálnic, nově vystavených a plánovaných úseků. Díky přehledné interaktivní mapce tu jednoduše zjistíte také všechny dálniční poplatky, které po cestě zaplatíte, a počet ujetých kilometrů. 

Obecně počítejte na velmi kvalitních chorvatských dálnicích, které se podle našich zpravodajů řadí mezi nejlepší v Evropě, s častými kolonami na dálnici A1 do Splitu. Tam se jim určitě nevyhnete před tunely Sveti Rog a Mala Kapela, ve kterých se zatím jezdí jen jedním tubusem (kompletně budou dostavěny až v roce 2009). O víkendových špičkách je tu proto zaveden speciální režim, od pátečního večera do sobotního poledne se v obou tunelech jezdí pouze směrem na jih, ke Splitu, a od sobotního poledne do nedělního večera se směr v obou tubusech obrací, aby turisté mohly vklidu odjíždět ke svým domovům. Pro opačný směr, než pro který jsou právě tubusy otevřeny, je tu stará cesta přes hory. 

Další místo častých kolon je dálnice A6 do Rijeky před tunelem Učka. Také na staré jadranské magistrále v okolí turistických středisek jako Makarská, Omiš nebo Brela čekejte dlouhé kolony. A hlavně - když po cestě narazíte na pomalu jedoucí kamion, tak ho téměř není možné předjet. 

MAXIMÁLNÍ POVOLENÉ RYCHLOSTI 

Dálnice
Osobní auto bez přívěsu, motocykl ... 130 km/h
Osobní auto s přívěsem .................... 80 km/h
Rychlostní silnice
Osobní auto bez přívěsu, motocykl ... 110 km/h
Osobní auto s přívěsem ..................... 80 km/h
Silnice
Osobní auto bez přívěsu, motocykl ... 90 km/h
Osobní auto s přívěsem ..................... 80 km/h 

Aktuální dopravní informace najdete na webu Chorvatského autoklubu

POKUTY 

17. června letošního roku začal v Chorvatsku platit nový Zákon o bezpečnosti silničního provozu, který ve srovnáním s předchozím zákonem obsahuje několik zásadních změn. 

První změnou je tolerance 0,5 promile alkoholu v krvi. Tato změna se však netýká profesionálních řidičů nebo řidičů mladších 24 let. Pokud by se ale řidič dopustil jakéhokoliv přestupku a v krvi mu kolovalo do půl promile alkoholu, zaplatí pokutu 700 kun (přibližně 2400 Kč). 

Pokud by se obsah alkoholu v krvi pohyboval v rozmezí 0,5-1,0 promile, pokuta bude pochopitelně vyšší, a to 1000 až 2000 kun (cca 2500 až 6900 Kč). Pokutu 2000 až 5000 kun, tedy 6900 až 17 300 Kč, zaplatíte v případě, že absah alkoholu v krvi řidiče bude mezi 1,0-1,5 promile. A jestliže obsah alkoholu přesáhne 1,5 promile, pokuta je od 5000 do 15 000 kun (cca 17 300 až 52 000 Kč) a navíc řidiči hrozí odnětí svobody až na 60 dnů. 

Další změny v silničním zákoně se týkají postihů za překročení povolené rychlosti: 

Za překročení rychlosti v obci do 10 km/h zaplatí řidič stejně jako dříve 300 kun (cca 1000 Kč). Největší postih čeká řidiče, kteří překročí povolenou rychlost o více než 50 km/h - zaplatí pokutu ve výši 5000 až 15 000 kun (cca 17 300-5200 Kč) nebo bude odsouzen k trestu odnětí svobody v délce trvání až 60 dnů. 

Pokud řidič při jízdě mimo obec překročí povolenou rychlost o 10-30 km/h, zaplatí pokutu 500 kun (cca 1730 Kč). V případě překročení rychlosti o více než 50 km/h zaplatí 3000 - 7000 kun. (cca 10 400-24 200 Kč). 

A změna se dotkla také celodenního svícení, které je teď povinné pouze v zimním období. 

Chorvatská policie může stejně jako česká udělovat pokuty na místě, ale nemusíte ji platit bezprostředně. Policie vám vystaví doklad a vy pokutu maximálně do 8 dnů zaplatíte na poště nebo v bance. Do zaplacení pokuty vám ale policie zadrží řidičský průkaz s tím, že si ho budete moct po zaplacení pokuty opět na policejní stanici vyzvednout. Ale pozor, pokud si nepřijdete vyzvednout zadržený řidičák do tří dnů od uplynutí lhůty na zaplacení pokuty, chorvatská policie vám ho odešle zpět do České republiky a vy se ocitnete bez řidičského průkazu. 

Pokud cizinec spáchá dopravní přestupek, pro který mu může být zadržen řidičský průkaz, je mu to zapsáno do ŘP včetně časového období, ve kterém nesmí v Chorvatsku řídit motorové vozidlo. Řidičům, kteří měli pozitivní test na alkohol v krvi, je zadržen ŘP. Pokud řidič přesto pokračuje v jízdě, může mu být zabaveno vozidlo. 

A nezapomeňte, že na celém území Chorvatska je přísný zákaz nocování ve volné přírodě. V praxi to znamená, že s výjimkou ubytování v hotelu, kempu a privátu je jiný způsob nocování zakázán. Při nedodržení tohoto nařízení se turisté vystavují policejnímu stíhání, soudnímu řízení a peněžité pokutě nebo vězení. 

POVINNÉ VYBAVENÍ 

Autolékárnička: Všechna vozidla musí být vybavena autolékárničkou (s výjimkou motocyklů).
Náhradní pneumatika
Světla: Je povinné vozit sadu náhradních žárovek.
Tažné lano
Výstražná vesta: Po vystoupení z auta na silnici při poruše nebo nehodě musí mít na sobě výstražnou vestu. Tato povinnost se týká nejen automobilistů, ale i osob cestujících na motocyklu!
Výstražný trojúhelník: Všechna motorová vozidla (kromě motocyklu) musí mít výstražný trojúhelník. Vozidlo s přívěsem musí mít dva.
Komerční vozidla musí mít hasicí přístroj. 

CENY POHONNÝCH HMOT 

Aktuální ceny pohonných hmot a rozmístění čerpacích stanic najdete na webu společnosti INA a také každý den v našem zpravodajském přehledu z Chorvatska

Autor:  Ondřej Jánoška  (onj)
Pořad: Motožurnál  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: neděle 0:05  |  Délka pořadu: 55 minut – vysíláno do prosince 2012  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace