Zuzana Piussi: Kauza Gorila asi nebude vyšetřená. To by se muselo Slovensko změnit

Tři čtvrtě hodinový dokument slovenské režisérky Zuzany Piussi Nemoc třetí moci působí jako thriller z nějaké post sovětské země. Nechybí v něm mrtví, nechybí v něm zkorumpovaní soudci, všudypřítomný strach, ministr s kontakty na místní mafiánské struktury. I přesto to je o justici v členské zemi Evropské unie na Slovensku. Paradoxně se minimálně v Česku stal známým díky tomu, že se jeho režisérka málem dostala do vězení za to, že údajně měla použít neautorizované záběry jedné ze slovenských soudkyň.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Začíná Dvacet minut Radiožurnálu, dobré odpoledne. Dnes je mým hostem režisérka a dokumentaristka Zuzana Piussi, vítejte na Radiožurnálu.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Dobrý den.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak to vlastně dopadlo s tou žalobou na vás?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
No dopadlo to tak, že nejprve, myslím že to bylo před dvěma týdny, se to stalo, policie vyšetřila, že se nestal trestný čin a já už jsem to tak oslavovala, byla jsem hrozně ráda, že trestný čin se nestal a že je to, brala jsem to jako vítězství té medializace, ne jako vítězství že by k nám teď měla přijít nějaká velká spravedlivost, protože se nic nezměnilo. Ale ty tlaky, například i z Čech, byly dost velké.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ale pardon, z Čech to byly kladné tlaky. Vám přece všichni filmaři vyjadřovali podporu.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ale ano, já mluvím, přesně, přesně o těch kladných tlacích mediálních, které se mi zdá, že vytvořily ten tlak na tu naši policii, že konstatovali, že se nestal trestný čin. No ale před dvěma dny jsem se dozvěděla, že se ta soudkyně odvolala, takže se to zase vrací a zase se to bude řešit. Tak uvidíme, jak se to, tohle je takové smutné, protože já mám ještě soud o těch 30 tisíc euro se Slovenskou televizí, to je ten občanskoprávní soud, za ty peníze, a potom bylo to trestní oznámení, no.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A to berete jako normální součást své práce? Že děláte takovou práci, která prostě tyto věci na Slovensku s sebou nese?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Víte co, já jsem asi to tak člověk, jinak se to nedá brát, jen takhle. Uděláte film, kde ukážete, že skutečně to soudnictví na Slovensku je ve strašném stavu, že se soudcové soudí se soudci a soudce, který má jiný názor a je neposlušný, tak ho úplně prostě ničí. A to jsou zničené celé rodiny, to jsem ukázala i v tom filmu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
K tomu se ještě dostaneme. Ještě by mě zajímala jedna věc. Vy jste teď v Česku úplně na konci ledna jste dostala od FITESU, od Českého filmového a televizního svazu morální cenu.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, to je takové vtipné, to bych mohla ukazovat všem svým bývalým milencům, že morální cena.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To nevím, jestli by je to úplně zaujalo, ale ona je definována ze strany FITESU za tvůrčí i občanskou odvahu. Je to potřeba na Slovensku pro to, aby člověk natočil o justici film, který prostě o justici říká samé, z vašeho pohledu určitě pravdivé věci. Ale pro tu justici nehezké věci. Je potřeba proto mít odvahu?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Já to vůbec tak nevnímám, že bych byla nějaká odvážná. Já si myslím, že je to úplně normální, já jsem filmař, žiji v Bratislavě, narodila jsem se tam...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak trochu točíte filmy.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
No, zajímám se o svět okolo sebe, já myslím, že je to úplně normální.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Hlavní záporná postava, pokud se to tak u dokumentu dá říct, filmu Nemoc třetí moci, je tehdejší ministr spravedlnosti Štefan Harabin, dnes je předsedou slovenského Nejvyššího soudu.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Vidíte, pro vás je to záporná postava a když se ten film promítá, tak někdo řekne, ten Štefan Harabin je frajer, on je frajer, přesně tak se to má dělat. Takže to je...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já jsem to tak pochopil tedy, že on tam vystupuje v podstatě jako záporná postava.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
On je sám za sebe. Ale pro vás je záporná postava. Když se na to dívají Slováci, tak ano jasně, já kdybych byl na jeho místě, tak to budu dělat přesně tak.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A pochopil jsem to já správně?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Já si myslím, že vy jste to pochopil správně, protože film se vždy rodí v divákově hlavě. A pokud je někomu ta záporná postava, co vy říkáte záporná postava, on ji vidí jako kladnou. Jelikož u nás ten člověk, který drží všechny za koule, tak to je ten frajer.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Taky tady takových pár máme.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Všichni ho obdivují, všichni ho obdivují za to jak to ví a jak to drží pod palcem.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No dobře. A z vašeho pohledu jako dokumentaristky, která se prostě snažila dívat na ty okolnosti, jakým způsobem on tehdy působil a možná ještě působí na slovenskou justici. Tak není to trochu marná práce, když vy s ním mluvíte a on je ministr spravedlnosti, vy se snažíte rozkrýt, řekněme tu jeho vlivovou síť a on je teď, když my tady spolu mluvíme v roce 2013 předsedou Nejvyššího soudu?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
No, ti lidé se nemění, ti jsou tam zabetonovaní. A on je, já si myslím, že on je jeden z nejsilnějších mužů na Slovensku. Jelikož on to má všechno pod palcem.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A z čeho pramení jeho moc z vašeho pohledu?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Já myslím, že to je, že si dosadil, to už souvisí s těmi časy za Mečiara, že on si dosadil své lidi už jako ministr a potom přeplaval na tu funkci. Nejprve si vyčistil ministerstvo a potom si začal čistit soudy. Jelikož se stal, on má zkrátka vše pod palcem. Ale já si například vůbec nemyslím, že to je chyba jednoho muže, že nemůžeme ho označit, ty jsi zlo. Ne, když on odejde, přijde podle mě další takový člověk.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Mimochodem jako když jsem se jako novinář díval na váš film Nemoc třetí moci, tak mě zaujalo, že vlastně tak z určitého pohledu možná nepříjemný pro mnohé lidi film, tak se vám podařilo dostat zajímavé figury v tom tématu před kameru. Mluvila jste přímo se Štefanem Harabinem, mluvila jste s lidmi z Nejvyššího soudu, mluvila jste se soudci, kteří pořádají taková zvláštní sezení, kterým se na Slovensku říká disciplinárky, což je asi nějaký ekvivalent českého kárného řízení. A to jsou přece všechno lidé, kteří by v podstatě asi s vámi vůbec nemuseli chtít mluvit. Jak se vám to podařilo?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
No, já bych ten film nikdy nedokončila, kdyby se mi to nepodařilo. Takže když dělám nějaké téma, tak vím, že tam musí být Štefan Harabin, jelikož bez něj by ten film, divák by neměl pocit nějaké objektivity. On potřebuje vidět toho člověka, co je předseda Nejvyššího soudu, protože on je ten, kdo se k tomu musí vyjádřit. A jeho jsem myslím natáčela jako prvního, prvního druhého. Bez něj bych ten film, protože na co ukazovat jednu stranu?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy jste se ho tam na začátku přece ptala, jak z jeho názoru nebo podle jeho názoru, jak by ten film měl vypadat. O čem byste vlastně o justici měla točit.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, ano. Já jsem za ním šla do lesa. Já jsem byla na té soudní radě na východním Slovensku. A to je takové zajímavé, že takoví lidé se vždycky tak, to bylo jako vážně panu bohu za zády ta soudní rada. A to bylo, já nevím v nějaké malé vesničce na východě a v takovém mafiánském podniku.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak vypadá na Slovensku mafiánský podnik?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
No, mafiánský podnik vypadá asi tak, že vidíte ty velkokrké lidi a dovtípíte se, komu asi ten hotel patří. A takže tam se to celé tak jako odehrávalo, to zasedání soudní...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Nejvlivnější slovenští soudci.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
No to je soudní rada, to je nejvyšší orgán. Tak oni se tam vypravili a přišli tam novináři a pro ně to bylo těžké, protože tam nejsou ani dálnice, víte. No a já jsem z toho hotelu, že pan Štefan Harabin si jde na procházku. Tak jsem za ním vyrazila na tu procházku a tam jsem mu řekla, víte já si myslím že takový film o slovenském soudnictví by byl potřebný. Co si myslíte? A on, že samozřejmě, ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Musíte točit pravdivě, vám říkal.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, tak jsem se snažila pravdivě točit.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, dnes je mým hostem režisérka a dokumentaristka Zuzana Piussi. Mě dost zaujaly ty záběry z těch takzvaných disciplinárek, z těch řekněme soudních řízení, kdy soudci soudí za určitá provinění jiné soudce. Tady v Česku se tomu říká kárné řízení, tady v Česku to je neveřejný proces, to je záležitost řekněme samotných soudců. Na Slovensku mohou na ty disciplinárky evidentně přijít lidé, prostě veřejnost se podívat.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, může tam přijít a myslím, že, a to bylo jediné, že tam začali chodit lidé z ambasád. Protože to co se u nás začalo dít bylo strašné. A lidé, kteří jsou z jiných zemí, začali chodit americký velvyslance, holandský velvyslanec, tak oni tyto věci začali monitorovat a začali tam chodit a to trochu pomáhalo. Ale oni to vždy dávali to těch nejmenších sálů, aby se tam ti lidé nevešli. Také jsem natočila, jak nás vyhazují.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Což se nepodařilo, tedy jestli to dopadlo tak, jak jsme to nakonec viděli.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Nevyhodili nás, ale stává se, že nesedíte, ale... chtěla jsem říct tuhle věc, že nyní já jsem vlastně věděla, že to je situace, kterou bych měla dát do filmu, co se děje. Samozřejmě nemůžete ukázat soudcovu tvář, ale můžete nahrávat hlas, to můžete.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Teď jenom pardon, omlouvám se, proč nemůžete ukázat soudcovu tvář?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Jelikož si to nepřeje.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takto je postaven slovenský zákon?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano. Pokud si soudce nepřeje ukázat svoji tvář, tak vy ho nemůžete ukázat. Takže proto jsem dávala ty černé pásky přes oči, abych ukázala jen že mi nešlo o to ukázat, že je to ten či ten soudce, ale chtěla jsem ukázat co se tu děje. No, tak jsem to tak v podstatě dalo by se říct načerno natáčela. Věděla jsem, že to budu post produkčně zpracovávat. I jsem se bála, že pokud mě náhodou, že pokud se těch trestních oznámení na mě nebude sypat více, také protože to je přece případ, že chcete ukázat to, co se děje, ale nejde vám o tu konkrétní identitu toho člověka. Takže...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Z toho jak jste, jak jste ten film nakonec zkoncipovala, tak to vypadá, že minimálně v té době, kdy jste ho natáčela, což byl rok 2009, 2010?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Kdy to bylo? Já už ani nevím vidíte, 9, 10.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No pokud byl Štefan Harabin ministr spravedlnosti, tak to muselo být v roce...

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
To on byl předtím ministr spravedlnosti.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak v tom případě to bylo po roce 2009, abychom si to ujasnili.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak to vypadalo, že mezi slovenskými soudci v podstatě...

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
V roce 2010, ano, v roce 2011 jsem ten film dokončila.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takže natáčení 2010.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
10, ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To jsem rád, že jsme si to ujasnili definitivně.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Jsem si tak vzpomněla.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak to vypadalo, že mezi slovenskými soudci probíhá prostě nějaký, nějaký boj a skrze těch nástroj těch disciplinárek si tam vyřizují účty. Respektive s některými, kteří prostě jsou asi v jiné skupině, si vyřizují účty a trestají a zbavují je vůbec soudcovské funkce a odstavují je od trestního soudnictví někam k administrativě a tak dále. To probíhá stále?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, ano stále to probíhá. Například ten soudce, který má tu disciplinárku, to je doktor Gavalec, a stále to trvá, on to nemá uzavřené. Takže ti soudci, kteří mají jiný názor jsou takto nějak ničení, by se dalo říci.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Samotní soudci, ne že bych to chtěl generalizovat, ale oni se bojí?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
No, určitě. Já jsem měla velký problém sehnat lidi před kameru.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Bojí se o co? Bojí se o to, že ztratí práci nebo se bojí...?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
No, oni se bojí. To je jako celý slovenský národ podle mě, že se bojí, aby nepřišli o nějaké výhody. A představte si, že ti soudci, které jsem natáčela, tak když jdete do jejich kanceláří, tak je tak maličká, že se tam sotva člověk vejde, u záchodů a kde jsou velmi špatné podmínky a mají problém sehnat zapisovatelku. Ti soudci, kteří řeknou svůj názor, že takové malé věci, jako když vy tady pracujete a nemohl byste sehnat technika, nemohl byste..., zkrátka vám to brání v té vaší základní práci. Tak tito lidé mají takovéto problémy a...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A když tohle víte o slovenské justici nebo o slovenských soudcích, tak nebojíte se, že použijí prostě svůj vliv ve chvíli, kdy na vás bylo vráceno zpátky na vás to trestní oznámení?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ale určitě je to možné, jako vždy je to možné, já to vidím i na těch nějakých článcích, co se objevily po tom filmu. Vezměte si, že na Slovensku je 2 tisíce soudců a jen 100 soudců se postavilo proti Harabinovi. Takže těch 1900 soudců, když vy uděláte film, který to ukazuje, tak samozřejmě že to jsou takové ataky. Ale člověk to musí tak nějak vědět a snést to.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A z té stovky, která se proti němu postavila, tuším ještě asi 5 nebylo ochotno zveřejnit svoje jméno. To jméno bylo nějakým způsobem utajeno.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
No, také lidé co pracovali na tom filmu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No to jsem si všiml, to jsem se chtěl právě zeptat, zvukař, technik a proč?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, ano, nechtěli. Strach, to je takové nepochopitelné, ale je to prostě tak.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já si nedokážu představit dokument, ve kterém je napsáno, protože se nezajímá o politiku, tak nechce, aby zvukařovo jméno bylo zveřejněno.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, to byl ten důvod, přesně jak říkáte. A tak je to všude, já myslím, že to je obraz téhle společnosti, že lidé chtějí mít to své teplé místečko, chtějí mít pokoj, je to taková normalizace. Jak jinak se to dá říci? Ale já nejsem žádná, víte já tu nechci působit jako hrdinka, protože já se tak necítím, jen si myslím, že člověk...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já jsem to pochopil.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
...že člověk co má přemýšlet o strachu, já jinak nevím. Já bych se asi strašně styděla i před tou svojí dcerou, pokud bych, nevím.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak stále posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. Režisérka a dokumentaristka Zuzana Piussi je dnes mým hostem. Ten film, o kterém jsme doposud mluvili, to znamená Nemoc třetí moci, jste dokončila v roce 2011. Loni v roce 2012 jste dokončila film, který se jmenuje Od Fica do Fica. Jediná zpráva, která o něm významnější pronikla do České republiky je, že vám ho nechtějí hrát slovenské multiplexy. Proč?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
No, nevím. To je taková služba, že vy si ji dopředu zaplatíte. To je jako když jdete ke kadeřníkovi a řeknete že za tu službu jdete zaplatit, to je v podstatě agentura.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Že vy si zaplatíte, že ty multiplexy vám ten film budou hrát?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, ano, vy si to musíte zaplatit, stojí to 5 tisíc eur. A producent se rozhodl, že to zaplatí. Protože si řekl, uděláme to jako takový nějaký happening, že víte že jdete do toho Auparku a do těch multiplexů a tam se stále hraje ten James Bond a takové filmy pro puberťáky by se dalo říct. A najednou jsme si řekli, proč, mělo by tam být Od Fica do Fica. Ještě jsme vymýšleli, že ten popcorn a dát tam na obrázek jak si kupujete ten popcorn v kině, tak mají ty obaly Piráti z Karibiku.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pukance je popcorn?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, pukance je popcorn. A když si koupíte ten popcorn, tak by ten obal mohl být Od Fica do Fica a uvnitř by byl popcorn nějaký červený. Ale na to bychom neměli peníze. Ale prostě ukázat lidem, že je tu i něco jiného. A u nás vlastně se ta síť klubových kin, je dost špatná. Na Slovensku se zrušily ty malé kina. A já jsem si řekla, že ukázat lidem i v malých městech takový film a to je jediná možnost to dát do těchto multiplexů.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak možná jsem to pochopil špatně, protože z té zprávy, kterou já jsem četl to vypadalo, že to multiplexy na Slovensku odmítají z nějaké politické objednávky.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, já jsem to potom zjišťovala, protože to je nadnárodní izraelská společnost. A já jsem dělala pro izraelskou společnost film, takový sestřih z archivů. Tak tam mám nějaké známé, tak jsem se informovala proč to udělali. A bylo mi řečeno, Zuzano to jsou nejvyšší místa a do toho se nešťourá a tak. Ale oni dali jako důvod...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Že to prostě není film do multiplexu, protože to není James Bond.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Nedali, protože to ne. Ten film technicky samozřejmě, to oni nemají co posuzovat, protože to je opravdu služba, kterou vy si zaplatíte dopředu. Oni jen řekli, že ten film není dokončený, ale my jsme v ten den vlastně zavolali novinářům, kteří ten film viděli. Asi nevěděli, co mají říct, no.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře. Kdyby v multiplexu byl vysílán film Od Fica do Fica, tak co by lidé viděli, o čem je ten film?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
No, vždyť se mohou podívat na Internetu. Je to film, který jsem začala dělat v roce 2010 a opravdu tak ze zoufalství. Víte, jednou za 4 roky se má obyčejný občan šanci se setkat s nějakým politikem. Jinak jsou ti politici někde zastrčení, ale on jednou za 4 roky vyráží do těch ulic a je nucený si povídat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
V rámci předvolební kampaně?

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Ano, ano, povídat si s tím obyčejným člověkem po těch vesnicích, oni tak chodí a tak. A já jsem byla zvědavá na to, jak se to změnilo. Protože když jsem dělala nějaký film, dělala jsem film Muži revoluce a dívala jsem se do archívů a když jsem viděla ty předvolební kampaně, které byly tehdy, tak jsem si řekla a jak vypadají teď ty předvolební kampaně, ale na těch vesnicích, protože v Bratislavě, to víme jak vypadá, ale opravdu když přijde do nějakých Vyšších Ořešan, Nízkých Ořešan nebo Malých Chrchvaců ten politik, tak jak vypadá to, že oni se prostě musí přiblížit k tomu občanovi. Tak jsem začala chodit po různých vesnicích a natáčet rozhovor občana s politikem.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A vzniklo z toho Od Fica do Fica.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
A potom, no to byl vlastně začátek toho filmu. Ale já jsem ten materiál odložila, protože jsem si myslela, že takových filmů o nějakých kampaních je mnoho a neviděla jsem v tom nic podstatného, abych to dokončila v tom roce 2010. Pak přišla vláda pravice, protože vyhráli volby. A to bylo takové velké těšení a oslavy a po dvou letech nebo jeden a půl roce ta vláda padla. Tak už to začal být zajímavý příběh, protože už... přišla Gorila, kauza Gorila. Tak vlastně jsem za ty 2 roky ukázala, proto je ten název Od Fica do Fica, protože začíná Ficovou vládou a končí Ficovou vládou. A je tam zachycena vlastně ta pravice, která selhala absolutně na Slovensku a vyšetřování kauzy Gorila, která asi v životě nebude vyšetřena, protože to by se asi muselo změnit celé Slovensko a museli bychom vzít jiné občany.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu. Režisérka a dokumentaristka Zuzana Piussi byla mým hostem. Tak děkuji za návštěvu, hezký podvečer, na shledanou.

Zuzana PIUSSI, slovenská režisérka a dokumentaristka:
Děkuji i já, na shledanou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Martin Veselovský byl u mikrofonu Radiožurnálu, přeji dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy zpravodajských a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor: mav
Spustit audio