Režisér Tomáš Mašín ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Jen těžko si lze představit historickou událost, která by spolehlivěji rozdělovala českou společnost, než je příběh bratří Josefa a Ctirada Mašínových a jejich skupiny, tedy skupiny, která je pro jedny hrdinným zástupcem třetího odboje, lidí bojujících se zbraní v ruce proti komunistickému režimu, a pro druhé teroristickou bojůvkou, která pro své zájmy vraždila nevinné civilista. Jak se s tím dilematem vyrovná režisér filmu o Mašínech, který se začne natáčet 60 let po oněch událostech?

Čtěte také

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To je otázka pro Dvacet minut Radiožurnálu. Dobré odpoledne. Spolu se mnou ve studiu je režisér Tomáš Mašín. Dobré odpoledne.

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Dobré odpoledne.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Nebojíte se ten film natáčet?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Ne, já se těším.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Těšíte se?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Věřím, že to natáčení může být zajímavé. Potom, až ho vypustíte do světa, tak očekáváte reakce, které by odpovídaly řekněme spornosti toho tématu?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Čekám rozporuplné reakce, čekám výbušné debaty, nicméně jako asi každej režisér se těším na natáčení a těším se, že vznikne nějaký dílo, kterýmu věřím a který má svoji takovou podstatou šance být strhujícím dramatem, dá se říct, nebo přinejmenším jako diváckým filmem i s ohledem na to, že někteří přijdou do kina si potvrdit to, že bratři Mašínové možná byli bezcitní vrazi, a někteří se přijdou ujistit, že to byli úžasní hrdinové.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To už vy jako nebudete mít plně v rukou.

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Ne.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To, co budete mít v rukou, je, jak ten film bude vypadat a jak bude vyznívat, tak by mě zajímalo, jednak musím říct, že vy jste vzdálený příbuzný obou bratrů Mašínových.

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Je to tak.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To je asi přes dvě kolena, jestli jsem to tak počítal.

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Já myslím, že přes tři. Můj pradědeček by bratr otce generála Mašína.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Otce obou ...

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Ano, otce bratří Mašínových.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře, už to nebudu opakovat tuhle konstrukci.

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Je to složitý, ale příbuznost je.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Víte, co mě napadá, nejste trošku v konfliktu zájmů?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Ne, protože ta přízeň není přímá, je to přes tři generace a já k nemám žádnou osobní vazbu. K tomu mám čistě jako uměleckou, uměleckou vazbu nebo dívám se na to jako režisér, jako někdo, kdo by rád vyprávěl silnej příběh o řekněme do určité míry outsiderech v rámci politický situace, kteří se jako neváhaj vymezit a neváhaj jít svojí cestou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy jste 65. ročník, pokud se nepletu.

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Kdy jste se poprvé potkal s tím příběhem Mašínů, kdo vám to vyprávěl nebo jste ho četl?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Můj táta, můj táta přirozeně, protože existuje, jako rodina Mašínů pochází hlavně z Kolínska a táta, protože je spřízněn, tak kdysi vznikla kniha ne o bratrech Mašínech, ale vznikla kniha o rodině Mašínů Sestupme ke kořenům. Napsal to nějaký František Procházka a ten se snažil jako genealogicky vystopovat tu historii až někam do začátku sedmnáctýho století. Otec měl tu povahu, jak si je humanitně vzdělán a povahou je skoro historik, tak mi začal vyprávět někdy, když mi bylo 6, 7 let o historii celý tý rodiny a samozřejmě se dostal teda ke generálu Mašínovi a potažmo k jeho synu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy máte jasno, pane režisére, v tom, jestli Josef a Ctirad a případně Milan Paumer a ti další, kteří potom neodešli v tom 53. přes hranice do východního Německa, jestli to byli bezcitní vrazi, nebo jestli to byli hrdinové?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Já v tom jasno nemám a v tom smyslu, že se na to ani takhle nedívám. Já se snažím naprosto vědomě vyhnout tý oscilaci mezi těma teroristama nebo hrdinama.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To jde?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Já myslím, že ano. Bezpochyby při natáčení toho filmu to vždycky bude příběh bratří Mašínů viděný očima Tomáše Mašína. Režisérská interpretace tam bude, ale prioritní pro mě je vyprávět vrcholně autenticky s důrazem na detail, historický skutečnosti a ty do určitý míry, nebo do určitý velký míry ovlivňujou konání těch hrdinů a pokud se dostáváte hlouběji a hlouběji do toho příběhu, do osudu tý rodiny, pochopíte, že se na to nelze dívat černobíle, tudíž ani já se na to nemůžu s ohledem na historický skutečnosti, na kontext doby a na rodinnou situaci, na geny zděděný po statečným člověku, elitním důstojníkovi, který byli jaksi výchovou a současně teda v genech předávány, předaný z otce na syna, tak to nemůžete pak najednou vidět černobíle. Vidíte spíš kluky, který jaksi baví aktivity adekvátně jejich věku, tancovačky, holky, jízdy na motorkách, ale na druhou stranu jsou si vědomi, že od dětství byli vychováváni v tom, že je naprosto legitimní na ozbrojený zlo odpovídat ozbrojeným odporem.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já po vás nechci, pane režisére, abyste mi vyprávěl, jak úplně přesně budete komponovat jednotlivé scény ze života bratří Mašínů, ale to, o čem je možná ten největší spor, když už se s někým dostanete v Česku do debaty o Mašínech, tak to je prostě to, že oni v určitou chvíli té své buď odbojové nebo jakékoliv jiné činnosti například zabili ani ne člena ozbrojené složky státu, zabili pokladníka, tak to nějak budete muset nějak ztvárnit, myslíte, že to se dá udělat bezpříznakově?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
To se dá udělat tak, že to nebude jako v hollywoodskejch akčních filmech, nebudou tam zpomalený záběry na odlétávající nábojnice a nějaký jako dramatizování výrazu herce v ten moment, ale odehraje se to tak, jak se domnívám a jak jsem si ověřil podle výpovědí svědků a podle nějakých dokumentárních materiálů. Odehraje se to velice rychle, v zásadě zbrkle. Hraje v tom určitou roli jako klukovská zbrklost, náhoda, strach toho, bavíte se o pokladníkovi Rošickém, a strach toho pokladníka, i ten fakt, že prostě on vytáhl pistoli, on jaksi se bránil, ale je otázka, jestli by vystřelil, já se domnívám, že by vystřelil, a tak se dostáváme k situaci, kdo vystřelí první, ten vyhrává a stojí proti sobě vlastně protivníci, který maj úplně jaksi jinej přístup k věci, mladej kluk nabitej adrenalinem, testosteronem, kterej jako ví, že ty peníze potřebuje, a vlastně nejde tam s účelem, úmyslem zabít, ale v určitým momentu čelí prostě ozbrojenýmu odporu a situaci, kdy jako může být zabit, a koná, jak koná. Jak říkají bratři Mašínové, zbraně jsou od toho, aby se v určitý moment používaly.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, režisér Tomáš Mašín, který bude natáčet film o bratrech Mašínech, je dnes jejich hostem. Pokud se úplně nepletu, tak v základě vašeho filmu by měla být kniha Josefa Nováka Zatím dobrý.

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ta kniha alespoň na mě, když jsem ji četl, tak působila tak, že možná se to neustále motá kolem jednoho, ale ta kniha na mě působila tak, že je spíše příznivá tomu, co dělali a jak dělali bratři Mašínové, než že by to byl úplně objektivní nebo bezpříznakový popis těch událostí?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
No, to rozhodně ne, Novák jim zcela jednoznačně fandí, aspoň tak, jak já to vnímám, a mám ho za to rád, že se nebojí prostě vyjádřit svůj názor, je to spisovatel a je to jeho interpretace a také si to zodpoví. To je něco, co já jako obdivuju a myslím si, že by to tak u tvůrců mělo bejt. Já se taky nebude snažit to relativizovat v tom smyslu, že podívejte se oni ti kluci možná, že to byla nešťastná náhoda, pojďme si, pojďme jim fandit, protože prostě jsou docela fajn s ohledem na to, že ..., jako tak, jako kdybych chtěl stavět scény, který je vysloveně stavěj do nějakýho jako hezkýho světla. Snažím se nebo budu se snažit, zatím ještě netočíme, ale ta režisérská koncepce vysloveně staví na autenticitě, na jaksi koncentraci na detail, na klukovský chyby, určitou zbrklost, zároveň i na to, že se nikdo, všichni se rodíme nahý a nikdo se nerodí jako s tím, že bude vrah nebo naopak hrdina, k tomu ho člověka přivedou okolnosti a myslím si, že ten kontext doby a ta rodinná situace do určitý velký míry konání těch kluků ovlivnila, a to je něco, co v Novákově knize je obsaženo, já se snažím to ale ještě zdůraznit i z ohledem na ty ženský postavy, na matku a sestru bratří Mašínů Zdenu, protože z mýho pohledu, na to Novák do určitý míry vědomě rezignuje, tyto ženské postavy jsou jaksi na roveň, pokud budeme používat termín hrdinové, tak jsou na roveň těch hrdinů, nebo někoho, koho můžeme obdivovat za statečnost nebo pevnou vůli.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já jsem v podstatě celé dopoledne, co jsem se připravoval na náš rozhovor, pane režisére, tak jsem paralelně si psal s mnoha lidmi na sociálních sítích a na Facebooku jedno to vlákno bylo o tom, do jaké míry ten váš film bude, abych tak řekl, vyfutrován názory odborníků tak, aby byl ve výsledku objektivní, to je takové to kouzelné slovo. Ten jeden z uživatelů říká myslím objektivní verzi zbavenou ideologické mlhy, to znamená výsledky odborné práce historiků plus i nějakého toho zahraničního, k tomu se chystáte, nebo myslíte si, že to je potřeba?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Já si myslím, že to potřeba je, ale do určité míry. Netočíme dokument, netočíme pietní vzpomínku na bratry Mašíny, netočíme historickou rekonstrukci. Snažím se natočit film akční s důrazem na motivaci a psychologii těch postav, na to, že točím ..., furt mám na paměti, že točím film o klucích, který se sotva holej, který prostě nemají životní zkušenost jinou než válečnou, než takovou, že se stěhujou neustále z jednoho místa na druhé, protože buď kvůli tátovi, který je ve druhým odboji, nebo kvůli tomu, že přišli k moci komunisté a nastává třetí odboj, kluci, který přijali už kdysi dávno v dětství za svůj zcela samozřejmě ideál prostě ozbrojeného odporu proti zlu a to jsou všechno věci, který samozřejmě je potřeba opřít o nějaký historický fakta, o řekněme i autentický dokumenty z vyšetřování těch jednotlivých situací nebo incidentů, takže opírám se o ně, v konkrétních případech přepadení třeba těch policejních stanic, anebo tý, jak chceteli vraždě nebo zastřelení pokladníka Rošického, tak se jedná téměř o rekonstrukci. Já si nechci nic jakoby vymešlet a nechci vlastně bratrům Mašínův v tomhle tom jako pomáhat, i když by to bezpochyby v tom filmu šlo. Co se ale snažím, je zbavit ty, kteří jako bez nějaký základní historický znalosti tvrdí, že to byli bezcitní vrazi, tak se snažím vysvětlit ten historickej a rodinnej kontext, kterej je velice podstatnej pro motivaci těch osob.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Máte představu, proč, nevím jaká část společnosti, ale proč prostě značná část společnosti si toto myslí, proč má tak vyhraněný názory na bratry Mašíny a jejich skupinu?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
No, to já nevím. Mám pocit, že napříč českou společností probíhá taková jakási bázeň nebo neochota veřejně někoho pojmenovat hrdinou, vážit si někoho za to, že vykonal skutky, který si vyžadovaly skutečně odvahu dojít na práh vlastních sil, nají sebeobětování, překonávání se, eventuálně pomoct druhejm i za cenu třeba obětování vlastního života. Příklad klasickej jsou čeští letci. My se to nějakým zvláštním způsobem stydíme pojmenovat. Můj výklad je takovej, že to je možná proto, že kdybychom to, kdybychom přiznali někomu, že byl hrdina, tak jaksi v odrazu toho, této skutečnosti musíme přiznat i dalším jiným, že byli zbabělci a neradi si přiznáváme, že on někdo něco dokázal a já bych to možná chtěl dokázat tak, ale se bojím, tak jsem radši zalezl do díry.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ještě jedna věc mě zajímá, dokázal byste mi jmenovat nějaký film, to je jedno jestli zahraniční nebo český, československý, kterému by se ten váš o Mašínech měl blížit, myslím třeba formou nebo vyzněním?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Formálně, to je velice těžký. Ten styl určitě bude téměř polodokumentární, velice observační s důrazem na jako subjekt těch hrdinů. Teď mě, přiznám se, jako nenapadá formálně. Možná v něčem, jestli jste viděl film Patrola.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Asi ne.

Tomáš MAŠÍN, režisér:
V originále se to jmenuje The End of Watch, režiséra si nevybavím, ale hraje tam Michael Pena a Jake Gyllenhaal a je to o dvou losangeleských policistech, který patrolujou v ulicích a je to ze současnosti a ten film je velice syrově nasnímanej na hranici dokumentu s ohledem právě na detaily toho policejního života, na ..., přestřelky jsou udělaný velice syrově, není to žádnej balet hollywoodskej, ale tak, jak se skutečně věci, když se střílí, tak, jak se to odehrává, to znamená velice rychle a když teče krev, tak skutečně teče a není to tak jako esteticky naaranžovanej kečup. Myslím si, že to je něco, co tomu filmu pomůže pro, samozřejmě na ty diváky, kdyby měli pochybnosti v tom smyslu, že se chystáme dělat nějaký jako filmový ornamenty okolo postav bratří Mašínů.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Režisér Tomáš Mašín je dnes hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Vy jste konečně po relativně dlouhé době sehnal peníze na film, budete moct začít točit. Proč to trvalo takovou dobu sehnat patřičný obnos peněz?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Protože to je, je to velký rozpočet.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Kolik to je, 90 milionů?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Ano, 85 až 90 milionů, můžeme říkat klidně 90. V situaci nebo v zemi, v jaký žijeme, která má počet obyvatel, jaký má, tak se vlastně ty peníze můžou generovat jenom z různých fondů a eventuálně nějakým filantropickým přispěním nějakých jako sponzorů, eventuálně přispěním nějakých státních nebo polostátních institucí, který do toho vstupujou s tím, že jaksi si odškrtnou kolonku, že přispěly na kulturu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak zajímavé minimálně z pohledu na tom je, že ve výsledku asi pod těmi smlouvami koprodukčními bude podepsána společnost CET 21, tedy televize Nova.

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Ano, přesně tak.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Proč tam není Česká televize?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
My jsme to České televizi nabízeli a já jsem o to moc stál, protože jsem přesvědčen a stále jsem, že by film s tak jedinečným tématem z novodobý nebo moderní český historie měli podpořit nebo měl by vznikat ve spolupráci s Českou televizí a Česká televize se vyjádřila v tom smyslu, že na ní je ten film příliš akční, takže by měli jaksi zájem, aby byl, já nevím, více psychologický, nebo ten příběh samou podstatou je akční, že těžko z toho udělám nějaký komorní drama.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když bych použil klišé, tak, když jste se bavili s televizí Nova nebo s CET 21, tak nepřišel jim naopak ten film málo akční?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Ne, to ne. Oni do toho téměř nemluvili. Při první nebo druhé schůzce se dostavil dokonce pan Sarbu, kterej se vyjádřil vzhledem k jeho národnosti je to i pochopitelný, že oni, kdyby měli takovýhle postavy, tak je o nich natočeno už aspoň 5 filmů v tom smyslu, že oni jsou daleko jaksi méně řešej to, jestli prostě někdo někoho někde zabil, spíš se na to dívají jako, dívají se na to jako na celek, to znamená na strhující příběh, na překonávání nějakých překážek, na tu jedinečnou skutečnost, pakliže vezmeme ten nejznámější fakt o bratrech Mašínech, to znamená tu německou odyseu, měsíční útěk přes východní Německo do západního Berlína, kde 5 kluků, kde se doslova sotva holí, pronásleduje 28 tisíc vojáků a policistů, což je naprosto ojedinělý v kontextu novodobý evropský historie, takže oni by se vůbec nezdráhali o tom natočit několik filmů a že je vlastně překvapenej, že podobný film ještě do týhle doby nevznikl, takže oni, je tam vidět jiná mentalita, jiná, jiný přístup k lidem, kteří jsou z určitého úhlu pohledu výjimeční, v tomto případě teda právě proto, co, čím prošli, co dokázali a že vůbec dokázali přežít.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jaká je pravděpodobnost, že lidé z CET 21 budou nějakým způsobem zasahovat při natáčení nebo třeba do toho, jak by měl být interpretován nebo pojednán scénář?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
To těžko, já nemám s nima zkušenost žádnou. Jediná zkušenost je s panem Sarbuem a potom s jejich dramaturgickou skupinou, která se vyjádřila přesně naopak, než se vyjádřila Česká televize. Ti naopak oceňovali to, že není, že ten film není jednoznačně adorační, že neklade důraz nebo nesoustřeďuje se pouze na ty mužehrdiny, ale dává velkej prostor téměř adekvátně stejnej nebo adekvátní těm ženským postavám a že kupodivu to rozkrývá, nebo kupodivu, líbilo se jim, že rozkrývá to rodinný pozadí, že jsou tam scény, který jsou skutečně naprosto civilní u kuchyňskýho stolu, kdy najednou vidíme bratry Mašíny jako normální kluky, který prostě nechtěj jíst 5krát týdně chleba s máslem. Myslím si, že i takovýhle věci do toho filmu patří.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Už máte hotový casting, už je jasné, kdo koho bude hrát?

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Máme z větší části to obsazení těch 5 kluků, těch 5 hlavních klukovských postav je hotovo, Josefa Mašína by měl hrát Adam Mišík a Ctirada Mašína Oldřich Hajlich, Milana Paumera Vincent Navrátil, Václava Švédu, ten by z nich byl nejstarší, bude hrát Jakub Folvarčný a nakonec Zbyněk Janata, to bude neznámej, ale velice talentovanej mladej herec Jan Komínek. Nendu, sestru bratří Mašínových, bude hrát Anna Linhartová, což je jako úžasnej talent a jsem rád, že tady vůbec je, protože tam jsem se bál nejvíc, že já jsem chtěl někoho, kdo bude dostatečně křehkej, subtilní, zároveň bude mít v sobě určitej jako uvěřitelnej vzdor, protože ona Zdena Mašínová ještě žije, pokud mě poslouchá, tak mi odpustí toto slovo, ale je to vlastně trošku punkačka, i tenkrát musela bejt vzhledem ke svému tělesnému handicapu a i k tomu, že vlastně musela se nějakým způsobem srovnávat s tím, že všude okolo byli lidi, který se mohli normálně pohybovat, že ta rodina byla několikrát stěhovaná, že jí to přinášelo nejen jakoby psychický útrapy, ale díky tomu handicapu a prošla sérií bolestivejch operací ortopedickejch, tak vlastně žila s permanentní bolestí, takže to je postava, která si zaslouží bezpochyby jako velkej důraz a bejt, protože stále je ve stínu bratrů Mašínů, tak tenhle ten film ji dává docela vysoko a dává jí velkej prostor.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pane režisére, díky, že jste přišel do Dvaceti minut. Hezký podvečer.

Tomáš MAŠÍN, režisér:
Já děkuju za pozvání a za zájem.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takových bylo Dvacet minut s režisérem Tomášem Mašínem. U mikrofonu byl také Martin Veselovský, přeji vám dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav
Spustit audio