Jan Skalický ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Plány na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe po letech znovu ožívají. Mají totiž vlivného zastánce, prezidenta republiky. Navzdory protestům ekologů i dotčených starostů je Miloš Zeman přesvědčený, že by tohle dílo zlepšilo dopravu a mělo taky energetický význam. Oznámil, že svou myšlenku chce prosazovat i při dnešním jednání v Bruselu. Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák tyto úvahy podporuje. Podle něj bychom byli blázni, kdybychom na obří projekt nevyužili evropských peněz, a spočítal, že propojení tří řek by mohlo být hotové do roku 2039.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaPozvání do dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu přijal šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický. Dobrý den.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestDobrý den. Děkuji za pozvání.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaPane řediteli, vy patříte k dlouhodobým zastáncům toho projektu. Jste opravdu přesvědčený, že by se to dílo vyplatilo?

Čtěte také

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestAno, určitě, je to multifunkční koridor, my mu neříkáme kanál, ale říkáme mu koridor, vodní koridor. A když sečteme všechny efekty, které ten koridor má, to znamená nejenom dopravní, ale v dnešní době to je zejména protipovodňová ochrana, je to samozřejmě zadržení vody v krajině v době sucha, městotvorba, krajinotvorba, energetika, bezpečnost státu, to znamená, můžeme po takovém vodním koridoru vozit například zkapalněný plyn a podobně. Když sečteme ty všechny efekty, které přinese, tak se z toho stává jeden z nejzajímavějších projektů, který může jakýkoliv stát budovat a já vždycky říkám možná trošku provokativně, ten koridor, plavební koridor nebo vodní koridor Dunaj Odra Labe má jednu základní vlastnost, a to, že bude stoprocentně postaven, to znamená, žádný stát ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaVy vůbec nechybujete o tom, že se začne stavět.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestNe.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaPochybuje o tom hodně lidí.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestJá nepochybuju vůbec, záleží na tom kdy. To znamená, já říkám, že se určitě postaví. Žádný stát nemůže rezignovat na tak unikátní přírodní podmínky, na tu geomorfologii, kterou máme v České republice dánu Moravskou bránou, to znamená tím nejnižším místem vlastně ve střední Evropě pro severojižní propojení, to je asi 250 metrů vysoko nad mořem, žádný okolní stát, žádný okolní koridor to neumožňuje a žádný stát na to nemůže rezignovat. Záleží na tom samozřejmě, kdy začneme budovat. Vy víte, že ten projekt je ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaA jak dlouho to potrvá. Ale jak můžete, pane řediteli, sčítat efekty, když studie, která by měla posoudit tu vhodnost, případně vliv na životní prostředí, teprve vznikne na ministerstvu dopravy?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestMáte naprostou pravdu. Ta základní studie proveditelnosti a vůbec ta studie, která se bude zabývat projektem a která, mimochodem vzhledem k ceně toho projektu bude stát něco kolem 200 milionů korun, tak ta studie určí přesnější data, ale to, co my víme už dneska, je to, že například severojižní větev, to znamená propojení Odry s Dunajem, která by měla stát přibližně polovinu celé ceny, to znamená 150 miliard, tak by byla schopna v těch dnešních projektovaných úrovních, výškách a tak dále, zadržet povodeň 97, 2002, která byla právě v tom území na Moravě, to znamená kolem Kroměříže, kolem Troubek a podobně, a víme, že ta cena, ta škoda, která tam tenkrát nastala, byla vyšší než těch 150 miliard, takže vidíte, že jednotlivé ty segmenty, jak jsem tady říkal, protipovodňová ochrana, samozřejmě doprava a tak dále, tak už samy o sobě se svojí výhodností pohybují v částkách kolem vlastního projektu.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaAle ta samotná studie by měla stát, vy jste to řekl, 200 milionů. Celý ten projekt pak údajně podle propočtů, příprava projektu ministerstva dopravy až 400 milionů, to je docela slušná částka.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestAno.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTa zakázka už má firmu, která ji bude zpracovávat?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestSamozřejmě nemá. Asi se dostaneme k tomu, v jaké fázi přípravy se nacházíme. Ta částka samozřejmě odpovídá tomu, jak je to rozsáhlý projekt. Já tady zodpovědně jako ředitel Ředitelství vodních cest můžu prohlásit pyšně, že větší projekt v České republice v tuto chvíli a pravděpodobně ani v budoucnosti nenajdete, je to větší projekt než Temelín.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaJá ještě zůstanu u té studie, 200 až 400 milionů, firma ještě není vybraná.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestNení samozřejmě.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaBude na to výběrové řízení,

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestNo, samozřejmě, bude na to naprosto řádné transparentní výběrové řízení.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaJestli to celé není třeba o tom, aby ta studie jaksi byla zadaná, aby se na tom někdo mohl třeba obohatit, mohl na tom vydělat?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestRozumím, vy myslíte na to, že se udělá studie a pak se nebude realizovat projekt.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTřeba.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestPokud budu jakýmkoliv způsobem mít vliv na vodní cesty v České republice, tak to samozřejmě budu hlídat, aby se toto nestalo. Jsem o tom přesvědčen, že jakákoliv studie, která se dělá podle pravidel hry, takže vede k tomu, že otevře cestu k dalším krokům. Já tady říkám, že ta studie se bude dělat. Jak dopadne, to by bylo samozřejmě trošku falešné předjímat, ale předpokládám, že ten projekt získá nejenom stoupence politické, ale získá i stoupence z ekonomického světa a podobně, to znamená, že jeho příprava bude pokračovat dál, těch stupňů tam bude celá řada.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaAle když ta studie má být primárně určená k tomu, jestli ten projekt má být nebo nemá být, tak přece je předběžné mluvit o tom, že ten projekt bude? Třeba může říct ne, nevyplatí se to, nebo by hodně poškodila životní prostředí?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestAno, ano, kromě jiného ta studie má například určit právě změny trasy, protože ta trasa je určená už mnoho let, to asi víte, ten projekt je 300, 400 let vlastně v diskusi, ale to základní jeho pojetí a usazení je od roku 1901 od takzvaného vodocestného zákona, od té doby se nějakým způsobem upravovala trasa. Ta trasa je v podstatě definována, ale ona nezohledňuje právě ty povodně 97, 2002, to znamená, jakmile budeme do studie moci dát úpravu té trasy tak, aby fungovala i protipovodňově ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTo znamená, že podle vás jaksi je jasné, že ta studie řekne ano, stavět, ale neví se kudy?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestNe, ne, ne, ta studie řekne ano, stavět, ale ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaUrčitě?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestNo, já jsem o tom přesvědčen, ale tak to je moje právo. Já jsem přesvědčen, o tom, vím o tom poměrně hodně a jsem přesvědčen, že ta studie ukáže, že projekt je ekonomicky velmi vhodný, že Česká republika si jej může dovolit a že naopak by bylo velmi nevýhodné, to jsem tady říkal, rezignovat na ten projekt a neudělat to, ale pak je tam druhá věc, já jsem tady mluvil například o té protipovodňové ochraně, ta je dneska opravdu asi nejvíce vnímaným prvkem vodního koridoru, protože ty povodně jsou stále častější a jsou velkou zátěží pro stát a hospodářství. To, že ten kanál nebo ten koridor povodním pomůže z hlediska výšek a že zadrží vodu a třeba kolem Kroměříže obvede obchvatem 60 % vody, která pak nepoteče městem, to už dneska víme, ale přesně, kudy, jak, ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaAle některé studie to také rozporují nebo někteří kritici, že ta protipovodňová ochrana by jaksi nebyla úplně na straně toho kanálu, že to není úplně prokázané, ale když o tom tak mluvíte, není zbytečné dávat za studii 200 milionů korun, když vy osobně jako odborník, státní úředník jste přesvědčený, že se to vyplatí?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestSamozřejmě, že bez určitých stupňů projektové přípravy se jakékoliv dílo nedá stavět, to znamená bez studie, bez vlastně zjištění určitých parametrů nemůžete potom zadávat další stupně projektové dokumentace, je to úplně normální postup.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaZůstala bych u té ceny, kterou vy jste také už odhadl, to je až 300 miliard korun za ten kanál.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestAno.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTedy podle ministra dopravy Žáka bychom byli blázni, kdybychom si na to nevzali z evropských peněz, ale znamená to i spoluúčast státu. Měl by na to stát? To je přece polovina, zhruba 150 miliard.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestUrčitě. Není to polovina, na vodní cestu vzhledem k tomu, že Evropská unie podporuje vodní cestu a železniční dopravu jako ty ekologické módy a bílá, takzvaná Bílá kniha Evropské komise stanoví do určitých let povinnost 30 až 50 % dopravy převést právě do těchto dvou módů, tak to ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaKolik bychom tedy museli platit z toho?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTak proto Evropská unie podporuje vodní cesty až 85 %, čili my bysme platili 15 %. Vzhledem k tomu, v jakých se potom pohybujeme částkách, tak to jsou ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaAni to není málo.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTak to jsou jednotky miliard ročně a Státní fond dopravní infrastruktury, který vlastně je tím naším financovacím bodem, tím středobodem, tak operuje podle toho, jaká je zrovna ekonomická, tak operuje od 60, 90 miliard, s takovýmito částkami. Jestliže by na takto významné dílo jednotky miliard byly určeny na vodu, tak si to stát může dovolit a jak jsem tady říkal, ten efekt právě v tom, že například od vybudování určité etapy už nebudou v té oblasti povodně, tak se státu velmi rychle vrátí.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaMůže si to dovolit bez toho, aniž by se zadlužoval stát?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestJá si myslím, že stát prostě pracuje s tím rozpočtem tak, jak pracuje, má určitý schodek, který hlídá, a prostě berte to tak, že ten státní balík na dopravu, to znamená Státní fond dopravní infrastruktury, tak má nějakou částku a jde o to, jak se politici rozhodnou tu částku přerozdělit, čili jde o to určit část fondu státní infrastruktury právě na vodu.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaVíte, jde mi o to, že vy mluvíte o jednotkách miliard, dohromady třeba zhruba 60 70 miliard, ale taková částka zhruba se týká finančního vyrovnání s církvemi a vidíme, jakou to vyvolalo vlnu nevole ve veřejnosti.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTomu rozumím. Nerad bych toto porovnával, protože si myslím, že to jsou opravdu rozdílné projekty, ale to, co je podstatné, musíte rozpočítat do částku do let, to znamená, plavební koridor se bude stavět v letech a také do jednotlivých etap. Ty jednotlivé etapy už přinesou určitý efekt. Když například připojíme severní Moravu, to znamená místo ve Slezsku, kde dohromady na české a polské straně žije 5 milionů lidí a toto místo jako jediné průmyslové centrum Evropy nemá spolehlivou vodní cestu, čili velké předměty, které se tam vyrábějí, například ve Vítkovicích, se nedostanou na evropské trhy a podobně, tak už to bude mít určitý efekt. Jestliže připojíte hodonínský multimodální přístav, to znamená, určitý terminál.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaUž to bude mít větší efekt, já rozumím vaší argumentaci.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTak zase už to má ..., a takhle to postupně bude pochopitelně už jakoby vydělávat už v době, když se ještě další etapy budou připravovat.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaPosloucháte Dvacet minut Radiožurnálu s ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Janem Skalickým. Proti stavbě kanálu se ohrazuje řada starostů dotčených obcí, kterých by se to týkalo, také si stěžují na porušení životního prostředí, které by bylo nemalé, berete v úvahu toto?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestJednoznačně. Já sám za sebe prohlašuju ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaMyslíte, pardon, myslíte, že by třeba právě tento důvod mohl být ten hlavní, proč nestavět?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestJá sám za sebe vždycky prohlašuju, že cokoliv Ředitelství vodních cest připravuju, čili je státní investor právě pro vodní cesty, tak jako jeden z prvních parametrů má ochranu životního prostředí. To, že voda je ekologická doprava, všichni vědí od dětství. To, že starostové jsou dlouhodobě na vážkách a že řada je proti, je naprosto přirozené z jednoho hlediska, když vezmete, že ten projekt na stole v takové sinusovce, ve vlnovce, kdy 5 let se uvažuje, že ano, pak 10 let, že ne a podobně.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTaké mají zastavenou výstavbu, blokované pozemky.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestA mají zastavenou výstavbu, tak samozřejmě ti starostové už toho mají dost a chtějí vědět, jak, kudy a co. V momentu, že my budeme jako stát schopni garantovat trasu a říct budeme stavět a bude to, uvidíte, že řada starostů naopak přivítá, že jim tudy povede živá cesta, to znamená, naopak investice potom nepůjdou do projektu, který by počítal s tím, že tam nikdy nic takového nebude, a naopak budou rádi, že tam mohou vybudovat napojující se infrastrukturu, a to jak například rekreační, ale i přístav.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaŘíkáte, že starostové budou rádi, zatím, kdyby se konalo referendum, vypadá to, že by tu stavbu zamítli, ale když mluvíte o tom, že voda, tedy cesta po vodě je ekologická, tak třeba v Zátiší na Choceňsku by měl vzniknout až stometrový stupeň, který by umožňoval sestup do Polabské nížiny, ale to přece je stavba, která přírodě úplně neprospěje?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestUrčitě. Ta labská větev je nejnáročnější, to je samozřejmé. Z té celkové ceny asi 300 miliard korun, tak polovinu činí ta severojižní větev Dunaj Odra a druhou polovinu ta kratší labská větev. Labská větev se určitě bude stavět jako poslední a přiznávám, že její, debata o ní, o tom technickém provedení ještě bude mnohonásobně přetřásána. Představte si, že ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTakže to není jisté, jestli by to vůbec šlo udělat a jak?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestPředstavte si, jako kdyby v době, když se nastínila základní síť dálnic, to znamená někdy před desítkami let, už bylo přesně dáno, kudy povedou a dneska by se o tom nedebatovalo. Podívejte se, jak se dneska debatuje o D3 a podobně. Já tady naprosto otevřeně říkám o labské větvi se bude ještě mnoho, mnoho diskutovat a její trasa se bude ještě určitě upravovat, protože se bude stavět jako poslední, takže bych tady rozhodně nechtěl plašit a říkat tam bude stometrový stupeň. Těch řešení je několik, jsou tam asi 4, je tam možnost to řešit tunelem a tak dále, ale to opravdu se bude řešit postupně.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTunel by asi taky úplně ta krajina nepřivítala, nebo myslíte ...

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTunel by krajina velmi přivítala.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaAle bylo by to dražší?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTo si nemyslím. Podívejte se na dálnice, tam, kde jsou tunely, tak ta dálnice naopak krajině prospívá a neohrožuje ji. A tady, vy na to neustále narážíte, ano, my vítáme takové určité, takovou diskusi řeknu s opozicí, která říká nestavějte, je to špatné, protože nám to umožňuje pochopitelně velmi cizolovat ten projekt tak, aby byl přírodě blízký a nenarušoval ji, ale na druhou stranu v případě, že ti protivníci účelově zneužívají dnešního systému, který umožňuje zneužívat systém při polohovacích procesech a prostě brání stavbám.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaMyslíte ekology?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTak to potom vidíme, ekoteroristy myslím.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaNe, myslím ekology, kteří brání ... Ale já se ptám na to, vy jste řekl, že tunel by příroda přivítala. Ono asi záleží na tom, kudy vede.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestZa prvé kudy vede a za druhé, co ta stavba způsobuje. Když ta stavba způsobí odklon dopravy ze silnice, odklon kamionů a podobně a plujíli ty kontejnery tunelem na lodi, tak to samozřejmě přírodě prospívá.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaMimochodem ono se mluví o tom, že by právě při přípravě toho projektu mělo být omezené připomínkování ze strany ekologických a jiných organizací, je to tak?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTo je předčasné takto říci, já si myslím, že ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaAle mluví se o tom?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestAno, samozřejmě. Já si myslím, že zákon o liniových stavbách, který se musí připravit a musí být, bude prostě jedním z hlavních zlomových bodů, aby se vůbec dopravní infrastruktura v České republice stavěla. Já to řeknu velmi otevřeně. V dnešní době dopravní infrastruktura se staví ne zdaleka tak, jak si lidé myslejí. Naopak prostředků není málo, prostředky se vracejí, protože se prostě nestihnou dotáhnout projekty, protože ta příprava je tak strašně složitá a komplikovaná, že v konečném důsledku na konci roku ministerstvo dopravy, místo aby křičeli potřebuji další peníze, tak zjistí, že je nestihlo prostavět, mohu mluvit sám za sebe.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaLepší je vyloučit veřejnost?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestNe, v žádném případě. V žádném případě nevylučovat veřejnost, ale podívejme se na modely, které jsou v Evropě, například v Německu, kde řada těch schvalovacích procesů probíhá takzvaně jednokolově, to znamená, jednokolově se můžete ke každému projektu vyjádřit a samozřejmě odvolávat a je tam potom celý ten proces těch odvolávacích a opravných mechanismů, ale provedete to jednou. Jestliže u nás to v průběhu té přípravy stavby je třikrát, to znamená, že máte třikrát kolečko podám odvolají se musím řešit a tak dále a dělám to tak u územního rozhodnutí, u EIA, úplně u všech součástí toho povolovacího projektu, procesu, tak potom samozřejmě dochází k tomu, že, a nejsme to jenom my, ale i Ředitelství silnic a dálnic, a tak dále, tak už dopředu počítá s těmi odvoláními, s těmi kolečky a ví, že když začne, tak to bude trvat mnoho let ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaA protahuje se podle vás ...

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestA je to účelové protahování.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaAle teď mně jde o to, jak byste chtěl třeba ty starosty nebo ekologické organizace přesvědčit, že ten vodní kanál potřebujeme, když teď přeprava zboží se odehrává především po silnici, není využitá ani ta železniční doprava, když jsou tady námitky expertů, třeba bývalého ministra dopravy za ČSSD Antonína Peltráma, že by ta vodní doprava byla vždy dražší než po železnici. Jak byste jim zdůvodnil, že to vůbec potřebujeme?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTo, že po vodě, když se mluví, mluvíme o vodě, nic nepluje to znamená například labským koridorem, protože řeka Labe je dneska jediná naše větší vodní cesta, to, že se tím koridorem valí 20 milionů tun zboží a bude to v dohledné době asi 30 milionů tun, vodní cesta má kapacitu 9,5 tun, to znamená, může se odklonit řada té dopravy ze silnic na vodu, to je fakt, který funguje všude v Evropě. Máteli na té vodní cestě nespolehlivá místa jako je třeba plavební úžina v Děčína nebo nedostavěný stupeň v Přelouči, to znamená, je to, jako kdybyste ze železničního koridoru vytrhli kus kolejí, no, tak tam tudy prostě to zboží proudit nemůže. Všude v Evropě, kde se postaví spolehlivá vodní cesta, tak tam potom lodě proudí a zboží tam tudy jede. To umožní potom odklonit tu dopravu právě od silnic, ale musím říct částečně i od železnice, protože železnice je sice mnohem ekologičtější, ale zase je hlučná ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaKterá ale stejně není využívaná.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cest... a tak dále. Čili každý stát má vybudovat infrastrukturu spolehlivou ve všech módech.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaA o to vy se teď snažíte tím kanálem?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTak a o to my se snažíme, přesně tak.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaDo studia Dvaceti minut Radiožurnálu přišel šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický. Pane řediteli, jedna aktuální zpráva, Státní fond dopravní infrastruktury zastavil Ředitelství vodních cest platby, protože prý existuje podezření na porušování zákona o veřejných zakázkách. Co vy o tom víte? Je to podezření na místě?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestJe to věc, která se objevila někdy před 10 dny, my ji samozřejmě intenzivně řešíme. Souvisí s jednou zakázkou na studii, která byla součástí přípravy EIA, to znamená procesu vlivu, zjištění vlivu stavby na životní prostředí na plavebním stupni Děčín. Já jsem samozřejmě rád, že ta debata je, protože mým cílem je, aby veškeré zakázky, které vyhlašuje Ředitelství vodních cest, prostě proběhly správně a transparentně a za správné, za správných cen. Vyhlašujeme, podotýkám, stovky takových soutěží a to napadnutí na tohoto jednoho je prostě pro nás přínosem v tom, že my zjistíme, protože ten povolovací stupeň, než je ta zakázka zaplacena, také několikastupňový nebo ten proces a jestliže Státní fond dopravní infrastruktury říká, že se jim na této zakázce nezdá poměr ceny a poměr odevzdané práce, no, tak samozřejmě my se tomu budeme velmi intenzivně věnovat.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaA vy si nejste jistý, jestli ten poměr odpovídá? Potřebujete státní fond, aby vás na to upozorňoval?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestSamozřejmě, že jsme si jisti, ale na druhou stranu, jeli takováto otázka, máme ve smlouvě napsáno, že jestliže Státní fond dopravní infrastruktury nám nezaplatí z nějakého důvodu, z nějakého důvodu řekněme určitého nesouladu, který se třeba musí doplnit, dopracovat a podobně, tak my nebudeme platit dál tomu zhotoviteli, takže stát tady má velkou pojistku v tom, že jestliže v tom procesu, ten proces kontrolní je úplně normální.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaPočkejte, abychom se v tom neztratili, vy jste schopní říct, že třeba v tomto konkrétním případě jste vynaložili ty více než 2 miliony správně na tu studii, o které mluvíte?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestAno, to je náš názor, já jsem podepisoval podklady, které zpracovávali moji podřízení, to bylo mnoho, mnoho dokumentů, které říkají při přebírání té práce, co obsahovala, jak obsahovala, jestli to je v pořádku, čili my jsme přesvědčeni, že ano. Ale ten systém pro kontrolu těch projektů přece automaticky obsahuje systém kontroly u nás a systém kontroly na ministerstvu a ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTakže je normální, když vám státní fond pozastaví platby?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestJe to poprvé, to znamená v tom počtu věcí, které my spolu řešíme, se to prostě může stát a my samozřejmě jsme rádi a velmi rychle budeme pracovat na tom, abysme přesvědčili státní fond, že je možno platby znova uvolnit.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaJde o vaše místo, pane řediteli, ve vedení Ředitelství vodních cest, pane Skalický?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestO moje místo, to je velmi dobrá otázka. O moje místo, paní moderátorko, jde dva roky nebo dva a půl roku, co jsem na Ředitelství vodních cest, dva roky jsem ředitelem a o moje místo jde každodenně, protože já jsem pověstný tím, že se snažím transparentně, ale budovat dopravní infrastrukturu. Jestliže chcete dělat takovouto práci, tak prostě musíte neustále nastavovat krk a prostě debatovat s lidmi, kteří to třeba nechtějí, to znamená útoky na mě jsou úplně normální, jsou úplně běžné a vůbec mi nevadí.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaOno není tajemstvím, že předchozí ministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS plánoval zrušení Ředitelství vodních cest jako zbytečné. Myslíte si, že pokračuje tato snaha?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTa snaha pokračuje z určité části ministerstva dopravy, jakožto takový pokračující proces řekněme nastartovaný ministrem Stanjurou, ten to dělal na základě materiálu od Karolíny Peake, respektive od profesora Mejstříka z NERVu, který hledá ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaA na základě čeho to dělá současný ministr dopravy?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestKterý hledal takzvané duplicity ve státní správě. Totální většina odborníků a lidí, kteří tomu rozumí, tak jednoznačně včetně pana profesora Moose z dopravní fakulty a tak dále, tak prohlásili, že Ředitelství vodních cest žádnou duplicitou například s povodími není, to znamená, stavěli se proti tomu rušení. Ministr Stanjura, to je jeho rozhodnutí, byl to ministr, prostě pokračoval v tom rušení dále, no, a ministr Žák, a tomu jsem velmi rád pochopitelně, okamžitě po svém nástupu a i prezident Zeman řekli, a Zeman se vyjadřoval, prezident Zeman se vyjadřoval mnohokrát o tom, že to rušení je nesmysl, tak řekl, že se ředitelství rušit nebude, čili ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaSpoléháte na prezidenta Zemana, že vám pomůže udržet se ve funkci?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestSpoléhám samozřejmě na pana prezidenta Zemana a spoléhám nejenom kvůli své funkci, moje funkce může být vykonávána i někým jiným, to já naprosto připouštím, ale spoléhám na to, že Ředitelství vodních cest a voda prostě dostanou ten prostor, který pan prezident říká a slíbil, a předpokládám, že i ministr Žák, je to konečně vidět z jeho prohlášení a z jeho kroků, tak vodní cesty bude podporovat. Takže, abych to zkrátil, spoléhám, že Ředitelství vodních cest bude zachováno. Jestli je budu řídit já, nebo ne, ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaJestli budete zachován vy, to není jisté?

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestTo není na mě, to je na panu ministrovi, já jenom prohlašuji, že udělám všechno proto, abych to mohl být já.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaHostem dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu byl šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický. Díky, že jste přišel.

Jan SKALICKÝ, šéf Ředitelství vodních cestDěkuji mockrát za pozvání.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaOd mikrofonu se loučí Veronika Sedláčková.

¨Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: ves
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.