Jak se Volkswagen vyrovná se skandálem? „Záleží na budoucích prodejích,“ míní Jan Mládek

V Česku se prodalo zhruba 148 tisíc automobilů koncernu Volkswagen, které mají naftové motory se softwarem falšujícím údaje o emisích. Ministr průmyslu a obchodu je tímto problémem znepokojen, jde o šrám na pověsti Volkswagenu, ale nejde primárně o problém automobilky Škoda.

„Nejvíce žalob bude ve Spojených státech, jednak se tam žaloby nosí, a také velká část pracovní síly jsou právníci,“ říká v rozhovoru s moderátorkou Helenou Šulcovou. Dalším důvodem je ta skutečnost, že Volkswagen pronikl na americký trh s dieselovými motory, což před tím nebylo obvyklé.

Dopad už akcionáři koncernu pocítili, neboť poklesla cena akcií, vedle žalob přijde pravděpodobně nějaká pokuta regulátorů v různých zemích. „Záleží, kolik to bude stát, větším problém ale je v tom, jak se to odrazí na budoucích prodejích automobilky,“ podotýká s tím, že negativní dopad mohou pocítit také čeští dodavatelé součástek, kteří dodávají německých luxusním značkám.

„Daleko obtížnější nejenom pro Volkswagen, ale pro všechny německé automobilky, bude exportovat auta s dieselovým motorem do Spojených států,“ upozorňuje. A kolik kvůli aféře může být ohroženo pracovních míst? „Chtěl bych doufat, že jich bude minimálně, že se to odrazí ve stovkách,“ odhaduje.

Čtěte také

Podotýká také, že problém odezní, větší výzvou ale do budoucna bude, až se v Číně začnou vyrábět kvalitní auta a začnou je exportovat do Evropy. Což ale podle něj nenastane v nejbližších 10 letech. „Aféra kolem Volkswagenu nebe mít vliv na to, že by lidé chtěli přestat jezdit, o automobilový průmysl se neobávám,“ vyzdvihuje.

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

autoři: heš , prh
Spustit audio