Vratislav Kulhánek ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Skandál německé automobilky Volkswagen by mohl nejvíce zasáhnout českou a maďarskou ekonomiku, tvrdí to analytici Bank of America. Jak vážně na Česko může skandál dopadnout? I o tom budeme mluvit. Vratislav Kulhánek, bývalý dlouholetý předseda představenstva Škody Auto je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Vítejte, dobrý den.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste minulý týden řekl v Hospodářských novinách toto. "Je to malér, budou muset sklopit uši, ale myslím, že firmu to zásadně neohrozí." Čí malér to je hlavně? Kdo je hlavní viník?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Hlavní viník, tak nejjednodušší odpověď by byla, že hlavní viník je, hlavní viník je Evropská komise, která stanoví parametry, který jsou těžko splnitelný. To by byla taková nejjednodušší odpověď.

Čtěte také

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, ale já se u ní zastavím rovnou. Je to jeden z viníků opravdu to, že ty parametry jsou tak nastaveny?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
To bezesporu, protože se vždycky soustředí na jeden parametr a protože vše souvisí se vším, takže jakmile snižuju výrazně CO2, tak automaticky se mi zvyšuje podíl dusíku. A když k tomu řeknu, že teda ještě musím snižovat i podíl dusíku, teda zjednodušuju dusíku, tak v tom případě to chemicky dost dobře nejde, jo. Čili tady vznikl problém, se kterým se automobilky nějakým způsobem snaží vypořádat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Který vznikl podle vás čím? Důsledkem tlaku ekologů, aktivistů?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Já nevím, jestli je v důsledku tlaku ekologů, anebo prostě taková tendence v Evropský unii, v Evropský komisi být pořád a pořád ještě papežštější. Pravda je, že ve Spojených státech ty limity jsou ještě daleko horší, než, než jsou v Evropě. Ale zase ve Spojených státech, pravda, podíl dieselových motorů, teda aut s dieselovými motory je 2,5 % a myslím anebo ještě míň dokonce, jo. Čili je to trošku jiný téma. Ale takhle, nedá se, podvod se stal a svádět to na Evropskou komisi, i když ten prapůvodní důvod je někde tam, tak to se nedá. Prostě...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Podvádět se nemá. Na tom se shodneme.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, podvádět se nemá, to bezesporu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A to byla chyba, kterou koncern Volkswagen udělal. Otázka je, proč ji udělal.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, proč ji udělal? Já si myslím prvoplánově, že ji udělal hlavně proto, aby splnil americký limity. US10, já to tady mám na obrázku, má limit pro NO3 0,03 gramu na jeden kilometr, zatímco evropský limit v době, o které jsme se bavili, Euro 5, byl 0,18. Takže to je dramatický rozdíl.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže kdyby ten podvod neudělali podle vás, tak by nemohli na americký trh?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Neuspěli by na americkém trhu, nemohli by, prostě neudělaly by to laboratorní zkoušky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Férovou cestou by je neudělali.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Férovou cestou teď už jo, zase už teda je pokrok, bavíme se o roce 2009 až 2013. Teď se bavím o roce 2015 a 2016 a ten vývoj samozřejmě nějakou dobu trvá. Takže ty stávající motory, který už splňujou normu Euro 6, která je teda pro zajímavost 0,08, takže není tak daleko od té americké, tak ty už tyhle ty parametry splňují, a tím pádem není, by nebyl problém ani ve Spojených státech. A teď je otázka, jestli do určitý míry ten veliký tlak nevznikl právě proto, aby si americké automobilky trošičku ulevily od tlaku evropských výrobců, který dělají diesel, protože Američani dělají většinou prakticky jenom benzin.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha, takže nicméně to nic nemění na tom, že ve Volkswagenu se podvádělo.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Podvod se stal, to o tom žádná.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdo za to, kdo, kdo o tom musel vědět podle vás, jaká patra managementu o tomhle podvodu musela vědět?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
To je velmi těžko říct. Ono se to, teď se to prošetřuje a prošetří se to, já jsem pevně přesvědčenej, prošetří se to až úplně do konce, protože nevěřím, že by se ve Volkswagenu něco mohlo projít jen tak na ústa, to znamená, na všem musel bejt nějakej podpis. Ale nemuselo to jít ani zdaleka do těch nejvyšších pater, a to z toho prostýho důvodu, že tohle bylo uděláno jenom kvůli jednomu exportnímu teritoriu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Kvůli Americe.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Kvůli Americe, protože jinak pro Evropu to vůbec nebylo nutný. V Evropě Euro 5 to splňovalo bez jakýchkoliv nějakých dalších úprav.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A počkejte. A jaký, jaká patra toho managementu tedy ve Volkswagenu o tom musela vědět?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
To je těžko říct. To si fakt netroufnu jako. Tam jak jde vývoj motoru a kde se schvaluje a co se schvaluje, jako motor jako celek prosím, ale ten motor jako celek se, pokud se schvaloval, tak se schvaloval určitě na evropskou normu Euro 5, protože to jsou klíčový trhy.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Myslíte, že někdo by dělal takový podvod, aniž by o tom věděl třeba šéf Volkswagenu pan Winterkorn?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Je to možný, je to možný.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Který už není tedy...

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Je to možný, to jako to je opravdu těžko říct.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
On o tom nemusel opravdu vědět podle vás?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Nemusel o tom vědět, ne. To je, to je opravdu, já když to vemu ze svý vlastní pozice, tak pokud by se něco takovýho třeba stalo na motor, který byl vyvinutej ve Škodovce, tak by se to ke mně vůbec nemuselo dostat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A kdo o tom věděl? Kdo o tom měl nejlepší informace?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
To já vám fakt těžko můžu říct, protože nechme to na to, nechme to na to vyšetřování. Já jsem přesvědčenej, že Matthias Müller do toho půjde opravdu se vší, se vší vahou a silou a on je excelentní technik, takže je...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Matthias Müller, jenom připomínám, nový šéf koncernu Volkswagenu, který tam přichází právě ze Škodovky. Vy jste jej znal nebo jste se s ním potkával.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, já jsem je, já jsem je znal, protože my jsme se potkávali pravidelně často na různých testovacích jízdách v době, kdy on byl v Audi a já jsem byl ve Škodovce. Takže...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaký to je manažer?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, tak já mu fandím a vcelku je to můj typ, takže jsme si...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
V čem je to váš typ, pane Kulhánku?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, jako člověk, jako...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Že jste si seděli, když jste se někde spolu...

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
My jsme si sedli, no, přesně tak.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
...někde spolu bavili. Co bude muset on udělat, protože samozřejmě ten skandál je velký.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, tak musí to v první řadě prošetřit. Druhá věc bude, jakým způsobem se s celou tou situací vyrovnat. To lehké nebude. Tím spíš, že jako se to zvrhlo v jakousi kampaň. Já jsem si třeba nevšiml, že když se Toyotě něco přihodilo, a to velmi výrazného, tak japonská vláda se chovala poměrně decentně a vůbec s tím jsme o tom neslyšeli, že by tam byl nějaký veliký tlak nějaký, když se ty, když ta kata s těma airbagama, to byla záležitost ohrožující život, tohle v zásadě neohrožuje život při jízdě, tak se to taky tak pomaličku časem vstřebalo. Ale najednou okolo Volkswagenu, snad proto, že je to jedna z největších firem na světě, tak se strhnul obrovskej humbuk, aniž by bylo do detailu vyšetřeno, o co vlastně jde. Protože pokud mluvíme o Evropě a pokud mluvíme o tom a pokud mluvíme o 11 milionech vozech, kde byly použity tyto motory, oni mohly být použity v zemích, kde neplatí ani Euro 5, kde platí ještě Euro 4, tam už to vůbec nevadí. V Evropě to splňovalo emisní limity, který byly předepsaný, zase mluvím o laboratorních zkouškách samozřejmě, o homologačních zkouškách, který byly předepsaný, to splňovalo taky. Takže jde opravdu jenom o Ameriku, ale samozřejmě jde o fakt toho podvodu. To jo. Ale na druhé straně si nemyslím, že by si to zasloužilo takovou kampaň nebo takovou, takovou hroznou honičku, jako se děje teďka na Volkswagen.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A vidíte za tím něco, něco dalšího, že konkurenční boj?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Může tam být... Víte, konkurenční boj je trošku legrační, protože ostatní automobilky mlčí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Mohou to mít také tento software nebo podobný?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Ne tenhle software, můžou mít něco jinýho, ale prostě objektivně se dá těžko dosáhnout těch parametrů normální cestou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže to nebude možná jediný koncern Volkswagen.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, tak teď ... No, může to být...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Už se o tom spekuluje, že to může být víc.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Už se dělaly nějaký zkoušky, kde, ale to zase nic o tom není přesného známo. Například pokud vememe tu situaci v Český republice a vůbec teda v Evropě, tak v zásadě ten software může být třeba pro ty trhy, kde platilo Euro 5, tak ten mohl být zablokován. Takže pak to není podvod.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře. Jen zpátky k té vaší myšlence. Čím si tedy vysvětlujete, že je z toho takový skandál? Měla se jinak chovat třeba německá vláda? Co byste čekal?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Já si myslím, že ... já si myslím, že rozhodně, ale teď..

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak se měla zachovat německá vláda podle vás?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, tak samozřejmě jakože by to měla pochválit, to v žádným případě. Ty trestní oznámení, to všechno to je v pořádku, jako proti tomu se nedá nic namítat. Ale to, že se teda ty auta musí dostavit nebo měly by dostavit k nějakýmu servisnímu prověření, tak to je to všechno, to všechno je v pořádku. Ale tady slyšíte prostě zločin a já nevím co všechno ze všech stran. A jako myslím si, že to není nutné, protože já si nedovedu představit, že by kdyby Škodovka se dostala do podobné situace, jakože se do ní samozřejmě dostat nemůže, takže by česká vláda začala dělat vše obrovskou kampaň proti Škodovce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy cítíte, že německá vláda dělá velkou kampaň proti Volkswagenu?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, jako trošičku, trošičku jako tak z těch tak člověk vidí jenom to, co v médiích, třeba to tak úplně ve svý podstatě není. Ale já si myslím, že by se měla odsoudit ta situace, co byla a teď spíš ten Volkswagen podržet, protože vždyť to je fabrika, která zaměstnává spoustu tisíc lidí, nejenom v Německu, ale všude po světě. A ty motory, který jsou na trhu od roku 2015, prakticky od roku 2014, který splňujou Euro 6, tak ty jsou naprosto v pořádku. Takže jedna věc je, co bylo, to bych oddělil, ale teďko bušit do tý firmy, která už ten, ten emisní problém má vyřešenej a je to všechno fér a v pořádku, tak to mi přijde takový vcelku nadbytečný.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Nemůžu to ale dopadnout na druhou stranu i na německé politiky celá ta aféra, když si vezmeme, že tam má podíl Dolní Sasko 28 % ve Volkswagenu.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, tak jako hodnotově jo, jenomže já jsem osobně si myslím a já si můžu troufnout to říct, protože nejsem kurzotvornej tvor, že ty, ta cena těch akcií zase pomaličku v takovým dlouhodobějším horizontu se vzpamatuje a půjde zase nahoru. To jako ta momentální ztráta, to je jedna věc, jako jak to bude trvat, jak se to bude vyvíjet, teď jsou dobrý motory, jsou dobrý auta a lidi mají rozum. Takže nikde nikdo nehlásil nějakej výraznej pokles prodeje některé ze značek. To je brzo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, já jsem myslela, jestli to nemůže mít dopad na některé německé politiky?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Na německé politiky, já nevím, tak já kdybych, kdybych byl německý volič, tak bych věděl o několika ministrech, který bych nevolil.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Které, koho byste nevolil z Německa politiky?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Takže jak se nechovat... A to já nemůžu říkat takovýhle věci, to by jako neznám v zásadě ani to pozadí tam, takže do německý politiky, do žádný politiky jako se mi nechce vandrovat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vratislav Kulhánek, bývalý šéf Škodovky, je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Volkswagenu nicméně za tyto podvody ve Spojených státech hrozí pokuta 18 miliard dolarů. Jak zničující by to bylo pro Volkswagen?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, zničující rozhodně ne. To je vcelku, Volkswagen je finančně velmi silný, takže to není až tak velký, tak velký problém. Velký problém to samozřejmě je, ale...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale když se podíváme na čísla, že 200 miliard eur byl loňský obrat koncernu Volkswagen, tak jsou to drobné 18 miliard?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, drobné to, drobné to v žádným případě nejsou. To je samozřejmý. Ale je to řešitelný. Když si třeba přečtete několik týdnů nazpátky plánovaný investice jak v Jižní Americe, tak v Evropě, tak ty překračujou tuhle tu částku výrazně. Takže když mám na investice, tak holt investice nebudou, no, a zaplatím, zaplatím pokutu. Takže že by to bylo zničující, to ani náhodou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaký to může být...

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Zničující by bylo, kdyby najednou lidi přestali kupovat auta koncernových značek, to jo, ale to se nestane.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
To se nestane, protože lidé o tom takhle nepřemýšlí podle vás?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Jednak o tom lidé takhle nepřemýšlí a jednak lidi vědí, že ty auta jsou spolehlivý, že jsou, že jsou pěkný a...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A neřeší software, který ovlivňuje nějakým způsobem měření emisí?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Absolutně ne. Všimla byste si toho, kdyby nebyl tenhle humbuk?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Já nevím. Já neřídím auto raději, což je dobře pro české silnice.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Ale kdybyste, kdybyste řídila, tak se kouknete.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale, ale, ale myslíte, že lidé takhle neuvažují, že to je něco jiného, když se třeba objeví nějaký skandál v potravinářství, tak třeba to má dopad konkrétně, že se přestává kupovat něco...

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Krátkodobej ale vždycky, vždycky krátkodobej.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
U aut to podle vás nefunguje.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Já myslím, že to nebude o tom, že by...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Nefunguje vůbec.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
...v některých takových jak ekologicky. Takhle tam je otázka ekologie a otázka morálky. V těch některých zemích, který prostě se vysloveně mají vyhrocený nárok, nároky na morálku, tak tam se může stát, že tam k některým případům dojde, ovšem zase to dojde jenom v jedný vrstvě, protože nenajdete zemi, kde všichni jsou stejně charakterní a stejně morální. Takže ty, který si zase řeknou, tady to auto je pěkný, má dobrej výkon, má dobrou spotřebu, splňuje Euro 5, tak co, o co jde.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak vám vlastně bylo, když jste se dozvěděl zprávu, že vlastně ten software měl být i ve více než milionu škodovek?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
A no tak jakože by mě to zahřálo pod uši, to rozhodně ne. Jako to ale já jsem jako první, co ... první, co jsem si řekl, no, tak dobrý. Tak jedna věc je software a druhá věc, jestli je ten software aktivovanej, konkrétně tenhle. Protože tam se může stát a nakonec Matthias Müller o tom, myslím, dneska nebo včera naznačil, že část těch vozů ten software aktivovanej neměla, respektive měla ho zablokovanej. A jestli ten /nesrozumitelné/ je zablokovanej, tak o nic nejde v zásadě. Já si myslím, že to bude hodně motorů, který šly třeba do Česka nebo do střední a východní Evropy.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A u těch škodovek, kde se to tam tedy muselo namontovat ten software? Muselo to být tady v Mladý Boleslavi?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Ne, to přijde kompletní motor se vším všudy a ten akorát dáte do auta.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jo, takhle. Takže vůbec, vůbec...

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Ten se ani nezkouší. Ne, Škodovka je úplně mimo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
...tady vlastně na to nemohli, nemohli přijít, že by se něco takového tam...

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
V žádným případě. To jsou, to jsou vcelku laboratorní záležitosti, to ve Škodovce vůbec to nikdo nemohl ani tušit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Skandálem německé automobilky Volkswagen budou z východní Evropy nejvíc zasaženy česká a maďarská ekonomika. Domnívá se Bank of America.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Bank of America si to může domnívat, ale nevím na podkladě čeho, protože uvidíme, až to všechno dopadne nějak. Já pevně věřím, že relativně pozitivně, takže Bank of America prohlásí, že to vždycky říkala. Ale, ale to jsou analytici, mají na to právo, vycházejí z různejch, z různých dat. Ale že by to mělo vážné, takhle, problém je Maďarsko, Maďarsko a Polsko, kde se tyhle ty motory dělaly, jo, tam jo. V Česku se ty motory nedělaly, takže Škodovku to, tady se dělají motory úplně jiný a benzinový, tady se žádný diesel nedělá. Takže tady by to v zásadě žádný dopad mít nemělo. Co se týče toho těch obrovskejch obav z dodavatelskýho průmyslu, tak ten je rozprostřenej, ten není vázaný na Škodovku jenom nebo na Volkswagen, ten je rozprostřenej prakticky na všechny značky evropský, takže dokonce i americký a dokonce některý japonský. Takže tam by neměl bejt vůbec žádnej takovej viditelnej dopad. Možná nějaký menší...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Co ale ten dopad? Nějaký menší, já jsem vás přerušila, dopad může být na koho?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Na menší firmy.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Myslíte, to je věc, o které mluvil třeba ministr průmyslu pan Mládek, který říká, že to může mít dopad na dodavatele, české dodavatele součástek, kteří dodávají německým značkám.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, tak ono těch českých dodavatelů součástek moc není. To je, v zásadě z těch větších je to akorát Brano a Brisk. A ty jsou, to nejsou malý firmy, ty jsou obě natolik silný, že...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A těch se to nedotkne podle vás?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Maximálně nějakým drobným výkyvem. Tam je, to bysme museli znát, teda já jo, já ho znám...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Koho znáte?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Ne, myslím ten princip, jakým způsobem se automobilky objednávají, ty objednávají od, ty neobjednávají konkrétní částku, ty stanoví prostě nějakou úroveň a od tý potom objednávají eventuelně výš a ta vazba je akorát na to spodní úroveň, takže je otázka, jak plánuje ten dodavatel. A když plánuje rozumně, tak já jsem dělal v dodavatelské firmě vlastně u Bosche v Českých Budějovicích dost dlouho na to, abych se s tímhle tím seznámil.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže vy nevidíte ani ten dopad na ty dodavatele těch součástek?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Velký, velký ne, velký ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A co ta věc, o které se spekuluje, jestli ten dopad ve finále by nemohl být až takový, že se koncern Volkswagen začne zbavovat některých svých aktivit, jestli nehrozí, že by třeba mohl Škodu Auto prodat?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Já se pokusím nějak kulantně na to reagovat. Jako je to absurdní myšlenka.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Dost z toho plyne naše obava, říkal včera pan ministr v tomto pořadu.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Já vím, já to taky slyšel včera a tiše jsem žasnul. Takhle obavu, obavu můžete mít z čehokoliv, že jo. Obavu můžete mít i z toho, že zítra přistanou marťani. Ale já bych pravděpodobnost, že Volkswagen prodá Škodovku, skoro dal na roveň tomu, že přistanou ti marťani, protože Škodovka je jednak velmi efektivní dceřiná firma Volkswagenu nebo jedna ze značek Volkswagenu, troufnu si říct, že po Audi nejefektivnější. To je zaprvé. Zadruhé ta vazba těch značek a platforem je natolik těsná, že si nedovedu představit, že by to koupila jiná automobilka a co by s tím dělala. To by všechno prostě dala pryč a začala by tady dělat jiný auta? To by se, to prostě to jako člověk z branže, prostě tohle jako mi to, jak se říká, rozum nebere.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže to se podle vás nestane stoprocentně, na to byste klidně vsadil cokoliv.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
To je vyloučený. No, cokoliv ne, ale no, hodně bych na to vsadil. Stát se může vždycky něco, to je cokoliv jako. To ale ta pravděpodobnost bych řekl, tak jedna miliardtina ku jedné.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Novým šéfem Škody Auto bude Bernhard Maier. Vy jej neznáte?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Ne, bohužel ne, protože on přišel vlastně do koncernu dávno po tom, co já už jsem byl pryč.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak těžkou bude mít pozici?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, těžkou. Rozhodně lehčí než Wallen v Americe, ale Škodovka je vcelku firma, která má výborně našlápnuto, která teď po té modelové explozi má skoro všechny nový, všechny modely nový. Ten model, který přijde v příštím roce, tak ten strhne ještě daleko větší pozornost. To bude opravdu bomba. Takže když máte modelový řady, modelovou řadu takovou, která kde není jedinej propadák, tak si nedovedu představit a vcelku zavedenou seriozní cenovou politiku, kvalitativní úroveň na úrovni světový špičky, tak tam to akorát musíte ze začátku udržovat, než se zaběhne, a potom to dál rozvíjet.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Za loňský rok obrat Škodovky bezmála 300 miliard korun. Čím to je, že vlastně se Škodovce tak daří? Do jaké míry je to právě tím spojením s Volkswagenem?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, tak je do značný míry, ale prostě Škodovka je, řekl bych, světová, světová ne výjimka, já nevím, tak prostě my tomu říkáme saxe story. Prostě tady se spojilo několik věcí, který dosáhly tak fantastický synergie, že to šlo tam, kam to šlo. A většinou se tam podařilo do vedení asi až na mě dostat lidi, který to dělali dobře a který to řídili dobře.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Říkáte až na mě.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
No, tak nadsázka.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
S nadsázkou. Dobře, řekněte mi jednu věc. Kde by byla dnes Škoda Auto bez Volkswagenu?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Dneska Škoda Auto bez Volkswagenu pokud by vůbec byla, no, tak on by ji někdo koupil, že jo, tak by možná se pohybovala někde v takový kategorii, jako je Dacia.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A kde by byl Volkswagen bez Škody Auto?

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Tak by měl daleko nižší zisky. A, no, když to zase, já když si vzpomenu na to, že když jsme poprvé v tabulkách kvality přeskočili Volkswagen, tak jaký z toho měli mí kolegové v představenstvu, jakou z toho měli hrůzu, co na nás všechno padne, takže, takže Škodovka dává Volkswagenu taky dobrý jméno. To je, to je, teď už je to navzájem se obohacující. Bez Volkswagenu nebyla šance. Byla jedna modelová řada a dva motory, což byl vlastně jeden motor, který byl převrtanej, takže tam to nešlo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vratislav Kulhánek, bývalý dlouholetý předseda představenstva Škody Auto, byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuju za to, na shledanou.

Vratislav KULHÁNEK, bývalý předseda představenstva Škoda Auto
--------------------
Také děkuju.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Radiožurnálu za chvilku další zprávy. Helena Šulcová přeje dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: heš
Spustit audio