Jaromír Šofr ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

15. leden 2016

Jak správně digitalizovat snímky ze zlatého fondu české kinematografie? Poškozuje Národní filmový archiv při digitálním restaurování české filmové dědictví, jak mu vytýkají někteří filmaři? Nebo je naopak s veškerou potřebnou péčí uchovává pro další generace? Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je kameraman, profesor pražské FAMU, držitel Českého lva za film Obsluhoval jsem anglického krále Jaromír Šofr, dobrý den.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Dobrý večer. Tak konečně přátelský Radiožurnál. Vždyť oni nás k této věci digitalizace on nás nikdo nechtěl tisknout.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak jste tady, pane profesore. Tak Národní filmový archiv podle některých filmařů postupuje špatně při digitalizaci. Napsali také někteří filmaři dopis za odvolání šéfa Michala Breganta. Váš podpis tam sice není, ale filmaře podporujete v této aktivitě.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Samozřejmě.

Čtěte také

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili by měl Michal Bregant být podle vás odvolán?

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Teď je to ve stavu, kdy se čeká, co která strana udělá jako vstřícný krok. Samozřejmě my máme za sebou tři roky intenzivní práce na vývoji metodiky digitalizování, kterou jsme představili v Bruselu, v Mons, v Barceloně, v Bologni, v Oslu, všude skvěle přijato odborníky, a samozřejmě v Čechách, v Čechách nic. A dokonce nejenom nic, ale tvrdý odpor. Tak nám z toho bylo smutno. A nedivte se, že tedy jsme nastoupili za jakoukoliv, i za cenu personálních změn jsme nastoupili cestu za zlepšení poměru, aby ta digitalizace český film do budoucnosti zachovala, nepoškozovala. My víme skutečně, jak na to.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tomu se jistě budeme, pane profesore, věnovat. Tady jde o tu metodu DRA.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
DRA, mohu vysvětlit.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Digitálně restaurovaného autorizátu.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Přesně tak.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale od ní tedy se v roce 2014 distancovala Evropská kameramanská federace, odmítla ji Asociace evropských archivů a právě Michal Bregant, šéf Národního filmového archivu, tvrdí, že to je vlastně teze, kterou nelze brát vážně, že nemá technologické specifikace a že stále čekají na nějaký konkrétní výstup.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
No, je to zvláštní, poněvadž ta metoda funguje, je v současné době ověřená námi naprosto stoprocentně. No, a můžeme pokračovat formou takové pohádky. Řekněme si...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Námi, to znamená Asociace českých kameramanů nebo...

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Asociace českých ... Co prosím? Ne.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak říkáte námi je ověřená, ale šéf Národního filmového archivu...

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ne námi, námi řešiteli.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Nás je skupina řešitelů. Shodou okolností všichni jsme profesoři na pražské FAMU a máme další ověřovací tým na Českém vysokém učení technickém. Takže my jsme udělali pro věc, co se dalo. A samozřejmě ten postoj té české strany nás velice zarmucoval.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Já do toho, pane profesore, promiňte, vstoupím, abych do toho vnesla trochu pořádek pro naše posluchače, protože tedy je tady projekt, kdy vyvíjíte metodu DRA, od roku 2012 jste získali grant ministerstva kultury.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Přesně tak.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tehdy tam byl zapojen tedy i Národní filmový archiv. Ale potom právě za vedení Michala Breganta z toho Národní filmový archiv se odpojil. Není tedy tady historicky jakási, řekněme, nevůle mezi Národním filmovým archivem a touto skupinou řešitelů tohoto projektu, kdy neleží vám lidově Michal Bregant takzvaně v žaludku kvůli tomu, že tedy vystoupil z tohoto projektu.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
No, jeho kroky byly už trochu přespříliš, poněvadž to vyjádření jeho původní, my zásadně proti sobě nemáme nic tak závažného. Ale ty kroky byly natolik proti, že jsme si uvědomili, že společné cestě za prosazení toho projektu a té metodiky by vlastně nic nebránilo. A je to prospěch českýmu filmu, českému divákovi, autorům českého filmu, a tohle to všechno ze strany archivu bylo potlačováno jako nevhodné spojení autorů s filmovým archivem. A ty argumenty proti byly velmi, velmi jednoduché, primitivní až naivní, že ze strany autorů může snad dojít k nějakému vylepšování s pomocí digitální techniky. My jsme schopni tu techniku představit technologii digitální, ten kouzelnej aparát, kouzelnej soubor nástrojů. My jsme schopni to představit veřejnosti tak, že všechny ty námitky stran vylepšování ze strany autorů se ukážou jako nesmyslné, neopodstatněné naprosto. Víte, ten, já bych vám chtěl něco o té digitalizaci říct. Samo o sobě to je kouzelný proutek, který přinese zlepšení výsledků zcela bez přičinění autorů. To samo o sobě, digitální aparát je samo o sobě zlepšení, se tomu říká vylepšování...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Když říkáte, že se to zlepší, zachová se ta autentičnost, pane profesore, té původní?

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ale právě samozřejmě. Aby se ... Podívejte, ta autentičnost nemůže vzniknout náhodou. Náhodou nevzniká nic. Je potřeba metodou zaručit, aby ten digitální nástroj sloužil k zachování té autentičnosti. Kdybych měl víc prostoru, mohl bych začít tím, že film nemá originál. To je něco jako divadelní hra. Není tady žádné zachování pomoci technickýho záznamu. Kdyby zde, kdyby nepřišla na svět digitalizace jako úžasnej, kouzelnej nástroj, my bychom se mohli rozloučit se vším, co jsme celej život dělali a udělali. To by se nezachovalo. O tom by se mohlo jenom psát.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím, pane profesore, omlouvám se, že tady nemáme prostor úplně, abychom se věnovali...

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ano, rozumím.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
...digitalizaci od A do Z. Ale zajímá mě také ten spor právě s Národním filmovým archivem, protože ten bezesporu ví o tom, jaký přínos pro český film digitalizace má, ale používá zkrátka jaksi má názor na tu metodu DRA jinou. A já se ptám, když teď třeba z řad kameramanů zaznívá kritika na různé snímky, které restauruje Národní filmový archiv, jestli se to zkrátka nedá brát tak, že cokoliv Národní filmový archiv teď zdigitalizuje, tak mu budete kritizovat, protože zkrátka nepoužívá vaše metody.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Nikoliv. Ne, nikoliv. To není metoda, která by se prosazovala za každou cenu. Ta metoda se prosazuje výsledky a ty výsledky dosud toho v cizině takzvaně zrestaurovaného českého bohatství v cizině ty výsledky zatím jsou skutečně špatné a my v této podobě je nemůžeme psát divákům, nemůžeme je psát veřejnosti. Pro nás jako odborníky je to samozřejmě mnohem horší, než by to mohlo být, není to vůbec ve smyslu autenticity hodnot hodnotný ve smyslu ani teda nějaké té autenticity. A je to...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili ta digitalizace z maďarského studia, které najal Národní filmový archiv.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ano, ano, ano. To se, ono takhle se to nedá dělat. Podstatou naší metody je navzorkování těch stěžejních klíčových momentů filmu, podle kterých potom to třeba cizí kolorista je schopen udělat jako celý. Ale bez metody vzorkování, kterou my jsme do toho vložili jako hlavní metodickej vynález a přínos, toto vzorkování prosím, dělá to finančně pouze 2 % nákladů na digitalizaci celýho filmu, na restaurování celýho filmu. Tyto 2 % se ale zatraceně vyplatěj a tyto 2 % z celé výrobní ceny ty zajišťuje expertní skupina kameramanů. My jsme přišli na to, že ani...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Chápu-li to správně, pane profesore, promiňte, tak maďarská firma, která tedy digitalizuje snímky Národnímu filmovému archivu, toto nedělá nebo kdybyste mohl být konkrétní.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Nedělá, nedělá.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Třeba kritika se snesla velmi na digitalizaci filmu Adéla ještě nevečeřela, která prováděla maďarská laboratoř. Tak kdybyste řekl posluchači, divákovi, co tam bylo špatně?

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ano. Ten film nebyl prací, nebyl otiskem práce velmi slavného českého profesionála, kameramana Jaroslava Kučery.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
K čemu nebyl věrný?

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ten film vypad, ten film spadnul do zvláštní oblasti jakéhosi prefabrikátu a moji kolegové se shodli na tom, že je to jako práce několika indiferentních kameramanů televizního, že to není vůbec, nenese to stopu jednoho tvůrce, kterej v té naší kinematografii opravdu něco znamenal. A tohle to je, řekněme, soud odborníků. Jenomže...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, já rozumím právě tomu pohledu odborníků, že to vaše oko je vysoce profesionální. Ale poznám já toto, tento závěr, o kterém mluvíte jako divák na tom filmu?

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Víte, to je tak, jako jestli pozná posluchač slavného koncertu, jestli hodinu před koncertem byl, nebo nebyl naladěn klavír. My musíme hlídat tu kvalitu, poněvadž s tím by nehlídat tyto věci, to je tím je i vino naše školství, které nám v našem studiu nás naladilo tak, že děláme něco, co je potřeba dělat odpovědně, něco, co přispívá k umění. Špatnému kolorování filmu, závadnému, anebo už jenom zmaru té původní koncepce to může jít tak daleko, že může dojít i k změně žánru. Samozřejmě všechno není...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tomu rozumím, pane profesore.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Všechno není tak jednoduchý jako komedie s jednou hezkou holkou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A to jsem se právě chtěla zeptat, jestli jako divák na té hezké holce třeba poznám, že je tady špatně provedená digitalizace.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ne, tenhle argument bohužel je velice vítán i pro novináře a pro ostatní. Na některém žánru filmu se to pozná obtížně. Ale na filmech, jako je romance Rozmarné léto nebo na filmech Konec starých časů nebo kdyby teď jmenuju teda a samozřejmě je tady pan Juraj Herz, že jo, Morgiana a na těchto věcech by se to tedy zatraceně poznalo, poněvadž tam jde o koncept, kterej je promyšlenej. A pana Jasného filmy, že jo. Kdybychom to nedělali, kdyby to nedělali moji kolegové ty Rodáky Jasného, tak to takhle zdaleka nevypadalo. A ta otázka toho, jestli to divák pozná, nebo nepozná.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak se tedy posune ten koncept? Říkáte, může dojít až k posunutí konceptu.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ano, samozřejmě, samozřejmě.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak konkrétně?

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
My jsme, my jsme viděli výrobek, už o tom nemusíme mluvit, ten archiv nechtějme, oni všechno jistě pochopí. My do jisté míry je musíme litovat, že je tady určitý zpoždění v tomhle tom. Ale oni to pochopěj co. My jsme od nich viděli výrobek, který jsme si nesebrali do kapsy a neutíkali s ním, abychom měli něco jako pro soud, poněvadž to se nedělá. My jsme se k tomu nosiči, k tomu DCP nedostali, k tomu, co bylo vyrobeno pro biograf. Ale v Hostivaři byl promít... bylo promítnuto Rozmarné léto pana Vančury, které místo aby evokovalo letní náladu, bylo v tvářích herců modro-zelené chladné, z romance se stal horor opticky, vizuálně, v dojmu. Tohle to je samozřejmě inzultace autorů, strašnej smutek, a naprosto nemožný si představit, že s tím by se dalo žít dál, aby takhle to teda viděl divák v biografu. To není možný. To si někdo jako tohle to může dovolit. Ale je to na úrovni zkažené potraviny distribuované v supermarketu. A to prostě tohle to nejde.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká host Dvaceti minut Radiožurnálu, kameraman, profesor pražské FAMU Jaromír Šofr. Co tedy, pane profesore, chcete iniciovat, protože říkáte, teď se čeká na různé vstřícné kroky z obou stran, je tady ta výzva. Vojtěch Jasný například svůj podpis z této výzvy stáhl zpátky. Drahomíra Vihanová také řekla, že sice podepsala, ale není pro to, aby byl odvolán šéf Národního filmového archivu. Co bude tedy dál, pakliže ta digitalizace bude probíhat tak, jak ji provádí Národní filmový archiv.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Poněvadž je to na bázi obchodní nějak předjednáno, tak nějakým způsobem asi to bude v případě toho, co je dále v seznamech, to bude ještě nějakou chvíli pokračovat, jenomže to Maďarsko to není navěky, to někdy doběhne. Ono i s tím Maďarskem by se to dalo dělat, kdyby se na to dal uplatnit vliv toho, o čem jsem mluvil, to je ten podstata naší metody, to navzorkování a ovlivnění práce maďarského koloristy třeba tím navzorkováním. Já bych rád dodal, že my jsme schopni, my jsme schopni v té věci velice napomoci a uměli bychom...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Dovedete si představit spolupráci s maďarskou labor...

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
No, samozřejmě, no, samozřejmě. Všechno je to jenom v tom principu. Tam se musí vybrat klíčové okamžiky toho filmu, to, co žádný kolorista neudělá, poněvadž to je autorská práce. Kolorista do toho vstupuje jako druhý autor. A to je něco, co najednou kameraman je pryč od toho a je tam druhý autor, který dělá vizuální stránku toho filmu. To se musí hlídat aspoň metodou toho vzorkování, dostane do ruky třeba cizí kolorista, bude postupovat podle těch klíčových navzorkovaných momentů toho filmu a za tohle mi ručíme samozřejmě hlavou, pak to dopadne. My do toho pak vstoupíme jenom na závěrečnou kontrolu, závěrečný doladění a je to prostě hotový.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A potřebuje, pane profesore, maďarské studio tuto pomoc, když jde o prestižní pracoviště, největší studio v Maďarsku, které zrestaurovalo třeba vzácný němý film Nežádoucí proslulého režiséra proslulé Casablancy?

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Samozřejmě potřebuje, poněvadž se nedá říct, že je někdo slavný v restaurování, nebo není. Tohle to to prostě neexistuje. Bez kamerama... Nebo to se nedá...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale zkušenost s restaurováním filmů, které jsou starší sto let, a takové studio u nás není, které by tuto zkušenost mělo, tvrdí Národní filmový archiv.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Pokud jde o starší filmy?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
S restaurováním více než sto let starých filmů má zkušenost maďarské studio, což tvrdí Národní filmový archiv, že tady takové studio není.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Podívejte, to je, to je jedno, jak je to starý, ale bez kameramanského, bez znalosti kameramanského, jak se dneska říká často know how, bez tohoto řemesla není možný si představit jenom koloristu nebo kohokoliv nebo, řekněme, i takzvaného restaurátora, který by bez znalosti toho kameramanského. My jsme schopni diagnostikovat závady toho, co vidíme v kopiích, které už jsou vadné. Schopnost diagnostikovat to, říct, co tomu je prostě, tohle to je velice vázaný na naši erudici speciální kameramanskou, říct, co to, co tomu...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Maďaři ale mají kameramany erudované.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ano, ale tady jsme u toho. Náš filmovej archiv a priori zásadně vstup kameramanů do procesu restaurování filmů vylučoval, není tomu tak ve světě. Francouzi se dovedou postarat o své filmy, samozřejmě Poláci, každej rozumnej archivní ředitel archivu nebo vedoucí archivník, každej myslící archivník nevyloučí z procesu digitálního restaurování profesi kameramana. To je, to byla, to byla zlomyslnost. Ale je to, je to prostě nedopatření. Je to omyl, strašnej omyl. To nejde.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A nebudou chtít potom další profese, pane profesore, být právě u toho procesu digitalizace, střihači a tak dále, aby také mohli říct, náš pohled je naprosto cenný.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ne, ne, ne. Prosím vás, střihač s tím nic neudělá. To už říkal Jiří Menzel, dávno zopakoval, že pokud jde o střih, to znamená kompletnost toho výrobku toho filmu, s tím už se nedá udělat naprosto nic. Do toho se nedá vstoupit. Ale pokud jde o digitální restaurování, tak to je opět práce od začátku s původním negativem. Jinak to nemá smysl dělat. Původní originální negativ má profesionálně v ruce kameraman po celý život, celou svoji kariéru, to má, ten originál negativ má jako médium v ruce kameraman. Není možný náhradní autor, aby ten originál negativ vzal a něco s tím udělal jenom tak sám za sebe. To je, to je vklad. Tam je autorská kameramanská vůle, to se nedá kameramanovi vzít, aby to dělal někdo jinej. Děkuji.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane profesore, mě ještě zajímá, nakolik je roztříštěná filmařská obec v tom pohledu na konání Národního filmového archivu, protože Michal Bregant mluví o tom, že třeba režisér pan Vorlíček byl přítomen digitalizace Tří oříšků pro Popelku a byl velmi spokojen. Tak nakolik jste jednotni v tom, jak koná Národní filmový archiv?

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Podívejte, vzhled filmu je, to je prokázáno, pro mnoho režisérů ten vzhled, optický vzhled filmu ze strany mnoha režisérů není brán jako tak principielní element pro ten emocionální pocitovej dopad, poněvadž režiséři jsou zaměřeni na výkon, herecký výkon, na řadu jiných komponent. Ale ten ale...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale o vzhled filmu se přece jistě zajímají režiséři.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
O vzhled filmu?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jak říkáte.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ano, ale vzhled filmu je skutečně ve vysokém procentu je záležitostí obrazu. Ten film sice je audiovizuální, ale ta vizuální stránka je velice principielní, a jestliže není v pořádku, neodpovídá to, je poškozen kameramanem víc v první řadě, okamžitě je poškozen kameraman a nemusel tedy v životě tomu věnovat tu péči, kterou věnoval. Jestliže to má být jako zničeno. Ale ono to v digitální epoše zničeno být nemusí, ono to může odpovídat tomu, jak ten film byl kameramanem natočen, a to je to podstatný.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Oč vám jde. Takových bylo Dvacet minut Radiožurnálu. Jejich hostem byl kameraman, profesor pražské FAMU, držitel Českého lva za film Obsluhoval jsem anglického krále Jaromír Šofr. Děkuji vám, na shledanou.

Jaromír ŠOFR, kameraman, profesor na FAMU, držitel Českého lva
--------------------
Ano, také děkuji, na shledanou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Od mikrofonu se loučí Karolína Koubová. Navštivte i náš web Radiozurnal.cz.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: kko
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.