Kateřina Valachová ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Ačkoliv ještě včera i dnes se senátoři stavěli odmítavě k některým bodům novely školského zákona, před malou chvíli jí schválili beze změn. Spuštění nových pravidel pro inkluzi ve školách se tedy odkládat nebude. Senátoři také mimo jiné odsouhlasili povinnou maturitu z matematiky či povinný rok předškolního vzdělávání. Mají ale ředitelé škol dostatek informací, co nastane po 1. září 2016? A bude dost financí na asistenty pro žáky se speciálními potřebami?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je ministryně školství Kateřina Valachová z ČSSD, zdravím do studia Českého rozhlasu v Senátu, dobrý den.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Dobrý den.

Čtěte také

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě včera tedy například senátní školský výbor doporučil o rok odložit spuštění nových pravidel pro inkluzi, senátorům se nelíbil například ten povinný rok předškolní docházky, čekala jste, že nakonec vaši předlohu schválí beze změn?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Tak přiznám se, že ten včerejší den byl hodně náročný, takže určitě jsem cítila pochyby, jestli se podaří novelu školského zákona schválit, anebo zda bude vrácena s některými pozměňovacími návrhy do Poslanecké sněmovny. To určitě musím přiznat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili byl náročný asi i z hlediska vysvětlování z vaší strany. Budete podle podnětů senátorů dělat ještě nějaké změny?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Bylo to velmi náročné na projednávání, novelu školského zákona projednávaly čtyři výbory Senátu. Já jsem se snažila ve všech případech pečlivě reagovat na všechny náměty i pochybnosti senátorů. Dlužno dodat, že při tom posledním čtvrtém výboru došlo ke schválení té předlohy beze změn a právě tento návrh byl na dnešním plénu prohlasován, takže s troškou nadsázky mohu říct, že jsem se během celého dne snažila zlepšovat ve svých odpovědích tak, abych skutečně byla důsledná, aby přesvědčila senátory, kteří pochybovali, ale musím říct, že mě překvapilo, do jaké míry se senátoři zajímali o předškolní vzdělávání.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A právě některé podněty nebyly natolik inspirativní, že byste přece jen ještě dělala nějakou změnu?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Co se týká vlastně těch debat, tak co bylo bezpochyby inspirativní, tak byly náměty senátorů, kteří, které upozorňovaly na to, jaká možná úskalí jsou spojená s přístupem dvouletých dětí do mateřských škol, takže bezpochyby ty náměty, které mně sdělovali, jsem brala velmi vážně a slíbila jsem senátorům, že se jimi budu samozřejmě zabývat, protože důležité je říct, že už 40 tisíc dětí dvouletých v našich mateřských školách je a že co se týká toho přístupu dětí dvouletých nárokově, to znamená, že budou mít jistotu rodiče, že místo v mateřské škole naleznou, bude až od roku 2020, tak určitě mám dost času na to upravit například rámcový vzdělávací program pro mateřské školy, připravit se na pers...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, aby pedagogové s nimi neměli problém.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Ano, ano, připravit se na personální podporu učitelek v mateřských školách, zajistit důsledné systémové financování, nikoliv pouze jako nyní prostřednictvím evropských peněz, protože do roku 2020 například chůvy v mateřských školách budeme financovat z evropských peněz.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Když se budeme věnovat těm novým pravidlům inkluze, tak hlavní obava kritiků i senátoři o tom mluvili, že školy nejsou zkrátka připraveny na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, vy máte jiné informace, že ta připravenost ředitelů škol je dostatečná?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Někteří senátoři opravdu sdělili takové pochyby a já se pořád potýkám s tím, co nejpřesněji vysvětlit, co se vlastně bude dít od 1. září. A důležité je říct, že vlastně 10 let samozřejmě děti se speciálními vzdělávacími potřebami do našich základních škol míří a v tuto chvíli je jich tam 70 tisíc, to znamená mnohem více jako třeba ve speciálních školách, kde je 20 tisíc dětí.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
To číslo by se nemělo měnit od 1. září?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Ano, přesně tak. V tuto chvíli my už máme přesná data ze školské matriky, to také na plénu Senátu ze strany některých zase jiných senátorů, kteří naopak usilovali o to, aby se nic neodkládalo, zaznělo, že zápisy neprokázaly vůbec žádnou změnu, nějakou významnou v chování rodičů při zápisech a samozřejmě z hlediska počtu dětí, které míří od 1. září do prvních tříd, se nic nezměnilo, to znamená žádné takové obavy, že najednou tam budou nějaké nové děti z hlediska bych řekla náročnosti stávající práce učitelů v těch stávajících třídách, tak ty se nepotvrdily.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Promiňte, paní ministryně, že vám do toho vstupuji, když se tedy ale potvrdilo, že se v podstatě nic nemění, co do počtu tedy dětí s těmito speciálními potřebami, proč je potřeba měnit pravidla inkluze?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Protože vlastně ty všechny příběhy a ohražení, které zaznívají v tom odborném a laickém prostoru, jsou pravdivé v tom, že učitelé, rodiče ani děti nemají dostatečnou podporu v těch běžných školách doposud. To znamená to jsou děti, které už se vzdělávají, ale učitelé jsou na tu podporu leckdy sami, asistenti pedagoga jsou sice třeba školskými poradenskými zařízeními doporučovány, ale následně, světě, div se, nejsou krajským úřadem tedy potvrzeny, anebo na něho nedorazí finanční prostředky.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
To se změní.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Ano, přesně tak. To se mění a mění se to už od 1. ledna. Já jsem pro ten letošní rok vyjednala finanční prostředky, které se nedařilo těch předchozích 10 let vyjednávat, to znamená jednak letos skutečně do školství regionálního proudilo reálné množství finančních prostředků na reálné počty dětí a reálné počty učitelů a vedle toho jsme poslali navíc 525 milionů korun právě na posílení financování asistentů pedagoga.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Právě, kraje dostaly už letos nějaké mimořádné finance na asistenty pedagogů, nicméně ředitelé si často stěžují, že ty peníze k nim nedoputovaly, protože kraje mohou dávat na ty asistenty až podle nové legislativy v září, je to tak?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Ne, ne, ne, ne, ne, takhle to vůbec není. Ty peníze navíc, které kraje dostaly, vůbec nesouvisí s tou novelou. Ty souvisí s tím, že dlouhou dobu tyto peníze rok co rok dlužíme. A já jsem vlastně poprvé je vyjednala a poslala. To nesouvisí s tou novelou, je to dluh.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že peníze, promiňte, paní ministryně, abych si to ujasnila, peníze, které ještě dodáte tedy pedagogům, tak se netýká těch, které už kraje dostaly na, mimořádně na právě asistenty třeba.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Ano, ano, přesně tak. My jsme doháněli dluh, to je důležité říct, týká se to těch dětí, které v našich školách jsou a na které dlouhodobě nedostávaly školy peníze, anebo dokonce, a to pokládám za zvlášť tedy hrozné, rodiče museli asistenty pedagoga platit ze své kapsy, a to všichni víme, že školní docházka je bezplatná a že něco takového je zcela nepřípustné. A ty obavy, které jste zmínila, že některé školy si stěžovaly, že nedorazily finanční prostředky, tak ty byly způsobeny tím, že já jsem skutečně věnovala poprvé, jak jsem se dozvěděla ze strany krajů i škol, velmi důslednou pozornost tomu, jak se rozepisují finanční prostředky, které jsme poslali navíc. A je pravda, že některé kraje začaly rozepisovat ty finanční prostředky, ty navíc, později. Nicméně při konci dohadovacích řízení se ukazuje, že rozhodně školy dostaly víc finančních prostředků než minulý rok a v tomto ohledu bezpochyby zde zlepšení je. Já od počátku přiznávám, že tam vidím ještě stále rezervy, a proto také poctivě mluvím, že co se týká toho příštího rozpočtu, rozpočtu 2017, tak že budu žádat na asistenty pedagoga jednu miliardu navíc, ale nikoliv na nějaké nové děti, ale je to moje vyčíslení dluhu, který ještě zbývá školám doplatit.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Budete žádat jednu miliardu navíc.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Ano, v roce 2017.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Dostanete jí?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Vzhledem k tomu, že novela školského zákona nebyla odložená a vzhledem k tomu, že budu schopna v rámci vyjednávání rozpočtu velmi detailně ministerstvu financí vyčíslit, kolik dětí už ve školách máme, kolik dětí má kladné doporučení školských poradenských zařízení a leckdy i kladné rozhodnutí krajských úřadů, ale přesto finanční prostředky v systému nejsou, školy je nedostávají, a to dlouhodobě, tak toto budu moct poprvé pořádně, bych řekla, doložit a z tohoto důvodu, protože novela školského zákona zní v tuto chvíli zcela jasně, budu samozřejmě toto nárokovat jako nároky, a proto ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Abyste nedostala, promiňte, paní ministryně, zase doporučení, abyste našla finance uvnitř resortu.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Ne, tak co se týká toho, že na každý návrh, který jde směrem k ministerstvu financí, úředníci ministerstva financí píší tuto kouzelnou větu, oni jí píší 10 let, takže to budou asi psát i dál, to mně upřímně je úplně jedno, protože co je podstatné, je to, jaké jsou pravidla při vyjednávání rozpočtu a neuspokojit nároky dětí, které jsou jasné ze zákona, znamená to stejné, jako kdybyste řekla, že nevyplatíte důchody. To znamená poprvé je podle mě zcela jasné, že miliardu ten příští rok školství získá a já na tom budu důsledně trvat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte mi ale, ředitelé škol si právě co do těch nových pravidel inkluze stále stěžují, že opravdu nemají informace o tom, jak ty platby a kdy za jednotlivé žáky dostanou.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
No, já se vám přiznám, že už jsem dělala opravdu všechno pro to a opakovaně do všech škol dorazily tyto informace, takže se opravdu snažím to neustále, neustále opakovat. To nedorozumění, které je, totiž vzniká z toho, že až do 31. srpna 2016 se nic nemění, to znamená, všechny tyto dny a měsíce, které plynou, plynou podle starých pravidel. Od 1. září, tak jak jsem řekla, žádné nové děti nepřicházejí. Stejně tak žádné školy nerušíme. To znamená, že my na to, bych řekla, dofinancování toho, co dlužíme roky školám z hlediska vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména učitelům, protože neměli žádnou podporu, tak to my máme možnost dotáhnout právě během toho následujícího školního roku, protože až v rámci tedy toho 1. září a pozdějších dnů, pokud budou do školských poradenských zařízení například přicházet nové děti, které třeba budou přestupovat nebo budou dobíhat jejich doporučení z hlediska jejich vzdělávacích potřeb, tak teprve tyto nové doporučení se budou spojovat s těmi finančními nároky a ty budou uspokojovány prostřednictvím přímého dotačního rozvojového programu, které, který bude administrovat přímo ministerstvo školství, mládeže, tělovýchovy, a tyto doporučení tedy a s tím spojené peníze v těch, v případě těchto dětí budeme posílat přímo školám. Ale jenom bych chtěla říct, že ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A jsou kapacity v těch pedagogicko-psychologických poradnách? I teď se mluví, jak jsou přeplněné, jak se dlouho čeká.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Ano, hned, hned, hned to doplním. Jenom chci říct, že v tomto případě se bude jednat o zcela početně ustálené stavy, tak jak třeba z hlediska přestupů nebo nových doporučení, které si vyžádá to, že skončí posudek, skončí doporučení, se nebude jednat o nějaké nové počty dětí, na které by nebyly třeba z minulých let školy zvyklé, naopak to bude příjemnější pro ně, protože ty peníze dostanou přímo prostřednictvím ministerstva školství.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká host Dvaceti minut Radiožurnálu ministryně školství Kateřina Valachová z ČSSD.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Hezký den vám i posluchačům.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě jsme neskončily, paní ministryně, jen pouze předěl k dalšímu tématu.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Ano, ano.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Novela školského zákona zavádí také tedy jednotné přijímací zkoušky na střední školy nebo povinnou maturitu z matematiky. Tu by chtělo ministerstvo spustit za 5 let, každopádně podle odborníků některých to není dostatečně dlouhá doba na to, aby se žáci zkrátka připravili tak, aby pouze kvůli maturitě z matematiky nevylítli takzvaně od maturity.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Tak co se týká povinné matematiky, tak zase jsme se snažili jít co, bych řekla, nejracionálnější, nejkonzervativnější cestou, proto jsme posunuli povinnou matematiku až na rok 2020, aby to bylo fér, protože teprve příští rok všichni uchazeči o studium na střední škole projdou centrálními přijímačkami. A od toho roku plus 4 roky maturita, to znamená, že budou vstupovat do střední, na střední školu nebo gymnázium s tím, že ví, že z matematiky maturují.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A je to dostatečně dlouhá doba na to, aby se vůbec změnila metodika v přístupu k výuce matematiky, což je zřejmě potřeba?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Tak ano, tak rozhodně to je poprvé, kdy je to opravdu fér a kdy se nemění pravidla uprostřed hry. A co se týká obsahu předmětu matematika, zejména bych řekla na středních odborných školách, s ohledem na, bych řekla, obsah toho vzdělávání, které je různé, protože samozřejmě něco jiné se učí ve strojírenských oborech, technických, ekonomických, zemědělských, tak tam opravdu nás čeká ještě kus práce. Je to práce s curriculem a my se budeme snažit, tak jak jsme dorovnali hodiny pro studenty těchto škol, aby měli stejný počet hodin jako gymnazisté, tak se také budeme snažit, aby ten obsah předmětu matematika byl takový a učili se ho tak, aby mohli úspěšně v té matematice obstát, aby se ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Promiňte, paní ministryně, ten obsah.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
A aby se nesplnily, nesplnily, ano, aby se nesplnily katastrofální scénáře, které jsem se někde doslechla v těch posledních dnech, že polovina maturantů v roce 2020 propadne, tak to ne.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak by se měla změnit výuka matematiky právě z hlediska obsahového, aby žáci jaksi měli více ten kritický přístup, aby byli vychováváni k tomu, že více přemýšlí a méně tedy biflují vzorečky?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Ano, tak já bych to rozdělila. V případě středních škol rozhodně mohu ubezpečit, že za 4 roky jsme schopní se potkat v obsahu toho, jak se matematika učí na středních školách s tím, jak bude potom ověřována, zkoušena v maturitní zkoušce. A co se týká základních škol, protože tam musíme začít, tak nové curriculum z hlediska matematiky bude upraveno příští rok. Pracuje se na tom několik let a ty první curricula a tedy vlastně úprava rámcového vzdělávacího programu tedy bude v případě matematiky a v případě českého jazyka, literatury a bude to hotovo příští rok.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak si ty úpravy představit? Minimálně alespoň co se týče nějakého směru, kterým byste to chtěli vyvíjet. Je třeba cestou metoda, kterou celý život vyvíjí pan profesor Milan Hejný, který tady učí matematicky myslet v souvislostech?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Tak bohužel nemohu slíbit fanouškům pana Hejného, že takto to bude upraveno stoprocentně na jeho metodu, ale určitě co slíbit lze, tak ti, co upravují v podstatě obsah, obsah tohoto předmětu, tak postupují tak, že se snaží zvýšit úroveň tedy a způsob vzdělávání v geometrii, v aplikované matematice, snaží se více provázat třeba i s posunem v případě ICT, v případě informačních technologií a já věřím, že se to dlouholeté dílo ten příští rok završí a musím říct také, že velkou pomoc slibuje Jednota českých matematiků.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A nepovede ta povinná maturita pouze k tomu, že si zkrátka žáci budou volit ty obory, kde nebude?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Já věřím, že nikoli, protože matematika, ačkoliv opravdu v našich školách je strašákem, tak nám zejména umožňuje podpořit logické myšlení. A já věřím, že se nám podaří najít rovnováhu a že strašákem nebude a že ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Věřím, paní ministryně, že tomu musíte v tomto okamžiku věřit.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
A že bude spojená s úspěchem.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je ministryně školství Kateřina Valachová z ČSSD. Dotkněme se, prosím, ještě jedné věci, paní ministryně, ČSSD dnes zaplatí dvě pohledávky věřitelů advokáta Zdeňka Altnera, kterému má podle pravomocného rozsudku uhradit téměř 338 milionů korun a ty pohledávky jsou v hodnotě téměř 100 tisíc korun. Je právně v pořádku, že sociální demokracie nesplácí dluh přímo Zdeňku Altnerovi?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Tak sociální demokracie se snaží postupovat a takto to je komunikováno i uvnitř tedy debat v rámci tedy sociální demokracie maximálně obezřetně, aby finanční částky, které v tuto chvíli jsou připraveny pro zaplacení, neskončily, bych řekla, mimo Českou republiku, nebyly z České republiky vyvedeny, a to pro případ, pokud by byla sociální demokracie úspěšná u Nejvyššího soudu, takže je zvolena tato strategie a já rozhodně jí nebudu komentovat, protože sociální demokracie ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A není ta spekulace, že by ty peníze skončily někde mimo republiku, neopodstatněná?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Sociální demokracie v tomto ohledu využívá právní kanceláře, takže i když já jsem právník, tak přece jenom v tuto chvíli nemám zmocnění, bych řekla, komentovat nebo volit nějakou jinou strategii. A já věřím, že právní kancelář má samozřejmě odpovědnost zastupovat sociální demokracii tak, abychom měli zastupování nejenom podle práva, ale tedy skutečně co nejlepší, a věřím, že ty další kroky ubezpečí i veřejnost, že sociální demokracie žádným způsobem nezpochybňuje rozhodnutí soudu, ale že využívá těch možností, které má.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Nezlobte se, nezlobte se na mě, že se ptám, mě právě vás, zajímal váš, vaše stanovisko jako právničky, členky ČSSD, jak vnímáte ten celý spor, kdy ČSSD nerespektuje pravomocné rozhodnutí soudu?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Já jsem právě se snažila říct, že bych to nevykládala tak, že sociální demokracie nerespektuje pravomocné rozhodnutí soudu. Skutečně sociální demokracie okamžitě, ačkoli na to byl velmi krátký čas, reagovala tedy shromážděním této částky a jasně komunikuje tedy se všemi aktéry, že hodlá tu sumu uhradit, ale asi se dá přiznat, že ten partner na druhé straně je, není spojen, bych řekla, jenom hezkými vlastnostmi a přece jenom nelze sociální demokracii znemožňovat využívat třeba všech těch ostatních možností, kteří mají ostatní, kteří obdrží rozsudek podobného charakteru.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Předpokládám, že to ale není znemožňováno ČSSD, protože ta samozřejmě dovolání k Nejvyššímu soudu může dát, ale měla by se zařídit teď podle toho pravomocného rozhodnutí soudu. Nebo se pletu?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Já bych chtěla znovu ubezpečit občany, že sociální demokracie žádným způsobem neznevěrohodnila rozhodnutí soudu, naopak ho respektuje, ale celý ten spor ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale částku nezaplatila.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Ale ten celý spor je, bych řekla, hodně specifický, což si myslím, že asi vnímá i veřejnost, že jsou tam řada, je tam řada míst, která nejsou, bych řekla, zcela obvyklá, takže v tomto ohledu věřím, že veřejnost pochopí, že to není zpochybňování rozhodnutí soudu a že takto sociální demokracie rozhodně nepostupuje, naopak že se snažila maximálně na soudní rozhodnutí zareagovat a že z hlediska následného plnění bude postupovat v souladu se zákonem a že k tomu bude využívat svou právní kancelář, na kterou vás odkáži.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili nemá pravdu Zdeněk Altner, když říká, že sociální demokracie, respektive premiér nerespektuje verdikt soudu a tím rozvrací ten ústavní systém České republiky.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Tak já si troufám říct jako občan České republiky, že pan Altner nemá příliš oprávnění k takovýmto krutým soudům.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč?

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Tak protože se domnívám, že všichni dlouho sledovali ten soudní spor i teď jeho koncovku, která naopak byla velmi rychlá a já se domnívám, že tak, jak byly pochybnosti, že sociální demokracie nezvládne tu situaci řešit, tak postupuje, komunikuje s veřejností a skutečně bych zdvořile odkázala nejenom na právní kancelář, ale tady i tedy její komunikační linii, protože samozřejmě já, byť jsem sociální demokratka a právnička, nebráním se rozhovorům na toto téma, tak nemám všechny detailní informace, které se týkají tohoto okamžiku ve vedení sporu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže nevíte ani, proč ČSSD umořuje nejprve ty pohledávky u věřitelů pana Altnera a nevrací peníze přímo jemu, které mu dluží.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
To opravdu, to opravdu nevím. Tyto poslední kroky z hlediska detailů včetně toho, té vaší zmínky o těch částkách, o tom opravdu nejsem informována.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká ministryně školství Kateřina Valachová z ČSSD, která byla hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuji vám za to a zdravím do Senátu, na shledanou.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství /ČSSD/
--------------------
Zdravím vás i posluchače.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Od mikrofonu se loučí Karolína Koubová. Podívejte se i na náš web Radiožurnál.cz.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: kko
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.