Petr Koubský ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Porušuje společnost Google evropská antimonopolní pravidla? Jaké riziko v sobě nese nový zákon o regulaci hazardu, který by umožnil ministerstvu financí zablokovat web s nepovolenými sázkovými hrami? A je vytváření centrálních databází přínosem pro občany nebo nástrojem vlády, jak je sledovat?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je analytik informačních a komunikačních technologií Petr Koubský, jedna z nejvýznamnějších osobností českého internetu, vítejte.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Dobrý den.

Čtěte také

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Evropská komise ohledně Googlu došla k předběžnému závěru, že tato společnost porušuje evropská antimonopolní pravidla, že zneužívá dominantního postavení na trhu, můžete pro laika říct, o co v tom novém sporu jde?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
V zásadě je to jednoduché. Google je producentem operačního systému Android, to je ten, který má velká část uživatelů chytrých telefonů na svých přístrojích, asi 80 %, a ty telefony vyrábějí různí výrobci po celém světě. Google s nimi uzavírá smlouvy, ale v těch smlouvách jim předepisuje, co mají a nemají na ty telefony na začátku, když je prodávají zákazníkovi, instalovat. To, co v těch smlouvách je, co Google předepisuje, se částečně nelíbí Evropské komisi a obviňuje Google, že vynakládá na ty výrobce příliš velký nátlak, příliš je omezuje. To je podstata toho případu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Není přece jen ale legitimní, že Google vlastně ty investice do vývoje Androidu potom nějakým způsobem chce kompenzovat tím ziskem ze služeb, třeba které prostřednictvím toho Androidu šíří?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Tohle je přesně ta otázka, o kterou se vede ten spor, přesně ta otázka, o kterou se teď budou přetahovat právníci obou stran a bude to zřejmě trvat dlouho a bude to náročné. Takhle ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Váš pohled?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Takhle ta otázka stojí. Můj pohled, já si myslím, že antimonopolní zákon je tak, jak se uplatňují v současné době, jsou naprosto neadekvátní. Vznikly z větší části cirka tak před 100 lety pro úplně jinou historickou situaci a v době digitálních technologií se jednoduše nehodí. Tenhle obor má tendenci k vytváření přirozených monopolů. Čím víc, tím víc. Když má hodně lidí telefon s Androidem, tak já budu mít mnohdy výhodu z toho, že ho mám taky, protože si s nima mohu pohodlněji vyměňovat zprávy, programy, cokoliv.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili spotřebitelé sami preferují tento monopol.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Přesně, přesně. Spotřebitelé hlasují peněženkami pro tento monopol. Já si neumím představit, že by někdo chtěl telefon, na kterým není vyhledávání pomocí Googlu. To je nad mou fantazii. Ale to je ale přesně to, o co v tom sporu jde. Ti výrobci, kteří jsou údajně tlačeni ke zdi, by tam ty aplikace od Googlu dávali sami tak jako tak.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte ale, Evropská komise tvrdí, že Google tím pádem také omezuje jaksi možnost spotřebitelů si vybírat různé aplikace. Teď sám jste řekl, spotřebitelé v podstatě sami k tomuto monopolu inklinují.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Spotřebitelé ale nejsou ničím omezeni. V rámci doinstalování aplikací na svůj telefon, což velká většina lidí dělá, si tam mohou přidat sami co chtějí. V tom žádný velký problém není.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak rozumíte tedy tomu argumentu Evropské komise?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Ten říká, že to, co je předinstalováno, to, co uživatel dostane automaticky s tím telefonem, je pod tlakem Googlu, že tam Google předepisuje, co tam má být a co ne, což je podle všeho pravda. Já ty smlouvy s výrobci neviděl, ty neviděl nikdo, ty nejsou veřejné, ale předpokládám, že právě tohle tam bude.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Každopádně jste mluvil o té regulaci, která je tedy, jak říkáte, neadekvátní, je příliš přísná ta evropská regulace.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Je příliš málo odpovídající realitě digitální doby. Myslím si, že to, co by mělo doopravdy regulovat, to je například zacházení s osobními daty. Tam bychom potřebovali možná přísnější pravidla, než jaká máme teď, ale možnost volby, tu zákazník má dostatečnou a že by některá z firem, ať je to Google nebo kdokoliv jiný, zneužíval svoje monopolní postavení v tom smyslu, že odstraní konkurenci z trhu a pak zvedne ceny, to se v oblasti informačních technologií snad ještě nikdy nestalo.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Co z tohoto sporu nakonec může mít spotřebitel? Může z toho mít vůbec nějaký prospěch? Protože komise, pokud shledá Google vinným, může vyměřit pokutu až přes 7 miliard dolarů, ale jak to pocítí následný verdikt spotřebitel?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Spotřebitel z toho podle všeho nebude mít ani prospěch ani škodu. V zásadě je to obchodní jednání mezi Evropskou komisí a Googlem o to, kolik peněz ho dodatečně zdaní v Evropě.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili jde jen o licitování o výši pokuty podle vás.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Jde o, jde o licitování, o peníze.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká Petr Koubský, analytik informačních a komunikačních technologií, vysokoškolský pedagog, který je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Minulý týden schválili poslanci novelu zákona o regulaci hazardu, která mimo jiné umožňuje ministerstvu financí nařídit poskytovatelům internetového připojení, aby zablokovali ty weby, které provozují nelegální sázkové hry. I vy jste se přidal ke kritikům, kteří upozorňují, že tím může být omezena svoboda internetu. Jak to? Copak není správné blokovat ty nelegální weby?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Je to správné. Je to správné mít takový nástroj a obecně si myslím, že ten zákon o regulaci hazardu je velice dobrá věc. Bohužel obsahuje drobný nenápadný háček, který spočívá v mechanismu, jakým se ty nelegální weby budou blokovat. Ony se budou blokovat na základě jakési černé listiny, blacklistu, kterou bude vydávat ministerstvo financí. Za normálních okolností ale ve většině evropských zemí by o tomhle měl rozhodovat soud, před kterým lze normálně předložit argumenty jedné strany, druhé strany, soud pověřený výkladem zákona jako jediný v normálním demokratickém systému se rozhodne. U nás tomu tak nebude podle tohoto zákona. Já bych ještě před několika lety si s tím příliš nelámal hlavu, dokonce si pamatuju, že těm kritikům jsem zpočátku říkal, že to přehánějí a dramatizují, ale politická situace se vyvíjí, vyvíjí se v celé střední Evropě a představa zneužití takového zákona mi už nepřipadá nikterak fantastická, nikterak nerozumná, takže si myslím, že by se neměly takovéhle škvíry v legislativě ponechávat. Kdo ví, kdo je bude chtít k čemu použít.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Mluvíte o tom zneužití, ministr financí ale tvrdí, že vlastně ta novela byla vytvořena po vzoru moderních zahraničních úprav, posvěcena Evropskou komisí, řádně konzultovaná s odborníky, čili ta zkušenost z Evropské unie je tak, jak vy říkáte, že rozhodnutí o zablokování webu je až po soudu.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Ve většině evropských zemí o tom rozhoduje soud, v několika evropských zemích o tom rozhodují nezávislé regulační orgány anebo profesní komory nebo podobná tělesa, která ale v každém případě nejsou přímo součástí vlády, jako je tomu u nás, čili v tomto smyslu, že celý ten postup je svěřen do rukou výkonné moci a navíc do rukou úředníků v rámci té výkonné moci, mi nepřipadá dobrý. Ale jak říkám, ještě před pár lety bych si s tím nelámal hlavu. Nějak poslední doba mě naučila být obezřelejší.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jakou kontrolu třeba těch ministerských úředníků byste si představoval, aby nemohlo dojít k nějakému účelovému zablokování určitého webu?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Nevím, jakou kontrolu. V případě, že je to ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Zkrátka úplně jiný mechanismus.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
V případě, že je to v jejich rukou, tak asi žádná se nedá rozumně vymáhat. Představoval bych si soudní mechanismus. Není pravda, že by byl příliš pomalý, soud může vydat ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsem se chtěla zeptat, to je ta dosavadní praxe.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
To je ta dosavadní praxe.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Nebyla neefektivní, pomalá?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Soud může vydat předběžné opatření v této věci stejně jako v mnoha jiných, a to je platné prakticky okamžitě. Nemyslím si, že, nemyslím si, že je v tom zásadní problém. Ona je tady ještě druhá stránka věci, že celé to blokovací usnesení nebude dobře fungovat vůči těm skutečným nelegálním sázkařům, protože ti většinou nejsou v České republice. Vztáhnout na ně tvrdou ruku české legislativy moc dobře nejde a technicky je zablokovat, když to ministerstvo nařídí, bude velice obtížné a nikdy to nebude stoprocentně spolehlivé, takže ten zákon vlastně je špatný ve dvou ohledech. Jednak nesplní účel v tomto směru a jednak je potenciálně zneužitelný. Samozřejmě dá se říct, že to zneužití je paranoidní představa, v normální demokracii ano, je to paranoidní představa, ale co my víme, co tady za pár let bude?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A řekněte mi ale, jak se dá vlastně technicky zablokovat ta webová stránka, když říkáte, že to vůbec není tak jednoduché?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
To se musí dělat na úrovni poskytovatelů připojení. Každý nějakého máme, třeba telekomunikační společnosti, kabelové televize a podobně. Ty mohou vydat seznam adres, internetových adres, které budou blokovat. Jsou s tím ale nejrůznější potíže, blokovat se to dá jenom na jisté úrovni těch adres, domén a nižšího řádu je zablokovatelná obtížně, musí se zablokovat celá doména vyššího řádu, což znamená obvykle vyškrtnout i nějaké další služby, které by neměly být. A dá se to vždycky obejít. Šikovný uživatel si vždycky najde cestu, jak ošidit vlastně celý ten blokovací mechanismus a obejít tu záležitost, pokud nepřijmeme natolik drastická opatření, jaká mají dneska třeba v Číně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Dá se to ale vůbec nějak optimálně vyřešit, aby tedy byly zachovány ty demokratické principy? Mluvíte o tom, že zkrátka to má být soudní cestou. To je jediné, jak to funguje podle vás?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Podle mě, podle mě ano. O takovýhle věcech by měl rozhodovat ten, kdo je pověřen výkladem zákona. Máme zákon a ten se musí vyložit pro konkrétní případ. Výkladem zákona jsou pověřeny soudy a nikdo jiný.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Andrej Babiš tvrdí, že regulace internetového hazardu je, cituji, "velkým krokem v předsměrem k vyspělé a zodpovědné demokratické zemi, která si uvědomuje svou zodpovědnost za ochranu občanů před patologickými jevy legálních provozovatelů před nelegální nabídkou a nutnost eliminovat daňové úniky do černé zóny".

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
O to já se nepřu, to je cíl, který je bezpochyby chvályhodný. Spor je o prostředcích, jak tohoto cíle dosáhnout. Já říkám, že tenhle konkrétní prostředek je přinejmenším ze dvou nyní uvedených důvodů problematický.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká host Dvaceti minut Radiožurnálu analytik informačních a komunikačních technologií Petr Koubský. Jak, pane Koubský, nahlížíte na různé registry dat, které kabinet Bohuslava Sobotky, dá se říct, s velkou vervou zavádí? Jde o ochranu a usnadnění života občanů, anebo je oprávněná obava z toho takzvaného velkého bratra?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Každý nástroj se dá použít různými způsoby a k různým cílům a registry dat jsou nástroj. Současná vláda tenhle nástroj a celou koncepci e-Governmentu zdělila po několika předchozích vládách, to je hodně dlouhodobý proces, čili není to ona, kdo si to vymyslel. A já musím říci, že v zásadě ta koncepce e-Governmentu je dobrá, rozumná a potřebná. V dobře fungujících zemích v Evropě i jinde takovéhle systémy mají a využívají je k tomu, aby byrokratická zátěž směrem k občanům byla co nejmenší, aby státní aparát fungoval levněji než funguje.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ovšem co se týká naší země, tak ten index Evropské komise, co do jaksi té oblasti digitalizace veřejných služeb ukázal, že jsme tedy hluboko pod průměrem osmadvacítky.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Je to tak a nebylo tomu tak v minulosti. My jsme se značně zpomalili v tom rozvoji z nejrůznějších důvodů. Přestalo to být po jisté době prioritou posledních vlád, jak Nečasovy vlády, tak těch, které následovaly po ní, zkomplikovaly se některé klíčové zakázky v této oblasti kvůli tomu, že byly vyšetřovány kvůli korupci, kvůli tomu, že se opakovala výběrová řízení a podobně. Je to asi hodně slo..., je to souběh více důvodů, proč se to zpomalilo. E-Government sám o sobě podle mého soudu je vysoce pozitivní záležitost a měl by se i rozvíjet. Samozřejmě je otázka, jakým způsobem a které jeho součásti jsou v pořádku a které méně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak mi řekněte, protože víme, že fungují check-pointy i datové schránky, čili takové ty základní systémy e-Governmentu, ale co na ně mělo už navázat a jak?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Check-point je určitě dobrá věc. Datové schránky jsou v mnoha ohledech problematičtější záležitost hlavně kvůli způsobu, jakým jsou a nejsou využívány. Tam se předpokládalo daleko širší a daleko řekněme přátelštější využití z hlediska, z hlediska občanů i podnikatelů, ale to je věc, která se pořád ještě dá napravit. To, co není vidět, to jsou ty systémy pod kapotou. Ty registry, kterými jsme vlastně začali, na které jste se ptala. To jsou veliké databáze, ve kterých jsou shromážděny údaje o občanech, o nemovitostech, o všem podstatném, co se v této zemi dá evidovat a registrovat. Takové databáze potřebujeme, ale souběžně s nimi potřebujeme velice přísná a velice dobře kontrolovatelná pravidla, kdo v nich co vyhledává, co z nich tahá za data.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A jsou tady?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Ta pravidla jsou, v tom by problém nebyl, to, o čem jsou vždycky pochybnosti v podobných případech ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Je jejich dodržování.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
To je lidský faktor, ano, dodržování. A samozřejmě tady nikdo soudný nedá ruku do ohně. A zkušenosti z České republiky, ať už reálné, anebo ty, které pociťujeme jako intuici, jako pocit, jsou takové, že věřit se tomu lidskému faktoru moc nedá, že všichni jsou zkorumpovatelní a tak dále, a tak dále.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Za těchto okolností, promiňte, pane Koubský, že vám do toho vstupuji, ale je vůbec jaksi vhodné nebo namístě tedy dělat rozsáhlé databáze, rozsáhlé registry, když zkrátka nemůžeme vyloučit ten lidský faktor, že někdo toto čistě zneužije pro soukromý účel? Není namístě se radši toho vzdát těch pozitivních ...

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
No, když připustíme tenhle pohled na věc, tak se budeme muset vzdát mnoha dalších vymožeností. Mobilní telefony taky může kdykoliv někdo odposlouchávat, kdo je na straně operátora, má k tomu přístup. Je to snadné a kvůli tomu se jich nevzdáme. Obecně v digitální době žijeme v kompromisu mezi pohodlím, které nám to dává, a riziky, které to přináší. Úroveň toho kompromisu, to je něco, na co si lidi teprve zvykají, co se ustaluje, protože je to všechno úplně nová záležitost. Já si myslím, že e-Government je zvládnutelná věc, která se dá provozovat v přiměřené úrovni bezpečnosti, řekněme, ale jakmile někdo začne požadovat stoprocentní bezpečnost, nedočká se jí, to nejde. A jakmile se zřekneme dobrých kontrol nad tím, tak to taky nebude fungovat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A to nastavení, že to je stoprocentní bezpečnost, asi ne, ale ty dobré kontroly, zodpovědnost správců registrů, to je u nás nastaveno správně?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Já si myslím, že teoreticky v koncepci to nastaveno správně je. Teďka zbývá tu koncepci opravdu důsledně realizovat a ďábel, jak známo, je v detailech. Těch detailů je velmi mnoho, to je dělba pravomocí a odpovědností mezi jednotlivými ministerstvy, mezi jednotlivými úředníky. To jsou spory, které v tuhle chvíli probíhají, probíhají už dlouho, státní správa tímhle tím způsobem funguje, to se nedá nic dělat. Myslím si, že co tady chybí, co by bylo potřeba, a ono to nebude znít moc hezky, ale je to tak, je někdo, kdo by bouchl pěstí do stolu a řekl, bude to takhle a přitom navrhl rozumnou věc.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená někdo konkrétní, kdo bude ten e-Government jaksi prosazovat i po stránce politické, tak bude komunikovat třeba se zástupci těch firem z oblasti informačních a komunikačních technologií?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Nemusí on osobně samozřejmě, ale musí se tady vytvořit mechanismus, který do toho přinejmenším na straně státní správy vnese jednotný a všemi dodržovaný pohled. Ve většině zemí, kde to funguje dobře, touhle osobou nakonec byl vždycky předseda vlády, protože to je jediný člověk, který je, který dokáže ty resorty, pokud má takovou moc a vůli a pokud je to jeho priorita, sjednotit a vnutit jim jeden pohled na věc. Tohle u nás velice zřetelně chybí.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Každopádně premiér Sobotka řekl, že rozvoj této oblasti považuje za jednu z důležitých priorit vlády pro rozvoj hospodářství i zaměstnanosti, máte tu radu vlády pro informační společnost, také akční plán pro rozvoj digitálního trhu, zdá se, že jaksi ...

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
A mnoho jiných dokumentů, ano.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A mnoho jiných dokumentů, zdá se, že tedy nějaká vůle by tu byla, proč to nefunguje?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Protože partikulární zájmy uvnitř veřejné správy jsou velice silné a nikdo je zatím nepřemohl. To je jedna věc. Druhá věc samozřejmě jsou problémy s penězi, s financováním. Velká část projektů v oblasti e-Governmentu se financuje, se kofinancuje z Evropské unie, tam je potřeba správně vystihnout termíny toho čerpání. Zkrátka a dobře, je to motanice problémů, kterou by měl někdo pevnou rukou řídit a rozseknout. A obávám se, že skutečně musím říct pevnou rukou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
U těch partikulárních zájmů je to to, že ta ochota mít otevřenou rychlou veřejnou správu vlastně potom selhává na těch konkrétních místech?

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Ono to nemusí být takhle, takhle temné, že by někdo chtěl blokovat otevírání veřejné správy. Spíš jde o to, že úředníci, jak známo, jsou rádi vládci svých malých království a e-Government tak, tak je koncipován, v zásadě znamená tyhle království zrušit, zrušit hranice mezi nimi a odevzdat mnoho pravomocí do nějaké centrální správy úřední. A potom je tam směs dobrých a špatných důvodů. Úředníci argumentují často právem, že se tím sníží bezpečnost systémů, které mají pod kontrolou, že se o ně nebude pečovat tak kvalifikovaně, jako to bylo předtím, a na tom všem něco je. Ale dokud se budeme blokovat tím způsobem, že každé ministerstvo má 15, 20, 50 svých informačních systémů, které bude nerado sdílet, tak se e-Government dál nepohne.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A asi se nepohne ani ochota občanů jaksi využívat těch služeb veřejné správy on-line, protože podle analýz Evropské komise se pouhých 14 % uživatelů rozhodne vyplnit nějaký formulář on-line.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
No protože chybí nabídka těchto služeb, jaké formuláře máme vyplňovat elektronicky. Co se dá dneska udělat elektronicky z počítače z domova ve vztahu ke státní správě, je toho, je toho velmi málo a za poslední léta toho nikterak nepřibylo. Tam, kde bude atraktivní nabídka, tam bude i poptávka. Lidi rádi používají počítač k bankovnictví, k nakupování, proč by ho nepoužívali pro styk s úřady, když taková nabídka bude? Ale ona zatím není.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili podle vás klíčovou osobou pro to, aby se pohnul e-Government, je předseda vlády Bohuslav Sobotka.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Já si, já si myslím, že ano a jestli se k tomu pan premiér hlásí, já mu držím palce, ať se mu to povede.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Drží palce Petr Koubský, analytik informačních a komunikačních technologií, jedna z nejvýznamnějších osobností českého internetu, který byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuji vám za to, na shledanou.

Petr KOUBSKÝ, analytik informačních a komunikačních technologií
--------------------
Na shledanou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Od mikrofonu se loučí Karolína Koubová. Podívejte se i na náš web Radiožurnál.cz.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: kko
Spustit audio