Josef Šlerka ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Jak fungují české dezinformační weby? Má pravdu organizace Evropské hodnoty, když tvrdí, že prezident Zeman je "trojským koněm" Ruska v informační válce proti Západu? A proč čtvrtina české populace považuje za relevantní zdroje netransparentní alternativní servery? Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je odborník na analýzu dat ze sociálních sítí Josef Šlerka z Karlovy univerzity. Dobrý den.

Mgr. Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Dobrý den.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ve své analýze o fungování české dezinformační scény přišel think-tank Evropské hodnoty s tvrzením, že prezident Zeman hraje roli "trojského koně" Ruské federace v informační válce, a to tvrzení opírají například o to, že Miloš Zeman řekl, že ukrajinská vláda přijala jazykový zákon, který třetině obyvatelstva znemožnil komunikaci v jejich rodném jazyce. Přitom žádný takový zákon podle Evropských hodnot ukrajinská vláda neschválila. Je prezident Zeman "trojským koněm" v informační válce?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
To je strašně lákavá metafora, že je prezident Zeman "trojským koněm", ale ...

Čtěte také

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jestli není přehnaná, se ptám.

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Ale, ale prezident Miloš Zeman velmi volně nakládá s fakticitou informací a velmi selektivně volí informace, který bude říkat. A těžko se u něj dá rozpoznat, nakolik je to jeho slábnoucí pamětí a nakolik je to jeho úmyslem. Lidé z think-tanku Evropské hodnoty si myslí, že je to jeho úmyslem, já si myslím, že to je spíš už jeho ne dobrou kondicí a tak vlastně vypouští věci, které jsou polopravdy až nepravdy, ale vyhovují tomu obratu ... obrazu světa, který chce vyvolat. Tam bude ten největší spor, jestli to dělá ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak pak je to tedy záměr.

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Tak z pohledu asi Evropských hodnot je to záměr. Já si myslím, že už je to jenom takový důsledek toho zdravotního stavu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček na to samozřejmě reagoval. Takové tvrzení odmítl a označil je za bez "bezobsažné normalizační žvásty". Podle vás je to dostatečné vyjádření k tak závažnému obvinění prezidenta?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
To je takovej jako wrestling, ne, když máte, se ... navlečete ty bojovníky do těch pestrobarevnejch oděvů a oni po sobě skáčou v tom ringu, když jako Jakub Janda řekne, jakože prezident Zeman je "trojskej kůň", očekáváte od Jiřího Ovčáčka, že řekne: "Jo, jasně, my jsme takhle domluvení!" Ne, tak Jiří Ovčáček zareaguje tak, jak musí. To je jeho role. Jeho role je barevně kroužit a vykřikovat výroky, kterejma ví, že jako naštve tu druhou stranu a vlastně to funguje jako takovej politickej wrestling, jenom takovej hranej zápas v ringu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A ringem je internet a sociální sítě?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
A ringem je v tuhle chvíli sociální sítě a internet.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jiří Ovčáček a ostatně i naši někteří posluchači na Facebooku poukazují na otázku financování Evropských hodnot, tedy tohoto analytického centra. V souvislosti s nezávislostí, s otazníkem nad nezávislostí poukazují na to, že na činnost Evropských hodnot více než 300 tisíci korunami přispělo ministerstvo školství vedené sociální demokracií, dále, že jsou tu sponzorské dary Evropského parlamentu, americké ambasády. Můžeme jejich závěry tedy brát jako nezávislé?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
To je strašně hezká otázka jako, jak by měly bejt financovaný, abysme je považovali za nezávislý, jo? Mají jako mít někde jako sbírku, na ulici sbírat do klobouku? To by zase všichni tvrdili, že jim tam anonymně někdo přispívá strašlivý jako miliony. Evropský hodnoty mají prostě transparentní účet, říkají, jak jsou financovány a nějak financovaný jsou. Je strašně zajímavý sledovat, že jeden z prvních argumentů, když se objeví v tý debatě nějaká, nějaká nepohodlnost, je odkaz na to financování, jo, protože v Čechách funguje hrozně dobře takovej ten motiv toho "koho chleba jíš, toho píseň zpívej" a tím pádem stačí přece jenom poukázal na to. Představte si, že by je sponzoroval jako Andrej Babiš! Tak by to byli oligarchové? Jo, z něčeho ti lidi žít musej a někdo je financuje, dostávají peníze na, na granty v rámci toho, co chtějí dělat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Do značné míry, ale ta úvaha "koho chleba jíš, toho píseň zpívej" má svou logiku, protože přece asi Evropské hodnoty, pakliže ... nebo je tady ta strana, která mluví o tom, že pakliže jsou financovány z evropských zdrojů, pak musí tedy hájit evropské zájmy. Vy to tak nevidíte?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Úplně tejná úvaha, jako když jste placen z peněz daňových poplatníků, že zpíváte přesně tu píseň, kterou oni chtějí slyšet, jo, jako vy máte nějakou pozici, děláte nějakej projekt a nějak se v něm analyticky pohybujete a máte taky nějakou čest, jo. Jako ta důvěryhodnost vaše, když byste byli třeba usvědčení z toho, že některý věci se tam udělaly jenom proto, že jste potřebovali ty peníze, tak příště už řádný nedostanete. Ta představa těch diskutérů je strašně jednoduchá. Tak já dám Jandovi 10 tisíc euro a on mi jako zatančí, jo, ale když to udělá, tak příště už ty peníze nedostane, protože ten jeho, ta jeho důvěryhodnost bude menší.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy důvěřujete tedy think-tanku Evropské hodnoty? A o co tu důvěru opíráte?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Já nedůvěřuju žádnýmu think-tanku jako apriori, ale zrovna tenhle ten, tahle ta zpráva ve mně vyvolává jako docela velkou důvěru, zvlášť proto, že některý ty servery sám sledu zase z jinejch aspektů a přijde mi, že jako ty informace, tak jak jsou zpracovaný, obzvlášť v těch místech, kde se věnují těm jednotlivejm serverům, jsou dobrý. Můžeme se, třeba, když je to ... v závěrech, ze kterejch vycházíme, ale já tam jako na ten, na tu první dobrou vidím spíš jako hodně odvedení analytický práce, a to že potom ten závěr směřuje k ... na straně, dejme tomu, toho think-tanku k tý představě daleko jako úmyslnějšího devastování český politický scény ze strany některejch serverů, tam můžeme vézt třeba spory, ale zrovna v tomhle případě já jim poměrně důvěřuju.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte mi právě, kde se rozcházíte, co se týká těch 20 poznatků o fungování české dezinformační scény, což je ta analytická zpráva Evropských hodnot a kde se rozcházíte, co tam považujete za jiné nebo neodpovídající pravdě podle vás?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Z mýho pohledu ten největší spor je o to, jestli je to vždycky jako úmyslná dezinformace, jo, protože já si myslím, že servery, který jsou v Čechách už jako dlouhou dobu, tak patřej k těm jako, jak se říká, "old schoolu" v tom, v těch webech antisystémovejch nebo kritickejch vůči tomu, jak je třeba Zvědavec.org, tak tam si do určitý míry myslím, že to je jako pozice názorová těch serverů. Pak jsou servery, u kterých jsem přesvědčenej, že skutečně se podílí na nějakým praní špinavých informací z pohledu čistě zištnejch jo, když se podíváte prostě na fungování serveru, jako je Českoaktuálně.cz, kde vidíte prostě, že ty dezinformace tvořej jako velký jádro toho a vidíte, jak je oblepený reklamou, zároveň vidíte, jak se snaží vypadat jako seriózní médium, tak prostě bez ohledu na to, jestli je to dělaný vědomě nebo nevědomě, tak slouží k tomu, aby jako šířilo lži do toho prostoru.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A dá se to nějak ukázat třeba na serveru Parlamentní listy? Protože podle analýzy Evropských hodnot právě tento web má nejdůležitější roli v tom dezinformačním systému.

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Ta analýza těch Parlamentní listů je právě ta analýza, kde já bych se zase jako úplně neshodl s tou pozicí Evropskejch hodnot, ale protože z mýho pohledu Parlamentní listy jsou vlastně tou velkolepou ukázkou toho emotivního politický divadla, protože je to vlastně velkej posun od zpravodajství ..., od, od informování o tom, co se stalo k informování o tom, co se lidi myslej, že se stalo a je to vlastně postavený celý na konfrontaci těch názorů na to, hlavně jako silnej, pokud možno, nějakejch jako vulgárních nebo až vulgárních, urážlivejch a lidi na to choděj hlavně proto, aby si odnesli tu porci emocí, nikoliv informací. Je to prostě styl novinařiny, je to silnej názorovej web, kterej dokázal obsadit v tom prostoru ekonomickym určitou ..., určitý místo, kte..., zaujmout zákazníky vlastně, kteří měli potřebu takovýhleho typu diskursu, kterej nám se může třeba zdát jako nechutnej, ale ti lidi tady prostě jsou a jejich potřeby jsou tady uspokojeny, čili zrovna v těch Parlamentních listech, tam já bych se rozcházel s tím názorem těch Evropskejch hodnot v tom naprostým, v tý ower produkci nebo tý nadprodukci vlastně zpravodajství, který oni předváděj nebo respektive těch názorovejch textů, který tam jsou, bysme našli asi příklady, který jsou jako velmi nepovedený a našli bysme tam příklady dokonale objektivní. Svým způsobem oni naplňují to pravidlo jako jeden článek pro Židy, jeden článek pro Hitlera, když si z toho udělám trošku srandu. Já se přiznám, že vlastně poslední dobou už jako skoro je vůbec nesleduju.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká host Dvaceti minut Radiožurnálu, kterým je odborník na analýzu dat ze sociálních sítí Josef Šlerka. Říkáte, že třeba Parlamentní listy už vůbec nesledujete, ale tak z pohledu běžného konzumenta internetu, co nás upozorní na neseriózní web?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Mimochodem všimněte si v tý otázce, jako vy říkáte, že už Parlamentní listy nesledujete, ale co nás upozorní na neseriózní web? Vlastně už tam jakoby trošku zaznívá to, že ty Parlamentní listy jsou neseriózní, jo.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Vycházím z toho, co říká analýza Evropských hodnot, která přisuzuje tomuto serveru právě nejdůležitější roli v dezinformačním systému.

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Pojďme se spíš podívat na tu, co, co se dá dobře určit, jo, a to je ta hranice toho, kdy je to nějaká vyslovená lež, jo. Myslím si, že v tomhle ohledu lidi mají jako možnost poměrně dobře se orientovat v tom, jestli je něco lživá, nebo není lživá informace, pokud tomu budou ochotni věnovat čas, což většinou nejsou ochotní, protože prostě je ekonomičtější, levnější, energeticky míň náročný věřit informacím, který potvrzujou ten náš obraz, než jít do toho, do těch zdrojů, jo a vlastně ta situace s těma Parlamentníma listama je hrozně zajímavá v tom, že ona nabízí každýmu v tom politickým spektru silný emotivní obraz, kterej přesně mu vyhovuje, jo, protože se tam setkáte s článkama, který kritizujou Václava Havla jako "havloida", stejně tak se tam setkáte s článkem, kterej prostě o něm mluví s tím nejsrdceryvnějším jako opravdu láskařským pohledem a vždycky to bude doprovázeno nějakou silnou emocí a naservíruje vám tu zprávu. Rozpadl se celek, jo, dostáváte, každej dostane to svoje, jo. Když se vrátím zpátky k těm dezinformačním webům, nebo k těm webům, který jsou značně jako dezinformační, u řady z nich je vlastně strašně jednoduše identifikovatelný, že to, co přinášej, ne, že to je zkreslený, že to je vysloveně jako lež, jo, to je, myslím, to je ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to tak jednoduše identifikovatelné i pro běžného konzumenta těch zpráv na internetu, nejen pro vás?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Já myslím, že jako pojem "běžný konzument" je strašně takovej jako nadužívanej. Já si myslím, že běžnej konzument v Čechách je gramotnej a umí jako používat Google, jo a je schopnej, když tomu věnuje třeba 20, 30 minut, tak si u tý zprávy dohledat tu původní cestu. Jiná věc je, že tomu není ochotnej věnovat, jo ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Právě, jestli to dělají.

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
A ten důvod je, že to dneska, ta cena těch informací je tak nízká, jo, tím, že dostáváte ty informace zadarmo, tím, že jste zahlceni v tom informačním prostoru, tím vlastně, kdybyste si ty informace chtěli ověřovat, tak jako musíte do toho investovat něco, jo a toto lidi nedělaj. Čili můžou, zvládnou to, zvládne to i ten takzvanej průměrnej uživatel, ale nedělá to a nedělá to proto, že se mu v tom světě vlastně dobře, a kdy se mu v něm dobře žije, proč by si ho, sakra, boural? Takže, jo, ta cesta je většinou velmi jednoduchá. Stačí se podívat, odkud je zdroj a pokračovat dál.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Právě, ale kolikrát dohledat ten zdroj, promiňte, je velmi komplikované, zejména u těchto takzvaných dezinformačních webů a podle průzkumu agentury STEM právě pro Evropské hodnoty ty takzvané alternativní weby má za relevantní zdroje už čtvrtina české populace. Proč si tedy čtvrtina Čechů a Moravanů vybírá tyto alternativní weby jako relevantní zdroje informací, když tam nejde dohledat, odkud ta informace je a jestli je pravdivá?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Proč čtvrtina Čechů jako ... a Moravanů, ať mají Moravani radost, volí antisystémový strany, jako je komunistická strana nebo Úsvit Tomia Okamury, jo? Strany, který v podstatě reprezentujou politický názory, který jsou v radikálním rozporu jako s demokratickým uspořádáním, jo, prostě proto, že tady ta skupina nějakým způsobem je spokojená, ta skupina prostě vidí tu situaci jako radikálně jinak, než ji vidí ten mainstream, je v nějaký sociální situaci, ve který je náchylnější věřit těm lžím, když potvrděj její obraz světa, jo, ta, to, ta představa, že ten virtuální svět jenom ty lidi jako zblbne, je strašně chlácholivá, protože říká, že se to dá změnit tím, že opravíme ten virtuální svět, ale jako ten, ten komplex tý spokojenosti je daleko víc provázanej do tý společnosti, jo, ti lidi ... rozumíte, jo?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Nejde, nejde, nejde to svést jenom na ty, na to, že jsou lidi jako takzvaně zblblí. Oni jsou v nějaký životní situaci, kde jim ty obrazy, který jsou jim nabízený, přijdou jako dobrý a podporující vlastně to, co už věděli dávno.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ono je to potom takový začarovaný kruh, protože často lidé chtějí, a vy jste o tom už také mluvil, číst, slyšet, vidět zprávy, které potvrzují jejich světonázor. Dá se nějak čelit té informační lži, která je atraktivní právě proto, že potvrzuje příjemcův pohled na svět?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Já jsem v tomhle vlastně trošku jako optimista, jo, protože, víte, co, jako vyznavač americkýho pragmatismu věřím tomu, že nakonec pravda je to, co jako funguje, a když si prostě myslíte, že je měsíc zavěšenej pár metrů nad vrbou a ... a zkusíte na něj doletět, tak vám to nevyjde. Když si myslíte, že si SAVEM vyléčíte rakovinovej nádor, tak vám to nevyjde, prostě umřete. A když se budete spolíhat ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Dá se to tak aplikovat v případě propagandy? Protože přeci jen víme, kolikrát se pravdou stane tak často opakovaná lež.

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Jo, akorát prostě, jestli ten systém prostě je postavenej na tý lži v tom celku, tak jednou to zkolabuje, prostě proto, že nebude fungovat, jo, když se podíváte na, na, na rozpad Sovětskýho svazu a na konec toho minulýho režimu. Ten režim se rozsypal ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ano, ale jak dlouho fungoval, pane Šlerko, to je zase ta věc ...

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
No, jo ale fungoval, tak jako měl taky nějaký důvody, proč tak dlouho fungoval. Já jenom upozorňuju na to, že to nejde v tom žít donekonečna, jo, v tom světě, v tom světě, kterej je sestavenej ze lži, nelze jako žít donekonečna, prostě proto, že ta realita jaksi nakonec to zdestruuje. Jiná věc je ta, jestli jako lidi vlastně jsou ještě dneska ochotní uvažovat o něčem takovým, jako je lež a pravda, jo, jestli jsou ještě ochotní uvažovat o něčem takovým, jakože ty věci třeba se nějakým způsobem dějou v čase. Podívejte se na ten fakt, že třeba my máme dneska k dispozici obrovský archivy toho, kdo co kdy řekl, takže je vlastně strašně jednoduchý vytáhnout na politika nějakej citát, kterej řekl před 30 lety, naprosto ho vyjmout z kontextu, udělat z toho obrázek a pustit to do prostoru, jo. My vlastně jsme rozbili nebo rozfragmentovali tu skutečnost na izolovaný fakty a ztratili jsme jako sou..., souvislosti.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A v takovém světě ale se velmi dobře daří nástrojům hybridní války propagandy a tak dále.

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
A tam bych zase trošku byl opatrnej. Propaganda je způsob masový komunikace, kterej není hezkej ale, kterej používají všechny instituce velký, který chtějí prosadit svoji. Myslím si, že pokud jde o to stále populárnější téma tý hybridní války, tak tam si to vyžaduje mnohem jako větší úsilí, protože myslím si, že my jsme skutečně, a to vždycky opakuju, ne vlastní vinou, ale skutečně jsme v nějakým hybridním konfliktu s Putinovým Ruskem. Je to daný tím, že se snaží Evropa a velká část i naší společnosti pomoct Ukrajině v tom stát se nějakou civilizovanou evropskou zemí a tím pádem narušuje geopolitickej zájem Putinova Ruska a tam skutečně je něco jako hybridní konflikt latentně přítomný a je zapotřebí se tomu věnovat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano a jakou roli v této hybridní válce hrají právě ty dezinformační weby?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Ta role je velmi jednoduchá. Úlohou těchhle těch informačních operací v těchto typů ... typech války je přimět protivníka k tomu, aby se rozhodl v souladu s vašimi zájmy. A v souladu se zájmy současného Ruska, respektive Putinově ... Putinovy administrativy a Putina jako samotného, je, aby Evropská unie nepodporovala Ukrajinu, nebo aby oslabila ochotu ji podporovat, aby zrušila sankce, aby se třeba nevěnovala tolik problematice lidskejch práv a podobně. A některé servery vypadají jako velmi účastné na šíření informací, které zpochybňují vlastně ty samotný hodnoty ... tu samotnou důvěru tý společnosti v různý hodnoty, zpochybňují vlastně samotnou orientaci toho Západu na tu demokracii a vlastně vytvářejí dojem, že je to všechno jedno a že vlastně je jedno, jestli je to demokracie, nebo jestli je to nějaký autoritářský režim, protože vždycky nakonec vládne někdo jinej, je jedno, jestli Východ nebo Západ, všichni nám vlastně lžou a v takhle otupělé společnosti jako klesá ochota kohokoliv se zapojit. Čili myslím si, že tohle je podíl, který hrají, často možná nevědomě, ale hrají.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Právě ty servery, o kterých jsme mluvili a o kterých mluví i analýza Evropských hodnot?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Myslím si že řada z nich výrazně pomáhá.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Dá se tomu nějak z pozice individua této hybridní válce bránit? Dá se nějak bránit cinklým diskusím, dezinterpretacím, trollování?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Dá, samozřejmě, že dá. Dá se jim bránit velmi jednoduše takovou tou drobnou masarykovskou prací, jak se tak hezky říká. No, prostě, když někde potkáte dezinformaci, tak jako pod ten status na tom Facebooku napište, že je to dezinformace, napište prostě jako, odkud je ten původní zdroj, zeptejte se toho člověka, proč to linkuje. Jo, jako já si myslím, že v tomhle ohledu ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Pak se na vás vrhne smršť trollů.

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
No, dobře, no a tak oni vás na ulici nezbijou, zatím nejsme ... jo, jako, je to jako nechutný často, ale jako dá se to udělat. A myslím to smrtelně vážně, dá se velmi pomalu začít bavit se těma lidma. Problém není podle mýho názoru v lidech, který aktivně šířej dezinformace, anebo aktivně šířej emoce spíš častějc, než nějaký informace a jsou o tom přesvědčení. Podstatu sama ... těhle těch lidí se válčí o duše těch ostatních, kteří si to čtou a kteří nevěděj. Já si myslím, že velká část tý společnosti není vlastně ..., neví, neumím se zorientovat, nebo nechce, není to pro ni problém. O tyhle lidi jako se máme snažit v těch diskusích bojovat, ne o ty lidi, co věděj a mají jasno, ty už nepřesvědčíme, ale můžeme přesvědčit ty, kteří to pod tím čtou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Často se, tedy pokud někdo upozorňuje na ruskou propagandu na serverech, tak se tyto brání tím, že jde o cílenou kampaň a také mluví, když použiji jejich termíny, jako o americké propagandě, bruselské propagandě. Něco takového u nás funguje podle vás?

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Záleží, jak budete zase chápat to slovo "propaganda", jo. Když se vrátíte k tomu modelu, jak s ním pracuje třeba Jacques Ellul, tak jako propaganda bude mít charakter tý techniky, která se snaží přimět nějakou velkou skupinu lidí k tomu, aby jednala v souladu s vaším zájmem, pokud jste nějaká velká instituce, jo, nebo aby, aby prosadila nějakou, nějakou myšlenku. Většinou je vázaná k nějakejm velkejm institucím národních celků a podobně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Má Brusel nějaký takový zájem v České republice, aby toto třeba bděl prostřednictvím nějakých svých webů? Na to se ptám.

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
A potom, potom, pardon, ještě to dokončím, a potom z tohodle pohledu ta hranice mezi propagandou a klasickým PR bude velmi jako nejistá a tohle je jedna pozice, která je naprosto jako legitimní, a pokud se na to budete koukat z tohodle pohledu, tak samozřejmě všechny instituce, který potřebou, nebo všechny instituce velký se snažej dbát na svůj obraz a provozujou nějaký PR. Já si myslím, že bysme ale měli posuzovat ne to, že někdo se snaží jako nastolit svoje téma, to, to dělá kdejakej lobbista s ulice, ale měli bysme se snažit koukat na to jako, jakýma prostředkama to dělá, jo. To znamená, jsou to prostředky, který jsou jaksi myšlenkově validní, to znamená jako, jsou to pravdivý informace? Jsou ty ..., víme všechno, víme třeba, jaký je, v jakým je to kontextu, víme, jak je to financovaný? A pokud jo, tak je to normální práce, pokud jako nevíme, jak je to financovaný, nevidíme do těch kontextů, víme, že ty informace jsou lživý, víme, že i když se ... jako je na to člověk upozorněnej, tak to chování nezmění, no, tak pak je to něco, co je prostě špatně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A podle toho je dobré se orientovat ve světě internetu a dezinformačních serverů.

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Podle toho je dobré se orientovat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká host Dvaceti minut Radiožurnálu, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí Josef Šlerka z Karlovy univerzity. Děkuji vám za návštěvu ve studiu, na shledanou

Josef ŠLERKA, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, Karlova univerzita
--------------------
Na shledanou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Od mikrofonu se loučí Karolína Koubová. Podívejte se i na náš web Radiožurnál.cz.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: kko
Spustit audio