Leoš Tržil, ředitel dopravní policie

Tak tragické prázdniny na českých silnicích dlouho nebyly. Zahynulo už přes 110 lidí a policie teď řeší, jak zabránit dalším neštěstím. Na silnice se vracejí dopravněbezpečnostní akce a chystají se také přísnější postihy pro nebezpečné řidiče. Jak konkrétně budou trestáni? Budeme se ptát. Hostem Dvacet minut Radiožurnálu je ředitel dopravní policie Leoš Tržil, dobrý den.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
113 mrtvých bylo do pondělka, ale tohoto týdne, za prázdniny na českých silnicích, to je dost děsivé číslo, pane řediteli, dá se to srovnat s nějakým rokem v minulosti?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Pokud se podíváme na srovnání s loňským rokem, tak došlo k nárůstu usmrcených osob. Pokud se podíváme na srovnání zhruba s šestiletým průměrem, tak ty prázdniny se až tak nevymykají z toho šestiletého průměru. Bohužel v porovnání s rokem 2009, 2008 ten nárůst usmrcených tam je.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
O ty prázdniny jsou vždycky problematické trochu.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Prázdniny, prázdniny jsou vždycky atypické, nebo respektive vždycky o prázdninách a chci na příští rok prostě se o tom zabývat i s psychology, že prakticky prázdniny opravdu vyběhnou rapidně s počtem dopravních nehod, zejména z následků. Pravdou je v tom, že mění se, mění se struktura dopravy, mění se charakter dopravy, mění se i zátěže dopravní na komunikacích, takže to s tím souvisí. A chci ve spolupráci s psychology, s odborníky najít řešení, jak vlastně řidiče na ten prázdninový provoz dopředu připravit, protože ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Co by vám měli ty psychologové poradit v tomto směru?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Jakým způsobem vlastně ty řidiče upozornit na ta rizika, jakým způsobem na ně a třeba už i kdy, jestli stačí týden před prázdninama, jakože letos asi ne, protože my jsme měli prakticky týden před prázdninama nebo pár dní před prvním prázdninovým víkendem, což bylo 25. 6., tak jsme měli tiskovou konferenci spolu s ministerstvem dopravy, kde jsme upozornili na veškerá rizika. A pravdou je teda v tom, že ono toho moc až tak v porovnání s rokem 2009 třeba nebylo medializováno, ale prostě najít řešení, jakým způsobem ty řidiče na ty prázdniny připravit, protože je to každoroční, každoroční vývoj, každoroční, každoroční problém a nemůže, není to jenom, není to jenom a nemůže to být jenom o tom, jestli policisté mají dopravněbezpečnostní akci a jsou na silnicích, ale celkově vlastně ty řidiče na ten provoz jako takový připravit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jezdí lidé o prázdninách jinak než jindy v roce?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Já si myslím, že jezdí. Za prvé, za prvé je to o tom, že se nám objevuje daleko více i těch svátečních jezdců, kteří vyjíždí na delší trasy na dovolené, nejsou na takové cestování zvyklí, další věc, že řada lidí, kteří je zvyklí na sobotní provoz, který byl v průběhu roku podstatně klidnější, tak prostě neunesou třeba i tu zátěž, trošičku stresu zapůsobí, protože přece jenom i ten víkendový provoz je vyšší do zejména turistických lokalit, do lokalit, kde lidé tráví dovolené, a to si myslím, že jsou všechna ta rizika a samozřejmě i řada dalších, jako je třeba letos, letos velkou roli sehrálo i to počasí, vliv počasí na chování řidiče, malátnost, únava a tak dál, a tak dál.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To znamená to vedro, ty teploty kolem pětatřiceti stupňů řidiči těžko snášejí.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
To vedro. Určitě, to se podepisuje ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
I když mají klimatizaci v autě třeba.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
I když mají klimatizaci v autě, ale možná i to, že když vylezete z klimatizovaného auta na přestávku a dostanete prakticky tepelnou facku, kdy máte venku 37 stupňů, tak určitě to působí na ten organismus.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To je strašný, ano. Raději žádnou klimatizaci, si já kolikrát říkám, že si raději otevřu okýnko, pro mě to je třeba lepší.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Ono protože problém je v tom, že řada řidičů si tu klimatizaci nastaví na těch pohodlných 22 stupňů, ale přitom ten rozdíl už je moc. A říkám, my jsme to řešili i s řadou odborníků, takže velký vliv je opravdu přikládán i tomu počasí, protože takové extrémní horka, které byly hned ze začátku prázdnin, prakticky po tom chladu, protože když vezmeme první pololetí, v celku žádné extra teplo nebo respektive takový normální klidný průběh a najednou takové extrémní teploty, kdy ten lidský organismus na to prostě reagoval špatně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A kde se ty nejčastěji, kde se ty nehody nejčastěji dějí? Na malých silnicích nebo na dálnicích?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Prakticky na dálnicích. Dálnice v prvé řadě patří celkově mezi jedny z nejbezpečnějších komunikací, protože jsou směrově dělené, máte tam řešené křižovatky připojovacími, odbočovacími pruhy, takže tam by neměl být problém, neměl být z tohoto pohledu problém. Na těch dálnicích, tam pokud se objeví dopravní nehoda, tak zejména v místech uzavírek, kde se vytváří kolony, a to je zpravidla nedodržení bezpečné vzdálenosti. Co se týká ostatních komunikací, nemůžeme říct, že bysme měli nehodovou lokalitu. Veškeré ty nehody se dějí v místech, kde prakticky nemáme třeba smrtelné nehody nebo nehody s těžkými následky, nedá se říct, že by to byly opravdu nehodová místa. To znamená, o to je to složitější. A co se týká těch příčin, je řada dopravních nehod, kdy prakticky tu příčinu, ta příčina se velice těžce zjišťuje. Byla řada dopravních nehod, kdy řidič z bezprostředně přejel do protisměru, buďto došlo k čelní srážce s protijedoucím vozidlem, nebo se dostal mimo komunikaci, kde havaroval. A přímo ani ta příčina tam prakticky není patrná. A tomu, a těch takových nehod byla celá řada, a tomu dáváme opravdu, tam dáváme vliv toho počasí, protože vysvětlete mi, jak řidič z ničeho nic, proč na rovné silnici bezprostředně z ničeho nic, aniž by tam byly stopy, aniž by tam byly brzdné stopy, cokoliv, prostě přejede do protisměru?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Není pro to asi nějaké logické vysvětlení, pro to není asi.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Tam právě říkám, tam u těchto nehod je pravděpodobně ten vliv toho počasí, kdy prostě řidič zaspí, mikrospánek a tak dál, viz dopravní nehoda na Zlínsku, kdy řidič zaspal, zaspal, přejel do protisměru, porazil tam srub a srazil, srazil chodce s kolem. Bohužel chodec s kolem na následky zranění zemřel. Další věc, řada dopravních nehod, kdy řidiči, a to se týkalo spíš motorkářů, řidiči, přijíždí z vedlejší komunikace, přehlédli, přehlédli motorkáře, nedali mu přednost, bohužel došlo k smrtelné dopravní nehodě. Takových je víc.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Kterou teď máte na mysli?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
No, těch nehod, těch nehod, těchto nehod bohužel byla celá řada. Tady jsme řešili na tiskové konferenci o tom, jakým způsobem zviditelnit motorkáře, jo, to znamená, jestli, jestli vůbec ten řidič toho motorkáře viděl, jestli ho přehlédl. Samozřejmě otázka je rychlosti, rychlosti motorkářů, mám takový pocit, že kolikrát když se zveřejní, zmedializuje nějaký rozsudek soudu, ve kterém se rozhodne ke konkrétnímu případu, tak jak kdyby se paušalizoval, což si myslím, že je špatně, protože jestliže byl rozsudek soudu, kdy nedání přednosti, kdy byl řešen případ, kdy řidič vozidla nedal přednost, bylo prokázáno ale, byla prokázaná vyšší rychlost vozidla jedoucím po hlavní silnici, samozřejmě bohužel soud dal, soud rozhodl v tom směru, že řidič jedoucí z vedlejší silnice prostě nedal přednost a na tomto zavinění je, čili to znamená, tam je otázka, jestli, že je nutné podle mě posuzovat i to, zda byla dodržena předepsaná rychlost, nebo ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ono v podstatě o těch motorkářích se teď hodně mluví také v souvislosti s dopravní nehodou, kterou měla zpěvačka Dara Rolins, při které vlastně zahynul také motocyklista, nevíte, v jaké fázi šetření je, teď tato dopravní nehoda konkrétně, pane řediteli?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
V konkrétní teď fázi to nevím, nicméně šetří, šetří to SKPV ve spolupráci se státním zastupitelstvím.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy takové informace nemáte, protože až k vám nahoru se to nedostane.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
My jsme, my jsme to, my jsme to, kolega byl pověřen prověrkou toho stavu, protože, protože byla obava, aby náhodou ta dopravní nehoda nebyla nějak zmanipulovaná, čili policie, dopravní policie provedla základní šetření, ohledání a věc byla potom předaná SKPV s tím, že to dozoruje samozřejmě státní zástupce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Kdo by to mohl manipulovat takovou nehodu?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Ne, tak manipulovat, tam spíš byla obava, jestli náhodou do toho někdo třeba nemusí zasahovat, to víte, no, může se objevit, nicméně nic takového není.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Nic takového se neprokázalo. Pojďme teď ještě k dalším příčinám, protože prý vzrostl také počet nehod kvůli alkoholu. Jak moc jezdí lidé opilí v Česku?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
No, počet alkoholu při dopravních nehodách v letošním roce klesá. Nemůžu říct, že by, že by vzrostl počet alkoholu, samozřejmě to prázdninové období je prakticky rizikovější, protože ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To já právě mám na mysli.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Z tohohle pohledu ano, nicméně pokud se podívám na statistická čísla, od začátku roku je prakticky zaznamenám pokles dopravních nehod pod vlivem alkoholu. A co je pozitivní, tak je zaznamenán výrazný pokles i usmrcených osob, kdy při dopravní nehody u viníka byl zjištěn alkohol. Za první pololetí to bylo 32 osob a v porovnání s rokem 2009 to je 28, o 28 méně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A jakým způsobem se projevuje třeba nepřiměřená rychlost na počtu těch dopravních nehod? Je to stále velký problém, že třeba Češi neustále překračují tu 130 na dálnici a přitom neumějí vlastně pořádně zvládnout třeba to auto.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
No, počkejte, musíme rozlišit nepřiměřená rychlost v tom, že překročím rychlost, a druhá věc, nepřiměřená rychlost dopravně technickému stavu komunikace a tak dál, což je další věc. A to je třeba další příčina a zase se vrátím k motorkářům, kdy řada motorkářů nezvládne svůj stroj ne tím, že by překročila rychlost jízdy povolenou na té komunikaci, ale tím, že podcení své schopnosti a třeba při průjezdu zatáčkou nemá ten řidič dostatečné, dostatečné zkušenosti s ovládáním, s ovládáním motocyklu a způsobí dopravní nehodu, protože to je otázka třeba brždění, jenom otázka brždění. Je specifická otázka, otázka zatáčení s motocyklem a tak dále, a to je řada dopravních nehod, ke kterým zase došlo taky k tragickým, kdy ten motorkář nezvládl, nezvládl svůj stroj. Ale co se týká té rychlosti jako samotné, rychlost patří, patří mezi 10 nejzávažnějších příčin dopravních nehod, samozřejmě patří sem nesprávný způsob jízdy, nedodržení bezpečné vzdálenosti a tak dál.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To říká ředitel dopravní policie Leoš Tržil ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Na jaké změny se mají připravit řidiči? Budeme se ptát. dvacetminut@rozhlas.cz a také Facebook.com/Dvacetminut, to jsou adresy, každý den nám tam posíláte vy, posluchači Radiožurnálu, své otázky a také připomínky. Pane řediteli, ministr Bárta, četla jsem v novinách, teď chystá meziresortní expertní komisi, která by se měla také zabývat tou situací na českých silnicích. Není to tak, že vždycky, když se už neví, odkud kam s problémem, tak se zřídí nějaká komise?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Samozřejmě toto, toto, tuto frázi už jsem slyšel několikrát, nicméně myslím si, že v oblasti bezpečnosti silničního provozu a situace na komunikacích je zapotřebí, aby nějaká komise opravdu existovala, fungovala.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A co by ta komise měla vyřešit?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
A svým způsobem její, já bych řekl, takhle, její závěr, její závěry byly závazné a ne aby potom někdo, někdo měnil, překlápěl úplně do jiných, do jiných dimenzí. Co se týká té komise, která by měla být zřízená, já bych tam viděl, aniž bych mluvil ještě s panem Humlem nebo s kýmkoliv, já si myslím, že tam by měly být alespoň tři základní okruhy. Otázka pravidel silničního provozu, to znamená, zda potřebujeme upravit pravidla silničního provozu. Já si myslím, že v některých, některých oblastech ano. Druhá věc, otázka autoškolství, kde si myslím, že je potřeba provést radikální změny v oblasti, v oblasti autoškolství a myslím tím řidičský průkaz na zkoušku, úprava rozsahu výuky autoškoly a tak dál. A třetí, třetí oblast je otázka potom sankčního prostředí v oblasti přestupků a trestných činů v dopravě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Já se zastavím u těch autoškol, když jste je zmínil, byť ne jako úplně první, máte pocit, že tady v České republice dostane řidičák kde kdo?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Já bych řekl, že úroveň autoškolství šla u nás opravdu hodně, hodně dolů, že autoškolství se stalo vyloženě pouze byznysem, a ta úroveň, úroveň, úroveň řidičů z autoškol je opravdu, myslím si, mizerná, v porovnání s dřívějším obdobím, kdy platily, kdy autoškolství bylo trochu na jiné úrovni, tak si myslím, že opravdu to autoškolství je potřeba reformovat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To znamená, že by měla být delší výuka.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Delší výuka, kvalitnější výuka s důrazem na techniku jízdy, na způsob jízdy, dovedu si představit, že by řada, řada, řada ale věcí z autoškolství vypadla, dneska otázka údržby, ne údržby, ale otázka techniky vozidla jako takového, učit řidiče dneska, jak funguje čtyřdobý motor a tak dál, si myslím, že to je zcela zbytečné, protože dneska, dneska fůra řidičů, když otevřete kapotu, tak ani ten motor nevidíte, protože je zakrytován, zakrytován, je maximálně je to naučit se, kde si doliju olej, kde si doleju chladící, kde si doleju vodu do ostřikovačů a jak mám reagovat v případě servisních prohlídek. Obdoba potom výměna žárovek, kdy dneska ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A naopak by se potom ta výuka asi měla soustředit na to třeba ...

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Měla prodloužit spíš na tu techniku jízdy, na opravdu spíš víc věcí věnovat cvičišti, kde by měl být opravdu manévrovací, manévrování s vozidlem a tak dále, a tak dál.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Povinně si asi jet vyzkoušet také jízdu do většího města, pokud někdo dělá třeba autoškolu.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
To určitě. Jízda jestli do měst, otázka, otázka dálnic, vemte si, že existuje řada lokalit, kde prakticky nejsou dálnice, nebo kde v blízkosti není dálnice nebo ani ten řidič na tu dálnici, nebo v rámci autoškoly na tu dálnici nenajede a pak se dostane do provozu, kde je rychlost 130 kilometrů za hodinu a pak je to třeba i o tom odhadování, mít ten správný odhad té rychlosti, která, která tam je, je to, říkám, opravdu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže reforma autoškol. Druhá věc, kterou jste zmiňoval, to jsou také ty pokuty nebo sankce pro řidiče. V této souvislosti jenom dopravní expert Věcí veřejných Stanislav Huml už řekl, že si třeba dovede představit, že když někdo předjíždí v nepřehledné zatáčce, ohrožuje tím všechny kolem, tak že by mohl dostat pokutu až 25 tisíc korun, v tomto směru byste se přikláněl k takovým trestům?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
No, tak je to otázka, otázka na diskusi. Já jsem zastáncem toho, že hrubé přestupky, které vážně ohrožují ostatní účastníky nebo celkově ohrožují silniční provoz, by měly být tvrdě trestány. A přestupky, které jsou prakticky, které jsou neohrožující, tak by měly být zase podstatně mírnější, a to souvisí třeba s úpravou bodového systému.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A ten by se měl změnit tedy jak?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Už v současné době existuje senátorská, senátorský návrh, který některé přestupky ruší, přestupky prakticky jednobodové, dvoubodové, které jsou, které jsou mírné, respektive nikoho neohrožují, takže ty se, ty se vypouští, na druhou stranu zpřísňují se, zpřísňují se body u přestupků, které opravdu jsou ohrožující pro silniční provoz.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pojďme na otázku, kterou nám poslal Petr na dvacetminut@rozhlas.cz. "Není hlavním problémem v České republice nekvalita silnic?"

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Na bezpečnost silničního provozu má vliv několik, několik faktorů. Samozřejmě v prvé řadě pořád dokolečka chování řidiče, chování účastníků silničního provozu. Ale k tomu, aby se řidiči chovali i kolikrát slušně, je potřeba mít taky kvalitní komunikace, silnice by měla být odpouštějící, měly by být vybaveny patřičným vodorovným, svislým dopravním značením, ale souvisí s tím i celkově kvalitní povrch komunikace. Vysoké učení technické v Brně, není to tak dáno, dělalo průzkum, měřili, měřili drsnost komunikací a prakticky zjistili, že u přechodů pro chodce, u zatáček ta drsnost je úplně jiná, a to je třeba kolikrát i řada příčin, může být příčina souvislost s dopravní nehodou, kdy daleko dříve dojde ke smyku, protože ten povrch je hladší a prodlužuje se potom třeba i brzdná, brzdná, brzdná dráha, takže třeba i řidič, který pojede padesátkou a začne intenzivně brzdit, tak tu dráhu bude mít delší a může se dostat až na přechod pro chodce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To říká šéf dopravní policie Leoš Tržil ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Vyšetří dopravní policie poctivě dopravní prohřešek ministra dopravy, anebo mohou mocní všechno? Budeme se ptát. Pane ředitel dopravní policie, co se mnou udělají policisté, pokud mě přistihnou třeba, jak jezdím bez kovové SPZ a mám jenom samolepku na kapotě? Co by se mnou udělali?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Tak, bude sepsáno oznámení o dopravním přestupku a věc bude předána, věc bude předána příslušnému správnímu orgánu k projednání. Za tento přestupek je, hrozí až zákaz řízení a pokuta.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A hrozí stejný trest i panu ministrovi Bártovi, nebo on má nějakou lepší pozici, takže mu nic takového nehrozí?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
No, já si myslím, že by neměl být rozdíl, jestli tím, jestli má někdo dobrou, lepší pozici nebo ne, podle mě řidič je řidič, a provozovatel vozidla je provozovatel vozidla. V případě, že dojde k protiprávnímu jednání, tak by mělo být na všechny stejný metr. Co se týká ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A je na všechny stejný metr?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Co se týká případu pana ministra, my jsme, na základě Blesku jsme získali, jsme na základě, na základě toho podnětu shromáždili materiály, které jsme vyhodnotili, věc byla postoupena věcně a místně příslušnému dopravnímu inspektorátu k prověření a s tím, že v případě, že bude zjištěno protiprávní jednání, věc bude oznámena správnímu orgánu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A zatím protiprávní jednání nebylo zjištěno? Proč se to tak táhne dlouho, to je přece jasná věc.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
No, táhne dlouho, za prvé, za prvé z fotografie nebylo zřejmé, kdo je osobou, osobou, osobou řídící vozidlo, a z fotografie, která byla poskytnuta, nebylo ani zřejmé, zda to místo je na pozemní komunikaci nebo ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Počkejte, počkejte, to znamená, že ...

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Zda to vozidlo bylo užito v provozu. To je otázkou toho ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To je přece jedno, tam přece musel nějakým způsobem dojet tím autem pan ministr, přece to auto nespadlo z nebe.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Jasně, však ano, s tím já s váma souhlasím, je otázka, za jakých podmínek tam vozidlo přijelo, a to je otázka toho prošetřování věcně místně příslušným orgánem s tím, že podle výsledků šetření potom bude ve věci dále rozhodnuto, jak s věcí naložit. To znamená, pokud tam bude přestupek ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale to přece není možné, že by když bude pan ministr, a já teď mu nic nechci podsouvat, ale pokud on bude tvrdit, že tím nejel, že to auto tam on nedovezl, že to bylo na nějakém soukromém pozemku, tak že za to žádný postih nebude.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Já bych nepředjímal výsledek, teď výsledek šetření, v každém případě vozidlo, pokud bylo užito v silničním provozu v rozporu se zákonem, tak bude ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale ten řidič vám to nepřizná, tak vy to nezjistíte.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Budeme potom žádat dál svědeckou výpověď, svědecká výpověď reportéra z Blesku, který prostě věc natočil a tak dál, takže tam si myslím, že bych v tom neviděl až takový problém.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Kdy si myslíte, že ten případ bude uzavřen, kdy se veřejnost dozví, jaký postih pan ministr dostane?

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Za prvé nevím, proč by se měla veřejnost dozvědět, jaký ministr, postih pan ministr dostane, protože to jsou věci, které se, myslím, nezveřejňují, nicméně my máme ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
On je veřejná osoba, pan ministr, víte.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Prosím, my máme ze zákona povinnost věc, přestupek prošetřit, zjistit přestupce, do měsíce, pokud tam nebudou jiné okolnosti, které by bránily prošetření toho, že třeba se provozovatel vozidla nebo řidič nedostaví k podání vysvětlení z jakýchsi důvodů, tak ale běžně do 30 dnů oznamujeme správnímu orgánu a správní orgán má rok na projednání přestupku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pan Bárta z Věcí veřejných, není to jediný jeho přestupek, jeho auto také mělo stát přímo pod značkou zákazu zastavení, on už řekl, že pokáral svého řidiče, ale to je jedna věc za druhou, neměl by pan ministr raději jezdit na kole? Ono existuje i dvojkolo, mohl by tam být i s řidičem.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Já nebudu rozhodně, rozhodně je věcí pana ministra, jaký dopravní prostředek použije. Co se týká tohoto přestupku, podle mých informací se tím zabývá pražská, pražská dopravní policie s tím, že samozřejmě zjistí osobu přestupce, bude to řešeno v rámci, v rámci předání správnímu orgánu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Já jsem to myslela spíš tak, jestli by nám pan ministr dopravy neměl jít, pokud jde o tu dopravu, trochu příkladem.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Tak, já bych očekával, že samozřejmě dodržování pravidel silničního provozu je vizitkou, vizitkou vedení příslušného resortu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ředitel dopravní policie Leoš Tržil byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuju, na shledanou.

Leoš TRŽIL, ředitel dopravní policie:
Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Za chvilku tady u nás na Radiožurnálu další zprávy, Helena Šulcová přeje klidný den.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí NEWTON Media, s.r.o. a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnou v Rádiu na přání.

Pokud se chcete hosta Dvaceti minut Radiožurnálu na cokoli zeptat, dotaz můžete zaslat e-mailem. Na otázky napsané do diskusního fóra bohužel hosté nemohou reagovat.

autor: heš
Spustit audio