Dovolená v protektorátu jen bulvarizovala historii. Jaroslav Pinkas z ÚSTR mluví o úloze filmů ve vzdělávání

Jde o ilustraci určitého způsobu mediálního uvažování, tvrdí Jaroslav Pinkas o reality show Dovolená v protektorátu - Foto:  Česká televize

Jde o ilustraci určitého způsobu mediálního uvažování, tvrdí Jaroslav Pinkas o reality show Dovolená v protektorátuFoto:  Česká televize

Skutečně učitelé tápou při výkladu moderních dějin? Možná budete překvapeni, ale podle názoru Jaroslava Pinkase tomu tak není. Tento metodik výuky dějin z Ústavu pro studiu totalitních režimů, který se soustředí na učení pomocí filmů, navíc tvrdí, chybí systémové vzdělávání učitelů.

„Průzkumy ukazují, že soudobé dějiny se na školách učí poměrně masivně, nebo to tak alespoň učitelé deklarují,“ hodnotí výuku historie 20. století Jaroslav Pinkas, který je sám bývalý dějepisář. Podle jeho informací věnuje učitel průměrně 26 hodin výuce dějin od roku 1945, přitom dotace je 66 hodin. „To je poměrně hodně,“ hodnotí. 

 

Rozhovor s Jaroslavem Pinkasem z Ústavu pro studium totalitních režimů o výuce moderních dějin, využívání technologií i filmů nebo o reality show Dovolená v protektorátu. Moderuje Karolína Koubová.

Vložit na svůj web

V současné době se připravuje průzkum výuky soudobých dějin, který by měl konečně přinést tvrdá data, která nám doteď chyběla. „Ukáže, jaké mají děti i učitelé představy o dějinách, jak se využívají nové technologie nebo k čemu má vlastně výuka sloužit,“ vyjmenovává hlavní důvody.  

Stížnosti učitelů na nedostatek času však nechápe. Vzdělávací systém si totiž vytváří každá škola sama, a tak je jen na ní, kolik času danému období věnuje. „Je to skutečně otázka školy,“ dokládá Jaroslav Pinkas. 

Čtěte také: Dovolená v Protektorátu není žádná reality show! Chceme ukázat historii jinak, říká autorka

Jaroslav Pinkas z Ústavu pro studium totalitních režimů ve studiu Radiožurnálu - Foto: Šárka Ševčíková

Jaroslav Pinkas z Ústavu pro studium totalitních režimů ve studiu RadiožurnáluFoto: Šárka Ševčíková

Učitele by nerad „házel do jednoho pytle“, ale domnívá se, že dnes už značná část z nich umí při výuce pracovat s moderními technologiemi. Pak tu ovšem existuje i skupina, která je značně konzervativní a změny výuky z mnoha důvodů odmítá. 

Ve školství navíc podle jeho slov chybí systémové řešení vzdělávání, za což nese odpovědnost ministerstvo školství. Systém pak suplují různé evropské granty. „Peníze z nich otevřely řadu možností,“ tvrdí. 

„Dovolená v protektorátu je dramaturgický omyl a bulvarizace historie. Jde o ilustraci určitého způsobu mediálního uvažování. Nemůžeme reprodukovat kontext protektorátní doby. To není šťastné řešení.“

Sám je příznivcem používání filmů a ukázek při výuce dějepisu. Každý kontext ale musí být učitelem uveden do kontextu. K seriálu České televize Vyprávěj má své výhrady. „Je to nostalgický produkt, který je výsledkem specifické paměti na normalizaci,“ hodnotí.  

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.  

Autor:  Karolína Koubová  (kko), Šárka Ševčíková  (šše)
Pořad: Dvacet minut Radiožurnálu  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 17:06; repríza: úterý–sobota 00:10  |  Délka pořadu: 20 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace