Jak se nenechat napálit na povánočních slevách? Zboží porovnávejte přímo v obchodě, zaznělo ve Speciálu Radiožurnálu

Po Vánocích začaly masivní výprodeje, obchodníci hlásí až 80% slevy. Redaktoři Radiožurnálu v každém kraji sledovali, jak se mění zboží ve slevách – společně se spotřebitelským centrem dTest vybrali a nafotili přes 400 produktů v regálech z kraje prosince a tytéž položky v první den slev. Jaké jsou výsledky projektu?

Z dohledaných 360 položek 138 prokazatelně zlevnilo, 205 stálo stejně a 20 dokonce zdražilo. „Pochybení v cenách jsme našli u každého 9. výrobku,“ upozorňuje Barbora Kladivová z ekonomické redakce Radiožurnálu. Dodává také, že nejvíce nesrovnalostí odhalili redaktoři na Vysočině a v Ústeckém kraji, bez problémů byla například Praha.

Čtěte také

Právní poradce dTestu Miloš Borovička připomíná, že prohřešky během roku sledují prakticky u všech obchodníků, ať už velkých e-shopů, nebo malých prodejců. Ti pak v průzkumech a kontrolách většinou vycházejí hůře než ty větší.

Chování spotřebitelů během období slev se ale podle poradce ředitele Sdružení českých spotřebitelů Viktora Vodičky prakticky nemění. „Je logické, že obchodníci na tuto náladu mezi spotřebiteli reagují,“ upozorňuje.

Mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich pak potvrzuje, že dlouhodobě u slev a akčních cen vychází velmi dobře právě Praha, prohřešky se objevují zejména na Vysočině, problémy jsou ale celorepublikové. A proč dochází k takovému rozdílu v jednotlivých regionech?. „V Praze jsou obchodníci zkušenější a snaží se dodržovat zákony,“ vysvětluje.


Někteří obchodníci nabízeli vyšší slevy, než nabízeli na výlohách, to je hlavně příklad obchodů s textilem, kteří se potřebují zbavit kolekce. S největšími prohřešky jsme se setkali u elektroobchodů, ty nabízejí až 80% slevy, ale takové slevy jsme nenašli. BARBORA KLADIVOVÁ, EKONOMICKÁ REDAKTORKA

Mnoho spotřebitelů přichází na to, že byli oklamaní, až později – sednou si doma k počítači a podívají se do srovnávače, jak je to vlastně s cenou zboří, pak teprve začínají zjišťovat, co by se s tím dalo dělat. „To není úplně dobrý přístup,“ připomíná Miloš Borovička s tím, že nejsnazší cestou, jak se nenechat napálit, je na mobilním telefonu porovnávat zboží přímo v obchodě.

Úroveň chování spotřebitelů se ale zlepšuje. Viktor Vodička připomíná, že jenom internetové obchody zaznamenaly v předvánočním období zhruba o pětinu vyšší tržby než loni touto dobou. Při rozhodování, zda si koupit zboží ve slevě, je také důležité položit si 3 otázky: Zda zboží potřebujeme, zda je kvalitní a zda na něj máme peníze.

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

autoři: kko , prh
Spustit audio