Nehody v Česku? Jsme na chvostu Evropy! Podporujeme řidičák na zkoušku, říká ředitel Dopravní policie

Měl by být přijatý systém, který bude dozorovat mladé řidiče, říká Tomáš Lerch - Foto: Prokop Havel

Měl by být přijatý systém, který bude dozorovat mladé řidiče, říká Tomáš LerchFoto: Prokop Havel

Česká republika je ohledně nehodovosti nad průměr EU, a co se týče počtu usmrcených osob na milion obyvatel, tak se řadíme spíše k pobaltským státům a Rumunsku, Bulharsku nebo Polsku. „Chybí prevence spočívající v důkladné výchově, a to jak ve školách, tak v rodině,“ upozorňuje ředitel Dopravní policie Tomáš Lerch.

Rodina by měla hlavně vychovávat odpovědnost za své chování, pravidla silničního provozu by pak měly naučit školy. „Tak, jak se rodiče chovají k silničnímu provozu, tak se k němu budou chovat i jejich děti,“ podotýká v rozhovoru s Karolínou Koubovou. 

 

Rozhovor s ředitelem Dopravní policie Tomášem Lerchem o vysoké nehodovosti na českých silnicích, jak by mohl pomoci systém řidičského průkazu na zkoušku a také o zónách pro cyklisty. Moderuje Karolína Koubová.

Vložit na svůj web

Připomíná také, že policie dlouhodobě upozorňuje na kapitolu mladých řidičů, kde následky v posledních letech stoupají – jsou to mladé životy, které vyhasínají na silnicích. „Policie dlouhodobě podporuje myšlenku řidičského průkazu na zkoušku, obecně by měl být přijatý systém, který bude po nějakou dobu dozorovat mladé řidiče,“ říká. 

Čtěte také: Speciál Radiožurnálu o tragédii ve Studénce: Jsou železniční přejezdy v Česku bezpečné?

Jedna z věcí, která hraje podstatnou roli, je kvalitní autoškola, která je základem toho, aby se řidič naučil bezpečně ovládat své vozidlo. „Ale do té autoškoly už musí přijít člověk, který je zodpovědný za své chování,“ dodává. 

Zóny pro cyklisty ve městech 

Ministerstvo dopravy zvažuje zavést zóny pro cyklisty, kde auta budou jezdit rychlostí maximálně 20 km za hodinu. „Jde o snahu vytvořit bezpečný dopravní prostor, kde budou cyklisté preferovaní, a zároveň zde bude umožněn i provoz motorových vozidel,“ vysvětluje. 

I v Praze se setkáme se cyklistickými ulicemi, míní Tomáš Lerch - Foto: Filip Jandourek

I v Praze se setkáme se cyklistickými ulicemi, míní Tomáš LerchFoto: Filip Jandourek

Jsou města, která začínají preferovat cyklodopravu, jako například Uherské Hradiště nebo Lysá nad Labem, ale i v Praze se podle něj za poslední roky pokročilo v preferenci cyklistů. A jak se osvědčily cyklopruhy? 

„Oddělili jsme prostor pro řidiče motorových vozidel a pro cyklisty, ale je zde problém v oblasti prevence a výchovy – nemyslím si, že všichni cyklisté vědí, co znamenají různé symboly a jaká práva a povinnosti na konkrétní komunikaci mají,“ upozorňuje. 

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.  

Autor:  Karolína Koubová  (kko), Prokop Havel  (prh)
Pořad: Dvacet minut Radiožurnálu  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 17:06; repríza: úterý–sobota 00:10  |  Délka pořadu: 20 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace