Jsou školy připravené na inkluzi? „Řada učitelů se bude učit něco nového,“ říká Stanislav Štech

Za 10 dní začíná nový školní rok, a s tím i vstoupí v platnost nová pravidla pro společné vzdělávání dětí se speciálními potřebami v běžných školách. Jsou školy na inkluzi připravené? Podle náměstka ministryně školství Stanislava Štecha řadu učitelů čeká proces učení se něčeho nového, stejně jako všude ve světě, kde se společným vzděláváním začínali. „Nikde se nestalo, že by došlo ke kolapsu nebo to nebylo zvládnutelné,“ vyzdvihuje.

Podle deklarace ředitelů škol, kterým rodiče oznámili, že by chtěli převést své dítě ze základní školy praktické do školy běžné, je těch dětí asi 205. „Ale kromě dětí s lehkým mentálním postižením je celá řada s dalšími speciálně vzdělávacími potřebami, které už dnes jsou v běžných školách,“ říká v rozhovoru s moderátorkou Karolínou Koubovu.

Čtěte také

Na inkluzi nahlíží jako na začátek procesu, a když bude fungovat, bude úspěšný a všechna podpůrná opatření a proměny systému nastanou, tak je možné, že počet dětí se bude zvyšovat. „Dobré příklady táhnou,“ dodává.


Na 26 % dětí s lehkým mentálním postižením je už vzděláváno v běžných školách, s tím rozdílem, že ty školy na ně nedostávají žádné vyšší finanční prostředky. STANISLAV ŠTECH

Největší obtíže podle něj budou řešit ty školy, které jsou dnes nazývány praktické, ale nově budou zřizovány podle paragrafu 16 odstavec 9. „V minulosti se ne ve všech krajích respektoval zákon, takže existovaly jakési nábory, kdy školy, které byly určené pro děti s mentálním postižením, vzdělávaly i děti s lehčími poruchami chování, třeba s autismem,“ upozorňuje.

Druhý druh problému je to, jakým způsobem se administrativně zvládne určování podpůrných opatření, jaký bude čas na doporučení. „Třetí okruh problémů a obavy byly, jakým způsobem řešit konkrétní výuku, když tam budou dva žáci s nějakými potížemi,“ nastiňuje.

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

autoři: kko , prh
Spustit audio