Na sjednocení výrobků v celé Unii by doplatili konzumenti, myslí si Janda z Nestlé Česko

Ministerstvo zemědělství nedávno zveřejnilo studii, která analyzovala tytéž produkty nakoupené v pěti středoevropských zemích. Z 21 výrobků byly jen tři stejné, drtivá většina se lišila. Ke studiu má určité výhrady ředitel pro korporátní záležitosti firmy Nestlé Česko Vratislav Janda – 21 výrobků, které reprezentují asi 12 tisíc výrobků na středoevropském trhu, není podle něho reprezentativní vzorek.

„Test, s výjimkou dvou produktů – rybí prsty a lančmít, zase nic tak zásadního neprokázal,“ upozorňuje ve Dvaceti minutách Radiožurnálu.

V testu se ale objevily i dva výrobky Nestlé, které se, zakoupené v různých zemích, lišily. U jednoho ze dvou výrobků, kakaového prášku Nesquik, Janda podotýká, že se vyrábí na několika místech – pro Česko v maďarském závodě a pro Německo v německém.


Test, s výjimkou dvou produktů – rybí prsty a lančmít, zase nic tak zásadního neprokázal.Vratislav Janda

„Vitamin D je v Německu zakázáno přidávat, zatímco v ostatních zemích to tak není, takže vitaminový mix je jiný než v zemích střední a západní Evropy,“ vysvětluje. Proč ale skutečnost, že se jedná o různé výrobky, neuvádí firma na obalu?

„Bezpochyby to zvyšuje náklady, když na každou zemi musíte dělat jiný obal,“ říká. Dalším důvodem je dle jeho slov i to, že v této chvíli to nic nenařizuje. Svou roli také hrají legislativy v jednotlivých zemích, které někdy dovolují, někdy zakazují na výrobku něco uvádět. „Potravinový trh není jednotně upravený,“ dodává.

Na regulaci doplatí konzument

Vratislav Janda

Jak by se společnost Nestlé stavěla k evropské legislativě, která by vyžadovala princip stejný název – stejný obal – stejný výrobek po celé Evropské unii? „Nestlé by se to asi líbilo, protože vám to sníží komplexitu výroby – výrobek vyráběný v jedné fabrice může být prodáván v celé Unii, je to jednodušší.“

On sám ale zastává názor, že takové regulace vždy omezují lokální chuťové preference, výběr spotřebitele, pohyb zboží, trh a ve finále na to doplatí konzument. „Jestli je všechno stejné, unifikované po celé EU, tak to mi snižuje chuťové varianty, které v současné době na trhu jsou,“ uzavírá.

autoři: prh , Jan Moláček
Spustit audio