Po učitelích vyžadujeme kompetence a dovednosti. Mohli by mít plat i 50 tisíc korun, říká školní inspektor

Česko slaví Den učitelů. Svátek si připomínají učitelé, rodiče, ale také politici. Například premiér Bohuslav Sobotka učitelům poděkoval za obětavou práci. Učitelé a učitelky ale stále patří k nejhůře placeným vysokoškolákům. Proč? A projevuje se to na kvalitě výuky?

„Kvalitu vzdělávacího systému se daří držet v rámci podmínek, ve kterých naši pedagogové pracují,“ připomíná ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Zároveň dodává, že pokud by se zvýšily finanční prostředky do vzdělávání, platů pedagogů a podmínek, ve kterých pracují, tak lze předpokládat, že by se vzdělávací výsledky žáků mohly velmi významně zlepšovat.

„Chceme po učitelích velké množství kompetencí, dovedností, a tomu by mělo odpovídat jejich finanční ohodnocení. Když se podíváme na jiné profese, které by vyžadovaly podobné parametry, tak jsem na úrovni nějakých 50 tisíc korun,“ upozorňuje.


Práce učitele není individuální, musí mít i schopnosti týmové spolupráce.TOMÁŠ ZATLOUKAL

Debatuje se také o návrhu, aby si učitelé mohli brát delší úseky placeného volna, mohli po 10 letech studovat třeba v zahraničí nebo zvyšovat kvalifikaci ve svém předmětu.

„Když člověk kontinuálně pracuje, je ve stejném prostředí mnoho let, fluktuace mezi školami je v rámci vzdělávání minimální, tak hrozí riziko vyhoření, nový impuls, vidět nové prostředí, situace, jiné profese, to je záležitost, která není na škodu,“ nastiňuje.

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

autoři: prh , Jan Moláček
Spustit audio