PŘEDVOLEBNÍ DEBATA: Jaké změny potřebuje české školství? Strany řeší platy a inkluzi, marxisti jednotnou školu

Předvolební debata, 12. 10. 2017 - Foto: Khalil Baalbaki

Předvolební debata, 12. 10. 2017Foto: Khalil Baalbaki

Velmi důležitým tématem čtvrteční předvolební debata byly změny v českém školství. Shoda mezi zástupci zúčastněných stran panovala snad jen na zvýšení platů učitelů, ostatní problémy školství dokázaly diskuzi doširoka rozvířit.

Zvýšení platů učitelů, větší investice do technologií a úprava programů, aby škola připravovala děti na budoucnost. To jsou nejdůležitější změny ve školství podle Lenky Vančatové ze Společnosti proti developerské výstavbě v Prokopském údolí. 

„Učitelé jsou tak dlouhodobě finančně podhodnocení, že jedno zvýšení platů stále není na té výši, kterou by si zasloužili a měli ji mít,“ dodává v souvislosti s plánovaným zvýšením platů učitelů. 

Jan Veleba ze Strany práv občanů zase připomíná, že je třeba začít u základního školství, ve kterém začíná vzdělávací systém. Střední a učňovské školství je pak podle něj nutné zreformovat a přiblížit praxi. „Jestliže přes dvacet procent absolventů neudělá maturitu z matematiky, tak je to průšvih, a to je vizitka,“ upozorňuje. 

K motivaci učitele pak podle něj nepatří jenom vztah k profesi, ale také ocenění. „Navrhl bych reformu školské soustavy a současně s tím zvýšil mzdy učitelům tak, aby mladí, kteří nastoupí, byli motivovaní,“ dodává. 

Čtěte také: Předvolební debaty můžete až do pátku sledovat na Radiožurnálu

K hlavním prioritám českého školství jsou platy učitelů i pro Jana Hamáčka z ČSSD, podle kterého jde o to, aby učitelé neodcházeli – jen malá část absolventů pedagogických fakult do škol totiž opravdu nastoupí. „Cílový stav je, aby učitelé měli alespoň 130 procent průměrné mzdy,“ upozorňuje. 

Dodává také, že v nedávné diskuzi o financování vysokých škol byli schopni dosáhnout dohody i se zástupci vysokých škol. „Nezapomínáme ani na základní, ani na střední, ani na vysoké školství,“ uzavírá. 

Marek Benda z ODS v té souvislosti připomíná, že na to, aby se navýšily platy, musí se zvýšit schodek státního rozpočtu. „Krátkodobá opatření musí být zrušení marxistických výmyslů posledních sociálně demokratických ministrů – za prvé zrušení povinného předškolního roku školky, “ říká. 

Stejně tak je podle něj nesmyslně řízená inkluze. Ta fungovala, ale nyní kolem ní akorát narostla byrokracie na čtyřnásobek. 

Pavel Kováčik z KSČM by zase zavedl školu znovu bezplatnou, a to i střední – náklady jsou obrovské a leckteré rodiny to už diskvalifikuje. 

„Zavedl bych po marxisticku školu jednotnou, školu garantovanou státem, školu, která bude znovu produkovat děti, studenty a absolventy, kteří v soutěžích snesou srovnání s přinejmenším evropskou úrovní,“ nastiňuje. 

Všechny předvolební debaty si můžete poslechnout zde v Audioarchivu

Autor:  Jan Pokorný  (jap), Prokop Havel  (prh)
Pořad: Dvacet minut Radiožurnálu  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 17:06; repríza: úterý–sobota 00:10  |  Délka pořadu: 20 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace