Testy na střední školy mají žáky rozdělit, nikoliv ověřit míru vědomostí, říká šéf CERMATu Jiří Zíka

2. květen 2018

Přijímací zkoušky na střední školy s maturitou letos probíhaly opět formou jednotných testů. A stejně jako loni se na ně snesla kritika. Že tento systém není bezchybný a že by se dal zlepšit, to připouští i ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT Jiří Zíka. Ve Dvaceti minutách Radiožurnálu ale zároveň nastiňuje, proč je takový systém testů přínosem.

„Abychom ověřovali skutečné dovednosti a vědomosti, a nejenom nácvik testů, tak jsme do testů zařadili velké množství takzvaných otevřených otázek bez nabídky odpovědi,“ vysvětluje.

Právě tím žáci prokáží logiku, schopnost orientovat se v textu a odpovědět na nestandardní úlohy, nikoliv jen na ty, kde jenom řeší zlomek nebo rovnici.

Testy jsou také nastaveny na Rámcový vzdělávací program, tedy na úroveň, kterou by měly děti plnit, a standardní dobrá výuka na základní škole by měla stačit na to, aby dítě takový test absolvovalo.

„Testy nejsou ověřovací, ale srovnávací, mají rozdělit žáky, nemají ověřit jejich absolutní míru vědomostí,“ dodává s tím, že na každý test je potřeba se připravit po formální stránce, nacvičit strategii. Ale vzdělávat a vyučovat formou nacvičování testů, to je podle něj špatná cesta.

A jak se osvědčily povinné maturity? Dobře ověřují vědomosti na úrovni ukončování vzdělávání s maturitou. Na druhé straně úroveň požadavků v současné maturitě je příliš nízká, měly by být přísnější.

autoři: prh , mba

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.