Ty nejlepší scénáře nenapsali pamětníci, říká o Hořícím keři producent Tomáš Hrubý

Hořící keř zabodoval a získal rekordních 11 sošek Českého lva. Zůstává však otázkou, proč o Janu Palachovi, jedné z nejdůležitějších postav novodobé české historie, natočila film polská režisérka a americká filmová společnost. I nad tím se zamyslel producent filmu a minisérie Hořící keř Tomáš Hrubý v rozhovoru s Martinem Veselovským.

„Nedívali jsme se na natáčení nacionálně a ani nemyslím, že by to tak bylo správně,“ míní Tomáš Hrubý s tím, že ani nebyl důvod, proč by o české historii měl natočit film právě Čech. „Pohled na dějiny zvenčí může být zajímavější,“ uvažuje a jako příklad uvádí knihu Gottland polského autora Mariusze Szczygiela, která se v Česku stala bestsellerem.

Čtěte také

Kritici Hořícímu keři často vyčítají, že není historicky věrný. „Film Amadeus Miloše Formana je na seznamu filmů, které se nejvíc odlišují od historických faktů,“ uvádí jako příklad Tomáš Hrubý s tím, že při natáčení je vždy něco za něco. „Snažili jsme se jít po významovém klíči. Film porušuje jistá fakta proto, abychom udrželi linii příběhu nebo z dramatických důvodů,“ vysvětluje.

Proč v Česku nevznikají historické snímky? Podle Tomáše Hrubého hlavně kvůli jejich finanční náročnosti. „Hořící keř stál několikanásobně víc než běžný český celovečerní film. A když se takový film nepovede, je to velká rána,“ nastiňuje.

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

autoři: mav , šše
Spustit audio