Zdeněk Žák: Systém firmy nutil, aby předražovaly

Stane se z modernizace dálnice D1 černá díra na státní peníze a zlatým dolem pro stavební firmy? Nebo jde jen o několik špatně nastavených úvodních smluv a další dálniční úseky se už prodražovat nebudou? I na to se ptal moderátor Martin Veselovský ministra dopravy Zdeňka Žáka.

Cena modernizace dálnice v úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, tedy devíti kilometrů, byla sjednána na 597 miliónů korun. Platí stále tato cena, nebo ještě hrozí nebezpečí, že se zvýší?

Čtěte také

Ministr dopravy Zdeněk Žák tuto cenu potvrzuje a tvrdí, že jeho resort zdědil neblahé dědictví, totiž situaci, kdy na modernizaci dálnice D1 existuje jen velmi volný itinerář. „Účastníci soutěží jsou navíc zvyklí, že vyhrají soutěž s nějakou cenou a za nějakou vyšší ji zrealizují,“ popisuje. „Snažíme se všechny přesvědčit, že tato doba skončila,“ dodává.

Podle něj se s novým postojem ministerstva dopravy snaží některé firmy vypořádat, zatímco jiné s tím mají problém. Mezi ty druhé podle něj patří OHL ŽS.

„Všem musí být jasné, že ve všech dalších výběrových řízeních budou posuzovány reference. A nejsem si jist, jestli nejlepší referencí je, že firma jedná ultimativně s investorem, respektive se státem, že zastavuje stavbu a dožaduje se vyššího rozpočtu metodami, které k civilizovanému chování příliš nepatří,“ tvrdí Zdeněk Žák.

Záznam celého rozhovoru se Zdeňkem Žákem si kdykoliv můžete poslechnout v iRadiu.

autor: mav
Spustit audio