Zdeněk Žák: Systém firmy nutil, aby předražovaly
Stane se z modernizace dálnice D1 černá díra na státní peníze a zlatým dolem pro stavební firmy? Nebo jde jen o několik špatně nastavených úvodních smluv a další dálniční úseky se už prodražovat nebudou? I na to se ptal moderátor Martin Veselovský ministra dopravy Zdeňka Žáka.
Cena modernizace dálnice v úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, tedy devíti kilometrů, byla sjednána na 597 miliónů korun. Platí stále tato cena, nebo ještě hrozí nebezpečí, že se zvýší?
Ministr dopravy Zdeněk Žák tuto cenu potvrzuje a tvrdí, že jeho resort zdědil neblahé dědictví, totiž situaci, kdy na modernizaci dálnice D1 existuje jen velmi volný itinerář. „Účastníci soutěží jsou navíc zvyklí, že vyhrají soutěž s nějakou cenou a za nějakou vyšší ji zrealizují,“ popisuje. „Snažíme se všechny přesvědčit, že tato doba skončila,“ dodává.
Podle něj se s novým postojem ministerstva dopravy snaží některé firmy vypořádat, zatímco jiné s tím mají problém. Mezi ty druhé podle něj patří OHL ŽS.
„Všem musí být jasné, že ve všech dalších výběrových řízeních budou posuzovány reference. A nejsem si jist, jestli nejlepší referencí je, že firma jedná ultimativně s investorem, respektive se státem, že zastavuje stavbu a dožaduje se vyššího rozpočtu metodami, které k civilizovanému chování příliš nepatří,“ tvrdí Zdeněk Žák.
Záznam celého rozhovoru se Zdeňkem Žákem si kdykoliv můžete poslechnout v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka