Experiment21. ledna  2018 v 09:37  

Dronům patří budoucnost. Čeští odborníci se zaměřují především na vývoj jejich inteligence

Řízení dronu - Foto:  photoAC

Řízení dronuFoto:  photoAC

Česko není zemí, kde by továrny chrlily statisíce dronů. Přesto se tu bezpilotní letadla vyrábí, a to pro celý svět. Češi se specializují na programování nejrůznějších aplikací pro drony nebo na vývoj bezpilotních letadel.

V Plzni vytvořili takzvaný Dronet, který poskytuje zázemí začínajícím vývojářům dronů a všeho, co s nimi souvisí. Právě tam vyvinuli program, který pomocí fotek pořízených drony hlídá stav mostů. 

Dron z bezpečné vzdálenosti nafotí jednotlivé praskliny, a speciální software pak dokáže s milimetrovou přesností porovnat snímky stejného místa v určitém časovém odstupu a zjistit vývoj praskliny. 

Na takovéto úkoly se používají takzvané multikoptéry, tedy elektrické drony se čtyřmi nebo i více vrtulemi. Laikům se budou zdát velmi podobné jako drony z hračkářství. 

Dron - Foto: Fotobanka Pixabay

Drony stále nejsou stoprocentně spolehlivé, říká expert

„Dosahujeme velmi dobrých výsledků. Obstáli jsme i v soutěži robotů ve Spojených arabských emirátech, kde byly nejlepší týmy světa,“ říká Martin Saska z Elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze. 

„Nezabýváme se vývojem hardwaru, spíše vyvíjíme inteligenci helikoptéry,“ upřesňuje zaměření činnosti skupiny multirobotických systémů, kterou na ČVUT vede. 

Širšímu využívání dronů v různých oblastech lidské činnosti podle Martina Sasky stále brání především bezpečnost. „Tyto helikoptéry stále nejsou stoprocentně spolehlivé, a tedy ani bezpečné. Nejsou to letadla vybavená několika redundantními systémy, které mohou nahradit například vypadlý senzor,“ říká. 

Jak reálné je v současnosti doručování zásilek pomocí dronů? Kde je podle odborníka na bezpilotní letouny budoucnost dronů a jak mohou pomoci například památkářům? Poslechněte si celý rozhovor s Martinem Saskou, najdete ho v iRadiu.. 

Dron, nebo bezpilotní letadlo? 

Dron ale může být i klasické letadlo s křídly, které pouze nemá pilotní kabinu. Pilot totiž sedí dole na zemi. Letadlo je řízené z ovládací jednotky umístěné v jakémsi kufru, který váží přibližně padesát kilogramů, tedy skoro víc než samotné letadlo. 

Čtěte také: Drony jsou už běžnou součástí života, můžeme je ovládat i mobilem, říká expert

Jsou v něm hlavně těžké baterie na zálohování elektřiny,“ vysvětluje v hale v pražském Radotíně, kde se drony montují, Ladislav Semetkovský. 

„Jde vlastně o mobilní řídící stanici. Na levém monitoru se zobrazují informace o letadle a na pravém jsou v reálném čase záběry z kamery umístěné na letadle,“ popisuje spolumajitel společnosti Primoco UAV. 

Čtěte také: Je možné řídit drony jen očima? Se speciálním tetováním z grafenu to jde

Vrtulových letadel s benzínovým motorem tu vyrobí padesát ročně, tedy každý týden jedno. 

Autor:  Martin Karlík  (mkk)
Pořad: Experiment  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: sobota 9:05  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus
 

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace