Jiří Ornest

Rozhovory do médií prý herec, režisér a překladatel Jiří Ornest dává nerad. „Nesdílím obecnou představu, že by herci měli do něčeho mluvit,“ upřesňuje. „To, že umíte věci formulovat, neznamená, že máte správný názor.“ Pozvání Václava Žmolíka přesto přijal – a mohl tak odpovědět například na dotazy týkající se Havlovy Asanace v Divadle Na zábradlí nebo otázky ptající se po tom, jak ho ovlivnilo, že se narodil do známé umělecké rodiny Ornestů.

Otec – Ota Ornest, režisér. Matka – Jarmila Smejkalová, herečka. Strýc – Jiří Orten, básník. Z tohoto výčtu by se mohlo zdát, že Jiří Ornest zkrátka jinou volbu než stát se hercem neměl. Opak je však pravdou. „Rodiče mě k žádnému konkrétnímu povolání netlačili,“ vzpomíná. „Považuji se navíc za relativně líného člověka. DAMU jsem považoval za nejjednodušší způsob, jak prožít mládí a nebýt příliš otravován školní výukou.“

Za sebou dnes má už dlouholeté herecké působení, spojován bývá především s pražským Divadlem Na zábradlí. Jednou z rolí, kterou si na jeho prknech vyzkoušel, je postava projektanta Bergmana ve hře Václava Havla Asanace, kterou se divadlo rozhodlo do repertoáru nasadit loni v březnu.

„Jak na Václava Havla, tak na jeho hry mám určitou slabost,“ přiznává Jiří Ornest. „Na jednu stranu jsem proto z uvádění Asanace v Divadle Na zábradlí měl radost, na stranu druhou cítím i jistou odpovědnost – která se po 18. prosinci samozřejmě dramaticky zvýšila. Zkoušení tak nebylo úplně nejjednodušší.“

Jak podle Jiřího Ornesta hra nakonec dopadla? Také to se v záznamu rozhovoru dozvíte. Padly však i další dotazy. Proč vlastně nečte recenze? A jaký postoj zaujímá k nejrůznějším klišé?

Záznam celého rozhovoru s Jiřím Ornestem a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor: als
Spustit audio